بحث و هیاهو درباره نحوه به ثمر رسیدن گل اول یونایتد مقابل سیتی همچنان ادامه دارد.

سند: این گل جنجالی حتما آفساید بود (عکس)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، در دقیقه 78 بازی منچستر یونایتد و منچسترسیتی برونو فرناندز با زدن گلی بسیار مهم نتیجه را به تساوی کشاند. کمک داور دوم دارن کان که یک کمک داور بسیار باتجربه در لیگ برتر انگلستان است، زمانی که توپ وارد دروازه شد، آفساید مارکوس راشفورد را اعلام کرد. با این حال، داور استوارت آتول بعد از مشورت با کمک داور گل را پذیرفت و اقدامات مهاجم منچستریونایتد را به روش خود ارزیابی کرد و به این نتیجه رسید که راشفورد دخالتی بر روی حریف نداشته است.

این تصمیم موافقان و مخالفانی دارد و هر کدام استدلال‌هایی از قانون دارند. همانگونه که اکثر کارشناسان داوری کشورمان موافق تصمیم داور بودند و از یک گل صحیح حمایت کردند. در اینجا به طور کامل تر این صحنه جنجالی مورد آنالیز قرار می‌گیرد و تلاش خواهد شد که به این سوال پاسخ داده شود که حق با داور بود یا کمک داور؟ 

اول از همه حالت هایی را که در صورت عدم تماس بین توپ و بازیکنی که در موقعیت آفساید قرار دارد را میتوان به عنوان آفساید جریمه کرد را بررسی می‌کنیم:

1. ممانعت از حریف برای بازی با توپ یا امکان بازی با آن به واسطه مسدود کردن آشکارا میدان دید او

این معمولا در مورد دروازه بان‌ها کاربرد دارد. وقتی که شوتی به سمت دروازه زده می‌شود و بازیکنی که در موقعیت آفساید قرار دارد مسیر دید دروازه بان را مسدود می‌کند و بر توانایی دروازه‌بان برای دفع توپ اثر می‌گذارد. در اینجا راشفورد در موقعیت آفساید قرار دارد. او مانع دید هیچ بازیکن منچستر سیتی نمی شود چه برسد به دروازه بان سیتی که در فاصله ۴۵ متری او قرار دارد.

2. به چالش کشیدن حریف برای توپ

پس از پاس کاسیمرو، رشفورد تنها دنبال توپ می‌دود. واکر کنار برونو بود. آکانجی به وضوح عقب بود، پس او نمی توانست در چالش شرکت کند.

من می‌خواهم توضیح بدهم که در مقررات IFAB منظور از «چالش» چیست؟ این به وضوح به یک «چالش» واضح اشاره دارد که توپ نزدیک به هر دو بازیکن قرار بگیرد. در اینجا آکانجی در رقابت و چالشی با رشفورد قرار نداشت، زیرا از او دور بود. او حتی وقتی با تمام توانش می‌دود خیلی عقب تر از توپ قرار دارد (بدیهی است که با دیدن ویدئو بسیار واضح تر متوجه می شوید اما من چند فریم را می گذارم تا متوجه شوید آکانجی- شماره ۲۵-  نمی‌تواند توپ را به چالش بکشد)

3. عملی آشکار انجام دهد که به وضوح توانایی حریف را برای بازی با توپ تحت تاثیر قرار دهد

ما می خواهیم نقش بازیکنان سیتی را که به صحنه نزدیک تر از سایر بازیکنان بودند بررسی کنیم تا ببینم راشفورد بر رفتار آن ها تاثیر می گذارد یا خیر؟

واکر ( شماره ۲ ): او کسی است که به وضوح تحت تاثیر حرکت راشفورد قرار نگرفت‌. واکر تعقیب برونو را برعهده گرفت.او تحت تاثیر رفتار رشفورد قرار نمی گیرد. (با تماشای ویدئو این را به وضوح می توانید ببینید)

* آکانجی: این بازیکن سیتی پس از پاس کاسمیرو به وضوح خارج از رقابت بود.او حتی با دیدن راشفورد سرعت خود را کاهش نداد .او با تمام توانش دوید اما برونو زودتر از او رسید. یعنی حتی اگر راشفورد هم آنجا نبود او رقابت برای توپ را از دست می داد.

* ادرسون: نکته مهم و کلیدی این صحنه همین جا است.جایی که می توانیم برای مردود بودن گل منچستر یونایتد به آن استدلال کنیم. دروازه‌بان سیتی در حال بیرون آمدن از دروازه است‌. او وقتی که می بیند راشفورد توپ را تصاحب کرده می‌فهمد که شانسی برای دفع توپ در خارج از محوطه جریمه ندارد. بنابراین او سرعت خود را کاهش می‌دهد. اگر راشفورد با توپ نمی‌دوید و مداخله نمی‌کرد دروازه‌بان سیتی مطمئنا سرعت خود را متوقف نمی‌کرد و از دروازه بیرون می‌آمد و قبل از برونو فرناندز (زننده گل) به توپ می‌رسید.

شما راشفورد را از بازی حذف کنید. خب واضح‌ترین تصویری که می‌توانیم تصور کنیم این است که دروازه بان عاقلانه ترین کار را انجام بدهد و از دروازه بیرون بیاید و توپ را جمع کند. او می توانست زودتر از برونو فرناندز به توپ برسد.چه چیزی مانع از این حرکت دروازه بان می شود؟ قطعا راشفورد.