بحث درباره گرانقیمت‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال همیشه وجود داشته و پرداخت چنین قیمت‌هایی موافقان و مخالفان خودش را داشته است.

پول زیاد در فوتبال بدبختی می‌آورد!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، انتقال ژوائو فلیکس به چلسی بار دیگر توجه بسیاری را به بحث برآورده نشدن انتظارات از سوی بازیکنان گرانقیمت جلب کرده است.

پولی رینکون، بازیکن سابق رئال مادرید، درباره این موضوع می‌گوید:« تنها دو یا سه بازیکن از فهرست 10 نفره گرانقیمت‌ترین خریدهای تاریخ هستند که توانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند.»

فلیکس که در جایگاه هفتم گرانقیمت‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال قرار دارد هم کم و بیش تحت تاثیر الگوی همیشگی قرار گرفت تا یک موضوع بار دیگر به خوبی ثابت شود: این که پول نمی‌تواند هر کاری انجام دهد.

بازیکنان بسیاری مانند کوتینیو، آنتوان گریزمان و عثمان دمبله در بارسلونا، کریستیانو رونالدو در یوونتوس، روملو لوکاکو در چلسی و ادن هازارد در رئال مادرید پیش از این به خوبی این موضوع را ثابت کرده بودند.

فهرست گرانقیمت‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال به شرح زیر است: 

نیمار / پاری سن ژرمن / 222 میلیون یورو

کیلیان امباپه / پاری سن ژرمن /. 180 میلیون یورو

کوتینیو / بارسلونا / 150 میلیون یورو

جک گریلیش / منچسترسیتی / 137 میلیون یورو

عثمان دمبله / بارسلونا / 135 میلیون یورو

ادن هازارد / رئال مادرید / 130 میلیون یورو

ژوائو فلیکس / اتلتیکو مادرید / 127 میلیون یورو 

آنتوان گریزمان / بارسلونا / 120 میلیون یورو 

روملو لوکاکو / چلسی / 114 میلیون یورو 

کریستیانو رونالدو / یوونتوس / 112 میلیون یورو 

ویکتور سانچز از مارکا در این باره می‌گوید:« وقتی عملکرد مورد انتظار از خریدی جدید خصوصا خریدهای گرانقیمت دیده نشود، توضیحی دو طرفه برای آن وجود دارد. معمولا مشکل به سازگاری مربوط است. بازیکن باید با محیط جدید سازگار شود و باشگاه هم باید محیط خوبی را برای او فراهم کند. این کاری است که باید از سوی دو طرف انجام شود. بازیکن نمی‌تواند از باشگاه انتظار داشته باشد که کل بار را به دوش بگیرد و برعکس.

معمولا دلایلی در این دو موقعیت هم وجود دارد: یا بازیکن نمی‌تواند با محیط جدید سازگار شود یا باشگاه در کمک به او برای این سازگاری موفق نیست. رابطه مربی و بازیکن هم موضوع بسیار مهمی در پس زمینه تمامی این اتفاقات است. بازیکن باید فلسفه باشگاه را درک کند. اما در نهایت نمی‌توان از این موضوع به عنوان توجیه استفاده کرد چون وقتی شما به تیمی ملحق می‎‌شوید می‌دانید که چه چیزی در انتظار شما است.

وقتی بازیکنی به باشگاهی می‌رود، به او توضیح داده می‌شود که فلسفه باشگاه به چه صورت است. این موضوع درباره فلیکس واضح بود. شاید در بعضی موارد دیگر اینطور نباشد اما درباره فلیکس کاملا مشخص بود. اما پس از 3.5 فصل مشخص بود که دو طرف نتوانستند به خوبی با این انتقال کنار بیایند. مشکلی وجود داشت اما هیچ روشی برای حل آن پیش‌بینی نشده بود.»

گویو مانزانو به خوبی با فلسفه اتلتیکو مادرید آشناست و در این باره اظهار داشت:« شاید قیمت کافی نباشد. ما از معیارهای دقیقی که قیمت را تعیین می‌کنند اطلاعی نداریم. اما بعضی از بازیکنان هستند که هنوز هیچ درخشش خاص و عجیبی نشان نداده‌اند اما قیمت بسیار بالایی دارند. این در قبال فلیکس و بعضی از خریدهای جدید رئال مادرید صدق می‌کند. این قیمت‌ها شمشیر دو لبه هستند. بعضی اوقات این کار جواب می‌دهد و در بسیاری از موارد نه. هیچ چوب جادویی وجود ندارد چون عوامل بسیاری در این روند دخیل هستند.»

میگل آنخل، بازیکن سابق رئال مادرید، درباره نقش بازیکنان در این بحث اضافه کرد:« باید بدانیم که بازیکن نقشی در رقم پرداخت شده برای خریدش ندارد. گاهی بعضی از ریسک‌ها بسیار محتمل هستند اما در نهایت جواب نمی‌دهند. این انتظاری است که بازار دارد. وقتی چنین شرایطی پیش می‌آید، کار برای بازیکن بسیار سخت می‌شود. مردم از شما انتظار دارند که کارها را به شکل متفاوتی انجام دهید. بازیکنان نباید به خاطر این که در فهرست 10 بازیکن گرانقیمت تاریخ قرار دارند مورد سرزنش قرار بگیرند. آنها انسان و معمولا جوان هستند. علاوه بر این، بازیکنان معمولا پیش از سن 26 سالگی به پختگی نمی‌رسند به جز بازیکنان خاصی مثل لیونل مسی، نیمار یا دیه‌گو مارادونا. برای مثال، این موضوع برای روبرت لواندوفسکی طول کشید. حضور در تیم و سازگاری با آن زمان می‌برد و مردم معمولا درباره بازیکنان گرانقیمت صبور نیستند.»

فرانسیس کاگیگائو که 24 سال در باشگاه آرسنال حضور داشته می‌گوید:« وقتی قرار است روی فوتبالیستی سرمایه‌گذاری شود، این سرمایه‌گذاری باید از دو نقطه نظر صورت بگیرد: پتانسیل بالقوه و واقعیت. میزان پولی که سرمایه‌گذاری می‌کنید باید نشانگر این باشد که کدام مورد را در نظر دارید. در مورد پتانسیل بالقوه ممکن است هزینه و صبر بیشتری نیاز باشد و حتی ممکن است تا دومین یا سومین تمدید قرارداد پیش بروید تا بتوانید آنچه که به دنبالش بودید را به دست آورید. این موضوع درباره ویلیام سالیبا در آرسنال صدق می‌کند.

این موضوع حتی من را شگفت‌زده هم کرد چون زمان کمتری از آنچه نیاز بود طول کشید. اما این موضوع در نقل و انتقالات وجود دارد، خصوصا اگر بازیکنان جوان باشند. این واقعیت است که گاهی آنها به زمان بیشتری برای جا افتادن در تیم نیاز دارند. بازیکن باید بداند که باشگاه فقط روی او سرمایه‌گذاری نکرده، بلکه روی منابع انسانی بسیار بیشتری سرمایه‌گذاری کرده است. ستاره بودن فقط به درخشش در بازی بستگی ندارد، بلکه ابعاد بسیار زیاد دیگری هم دارد.»

با وجود تمامی این شرایط، او باور دارد که خریدهای بیشتر از 100 میلیون یورویی به جز در مواردی مانند باشگاه‌های لیگ برتری یا رئال مادرید و بارسلونا کم خواهند شد. او ادامه داد:« فکر نمی‌کنم که پس از این زیاد شاهد چنین اتفاقاتی باشیم. اختلاف طبقاتی بین باشگاه‌های لیگ برتری و سایر باشگاه‌های اروپایی بسیار زیاد شده است. اگر از دید انسانی به این موضوع نگاه کنیم، خریدهایی با این میزان هزینه واقعا ترسناک است. اما در دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، همه چیز باید تضمین سرمایه‌گذاری را با خودش داشته باشد. اگر این سرمایه‌گذاری از نظر مالی سودمند باشد، انجام خواهد شد. ما این موضوع را در مورد کریستیانو رونالدو دیدیم. دستمزد او باورنکردنی است. من فکر می‌کردم 10 سال پیش این حباب از بین برود اما این اتفاق رخ نداد. چیزی که مشخص است این است که هر باشگاهی باید سودده باشد و همه باید در زمان انجام خریدهای جدید با دقت فکر کنند.»

فرانسیسکو، متخصص بازار و پروفسور دانشگاه تجارت و بازاریابی ESIC، می‌گوید:« این موضوع در سایر تجارت‌ها و کارها نیز رخ می‌دهد. شما کنترل بازی را در دست می‎‌گیرید، رشد می‌کنید و وارد بازار دیگری می‌شوید که فکر می‌کنید پیروزی دیگری برایتان به همراه دارد اما این اتفاق رخ نمی‌دهد چون معیارهای دیگری هم وجود دارد. شما همیشه با محیط سازگار نیستید. رشد انفجاری مانند مورد ژوائو فلیکس در بنفیکا حتی خطرناک‌تر هم هست. او بازی کمی انجام داد اما درخشان ظاهر شد. باوری در اقتصاد وجود دارد که فریب پولی نامیده می‌شود. شما تجربه کمی دارید اما مردم مدام درباره عملکردتان صحبت می‌کنند چون تازه وارد هستید. این ممکن است عواقب بدی داشته باشد.»

لورنا کاس، روانشناس ورزشی، درباره دیگر ابعاد این موضوع اظهار داشت:« تمام این اتفاقات به ما نشان می‌دهد که استعداد کافی نیست. عوامل بسیار زیاد دیگری هستند که روی عملکرد تاثیر دارند. رضایت فردی و سازگاری ورزشکاران درکی از سطح بازی ندارند اما احساسات هم باید به خوبی در نظر گرفته شود چون باید به این باور برسیم که همه چیز شانه به شانه پیش می‌‎رود. آنها ناگهان با انتظارات هزاران نفر روبرو هستند که بسیاری از آنها باور دارند بازی این بازیکن به سود تیم آنها نیست. این اتفاق باعث می‌شود که بسیاری از بازیکنان احساس نارضایتی داشته باشند. وقتی بازیکن نمی‌تواند درخشش همیشگی را به نمایش بگذارد، بسیار ناامید می‌شود و باید مشکلات جسمانی را نیز به این موضوع اضافه کرد که معمولا به استرس ناشی از این اتفاقات مربوط هستند.»

بازار است که قیمت‌ها را مشخص خواهد کرد و این واقعیت که باشگاه‌ها با وجود اشتباهات چند میلیونی باز هم در مواردی موفق می‌شوند به عوامل بسیاری بستگی دارد. اما باید به خاطر داشت این که بازیکنی با هزینه بسیار بالا خریداری شده به این معنا نیست که او لزوما قرار است تبدیل به یک اسطوره شود.

میگل آنخل در این باره اضافه کرد:« ستاره‌های درخشانی مانند مسی و مارادونا تنها به تعداد انگشتان دو دست در تمام تاریخ ظهور می‌کنند. پرداخت پول هیچ تضمینی را به همراه ندارد.»