دلارهای نفتی؛ کلیدواژه‌ای که جهان ورزش را زیر و رو کرده است.

دلارهای نفتی ورزش را خرید: رونالدو آخرین نفر نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، حالا دیگر نمی‌توان نقش ورزش را در امور ایالتی و تقابل بین دولت‌ها کتمان کرد. با عقد قرارداد با کریستیانو رونالدو توسط النصر این موضوع به طور کامل تایید شد. ورزش حرفه‌ای بعد از حمله دلارهای نفتی، که عمدتاً توسط عرب ها صورت می پذیرد، دچار تغییرات قابل‌توجهی شده است. به غیر از بستن قرارداد با کریستیانو رونالدو مسائل دیگری نظیر پول، قراردادهای کلان یا پروژه‌های میزبانی انواع مسابقات نیز گواه این واقعیت است.

این وضعیتی است که از دهه اول قرن بیست‌ویکم افزایش یافته است. به عنوان مثال، فرمول یک در بحرین برگزار شد، یا رقابت‌های موتوجی‌پی در قطر میزبانی شد. در ادامه سرمایه‌گذاری قطری‌ها در پاری‌سن‌ژرمن را شاهد بودیم که این باشگاه را در وضعیتی قرار داد که از زمان تاسیس آن در دهه 70 شاهدش نبودیم.

دلیل همیشه یکسان بوده و از ورزش به عنوان راهی برای برقراری ارتباط یا نشان دادن فرهنگ‌ها استفاده شده است. از موارد ایجادگر سازش و حقوق بشر گرفته مانند عربستان سعودی تا قطر و امارات که همواره علاقه داشته‌اند که به یک مقصد مهم برای مسابقات و ورزشکاران تبدیل شوند.

باید به این نکته توجه داشت که نفت یک چیز ابدی نیست و فواید آن نیز تا آخر دنیا ادامه نخواهد داشت. با توجه به این واقعیت این کشورها قدم‌های متفاوتی را در راه جذب توریست برداشته‌اند. به عنوان مثال، همین عربستان در تلاش است تا خود را به یک قطب گردشگری تبدیل کند. آنها طراحان و متخصصان معتبری مانند گرگ نورمن افسانه‌ای را استخدام کردند و در حال ساخت 27 باشگاه حرفه‌ای گلف در کشورشان هستند.

به این‌ها، مثلاً ورزشکاران کنیایی را اضافه کنید که اهل قطر یا بحرین نبوده‌اند، اما در این سالها برای این کشورها افتخار آفرینی کرده‌اند. یا به عربستان نگاه کنید که در ورزش‌هایی در حال سرمایه‌گذاری است که هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد. عربستان سعودی و کلان‌پروژه تکنولوژیکی به نام نئوم دارای یک پیست اسکی آینده‌نگر به نام تروخینا خواهد بود که در آن بازی‌های زمستانی آسیایی برگزار می‌شود، پروژه‌ای که گفته می‌شود حدود 500 میلیون دلار هزینه راه‌اندازی آن است.

*فوتبال: جام جهانی، باشگاه‌ها، ستاره‌ها...

پول تاحدودی جهانی‌ترین ورزش دنیا را هم تحت‌تاثیر قرار داده است. مثلاً قطر توانست جواز برگزاری جام جهانی در زمستان را هم بگیرد؛ بزرگترین تورنمنت فوتبالی در کشوری که اتفاقاً تاریخچه عجیب و غریبی هم ندارد. جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، چندی قبل در این باره گفت: "این بهترین جام جهانی در تاریخ است. همه جام جهانی را پذیرفته‌اند و شاهد اتحاد همه هستیم. هواداران از 32 کشور در قطر با هم در صلح و شادی قرار می‌گیرند."

هر چند که بسیاری هم با میزبانی قطر مخالفت کرده و معتقد بودند که یک‌سری فساد و رشوه باعث شده جام جهانی به این کشور برسد.

پاری‌سن‌ژرمن سرمایه‌گذاری دیگری از سوی عرب‌ها در فوتبال بود. آن‌ها در سال 2011 باشگاهی را خریداری کردند که اگرچه در پایتخت فرانسه قرار داشت، اما نمی‌توانستیم از آنها به عنوان مدعی نام ببریم؛ اول، خریدهایی مانند پاستوره، سپس ابراهیموویچ یا تیاگو سیلوا، و همه‌چیز با نیمار جونیور، امباپه و لئو مسی به پایان رسید و آنها را به سه نفر از پردرآمدترین‌های جهان تبدیل کرد. هدف این باشگاه همچنان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپاست، آن هم با یک سرمایه‌گذاری بالغ بر 1300میلیون یورو.

در مورد صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی نیز همین اتفاق افتاد. آنها باشگاه نیوکاسل را خریداری کردند و حالا در یک مدت زمان بسیار کوتاه در تلاش برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا هستند. آنها پول زیادی را برای خرید باشگاه نیوکاسل هزینه کردند، اما نگاهی به چارت سازمانی این باشگاه نشان می‌دهد که همه‌چیز پول نیست. مثلا شیهانا آلازاز که یک مشاور عمومی است که در دورهام، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا، تحصیل کرده و درباره حضور در نیوکاسل می‌گوید: "ما هرگز به کشورهایی که در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنیم فکر نمی‌کنیم. آنها هر کجا که باشند، یک فرصت هستند."

یکی از اولین‌ها در این رابطه منچسترسیتی است که توسط دولت امارات اداره می‌شود. آنها قهرمان لیگ قهرمانان اروپا هم نشده‌اند، اما ساختار لیگ برتر و فوتبال اروپا را تغییر دادند. تیمی که در سال‌های اخیر بر فوتبال انگلیس سلطه داشته و رویای سلطنت در اروپا را هم در سر می‌پروراند.

آخرین مورد در لیست، کریستیانو رونالدو، یکی از اسطوره‌های بزرگ فوتبال است که تصمیم گرفت به النصر عربستان بپیوندد. 200میلیون روی میز و پروژه‌ای که فقط ورزش نیست. این عملا انتقالی است که جامعه عربستان را تحت‌تاثیر قرار داده است. چه کسی است که نداند عربستان سعودی به دنبال میزبانی از جام جهانی است؟

آنها سوپرکاپ اسپانیا، سوپرکاپ ایتالیا و سایر تورنمنت‌ها را دارند و احمقانه نیست اگر آنها را یکی از اصلی‌ترین شانس‌های میزبانی جام جهانی در نظر بگیریم.

*بسکتبال: نگاه یورولیگ به دبی است

حتی بسکتبال که در مقایسه با فوتبال، ورزشی بسیار کم‌طرفدارتر محسوب می‌شود نیز در این باره موردتوجه قرار گرفته است. اصولاً جذاب‌ترین رقابت‌های باشگاهی در بسکتبال به NBA و یورولیگ مربوط می‌شود. دبی خواهان میزبانی از رقابت‌های یورولیگ است و اگرچه تلاش آنها در سال 2022 شکست خورد، اما مسئولان بسکتبال اروپا اخیراً به این شهر سفر کرده‌اند تا شرایط این میزبانی را بررسی کنند. این می‌تواند در نهایت به تغییرات در نام مسابقات و البته بودجه بازی‌ها ختم شود.

همچنین NBA نیز توافقاتی با عرب‌ها داشته تا بسکتبال را در این کشور را توسعه دهد. به عنوان مثال، دالاس ماوریکس با لوکا دونچیچ در ابوظبی به مصاف رئال مادرید خواهد رفت‌، چراکه شایعه شده این تیم در پیش فصل آینده در آنجا تور خواهد داشت.

*موتورسواری و فرمول یک؛ داکار در عربستان ادامه می‌دهد 

در بین تمام ورزش‌ها، پیشروی بزرگ موتورسواری بود. از طرفی در سال 1980، آلن جونز قهرمان فرمول یک جهان بود که توسط شرکت هواپیمایی اصلی عربستان سعودی حمایت مالی می‌شد. در سال‌های اخیر، یک رقابت جایزه بزرگ موتوجی‌پی در قطر برگزار شد که بسیار هم تماشایی بود. و در نهایت برگزاری فرمول یک در عربستان. خداحافظ سنت، سلام بر حق‌الزحمه 50میلیونی. آرامکو، شرکت صادرکننده نفت عربستان، در حال همکاری با استون مارتین، یکی از حامیان رسمی مسابقات است و برای او اهمیتی ندارد که در میانه یکی از مسابقه‌هایش موشک‌ها به پالایشگاه‌های نفت اصابت کند.

همچنین بعد از اینکه رالی داکار آمریکای جنوبی را ترک کرد، آنها تصمیم گرفتند به عربستان سعودی بروند، جایی که حتی شایعاتی مبنی بر حملات تروریستی در نسخه 2022 به گوش می‌رسید.

*مسابقات جهانی گلف

عربستانی‌ها مستقیماً به سراغ گلف و ایجاد ساختارهای مناسب این ورزش رفته‌اند. آنها به طور کامل با نحوه سازماندهی این مسابقات آشنا شده‌اند. در ابتدا از سوی عربستانی‌ها پیشنهاد شد که مسابقات معروف PGA در این کشور برگزار شود. یک اتفاق توریستی که به نشان دادن قدرت عربستان سعودی کمک می‌کند و از طرف دیگر به علاقه سران این کشور به گلف نیز مربوط می‌شود. آنها به دنبال چیزهای بزرگی در این ورزش هستند که یکی از آنها برگزاری سوپرلیگ با بزرگترین ستاره‌های دنیاست.

آنها قرار نبود به همین جا بسنده کنند و با ایجاد مسابقاتی موسوم به LIV Golf در ماه آگوست 26 بازیکن برتر دنیا را به کشور خود کشاندند. جایی که عربستانی‌ها با نام‌های بزرگی مثل کامرون اسمیت، داستین جانسون یا فیل میکلسون قرارداد امضا کردند. یک ورزش متفاوت که به برکت دلارهای نفتی جوایز بهتری نسبت به رولان گاروس یا آگوستا مسترز دارد. همچنین بعد از جام جهانی، قطر میزبانی رقابت‌های تور جهانی پادل را هم برعهده گرفت که جوایز آن به حدود نیم میلیون یورو می‌رسد.

همچنین باید به آینده هم نگاه کرد. جایی که این کشورها نگاه جدی به اخذ میزبانی رقابت‌های المپیک دارند. از علاقه عربستانی‌ها برای گرفتن میزبانی رقابت‌های المپیک زمستانی گرفته تا عزم جدی قطر برای میزبانی المپیک 2036 که اگر این اتفاق بیفتد، دوحه اولین شهر مسلمان خواهد بود که میزبان این رویداد جهانی ورزشی می‌شود.

البته اینکه بگوییم همه‌چیز فقط به دلارهای نفتی مربوط می‌شود نیز کمی غیرمنصفانه است و باید به قدرت جهان عرب نیز اشاره کرد. در نهایت، کریستیانو رونالدو آخرین فوق‌ستاره بزرگی نخواهد بود که با یک پول هنگفت توسط عرب‌ها به خدمت گرفته شده و در ادامه باید منتظر اتفاقات بزرگ بیشتری در این زمینه باشیم. از جذب فوق‌ستاره‌ها گرفته تا برگزاری رقابت‌ها و تورنمنت‌های غول‌پیکر دیگر.