جدال محمد دانشگر با استقلال در شرایطی رخ می دهد که هواداران این تیم انتظار جدایی مدافع تیمشان را نداشتند.

دانشگر،  هاشمی نسب ترین بعد از مهدی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، انگار که نام او با جنجال گره خورده است، مدافعی که در میان بازیکنان سالهای اخیر استقلال، رکورددار اخراج و بازگشت با دسته گل به تمرینات است. موضوعی که بهروز رهبری فرد و علی پروین در دهه 70 و 80 با آن روبرو بودند. این بار بازیکنی به نام محمد دانشگر نقش مدافع سرخ ها را در قلعه آبی پوشان اجرا می کرد. بازیکنی که در زمین آرام به نظر می رسید اما در رختکن و تمرینات اینگونه نبود.

تابستان 1401 با قهرمانی استقلال همراه بود. در روزهایی که فرهاد مجیدی از تیم جدا شده بود و طرفداران نگران وضعیت تیمشان بودند، اعضای هیئت مدیره باشگاه با حضور در برنامه های مختلف از جذب بازیکنان جدید و همچنین تمدید قرارداد نفراتی چون محمد دانشگر سخن می گفتند، اما هواداران این تیم شامگاه ششم تیر ماه با شوکی شبانه روبرو شدند، جایی که رسانه ها از عقد قرارداد مدافع آبی پوشان با یکی از رقبای مستقیم به نام سپاهان خبر دادند.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که سه روز قبل از آن، پرویز مظلومی از توافق برای تمدید قرارداد دانشگر خبر داده بود. پیوستن این بازیکن به سپاهان با جدایی سایر نفرات تفاوت هایی داشت. دانشگر در سال اول پیوستن به استقلال و بر اثر اشتباهات بزرگش بخصوص در دیدار برابر السد، مورد حمایت هواداران قرار گرفت. در واقع می توان گفت که یک فصل از قرارداد این مدافع تنها صرف جا افتادن او در تیم شد و در این میان نیز طرفداران استقلال پشت مدافع تیمشان بودند.

حتی پس از جنجال های این بازیکن و اخراج موقت در زمان شفر و چند بار کنار گذاشته شدن در دوره حضور فرهاد مجیدی، درگیری با هوادار و بهزاد غلامپور و یا خط خوردن از لیست تیم به دلیل مسائل انضباطی و عدم حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در عربستان و حتی همراهی نکردن تیم در سفر به امارات برای بازی با الهلال، باعث شد تا از دانشگر یک چهره جنجالی ساخته شود، اما او حتی بعد از این همه اتفاق نیز مورد بخشش کادرفنی و هواداران قرار گرفت.

در این میان، دانشگر گل های حساسی را نیز برای استقلال به ثمر رساند. از جمله گل تساوی بخش در دقیقه 91 دربی پایتخت یا باز کردن دروازه سپاهان در نقش جهان و گلزنی به پیکان و شهر خودرو. او هر گاه در ترکیب استقلال به میدان می رود، با تمام وجود و نهایت تعصب بازی می کرد. تصاویر کری خوانی های او برای بازیکنان پرسپولیس در 2 دیدار جام حذفی که به ضربات پنالتی کشیده شد، باعث افزایش محبوبیت دانشگر نزد هواداران شد و همین مسئله سبب شد تا آنها حواشی این مدافع را از یاد ببرند.

علاوه بر جنجال های همیشگی و در متن حاشیه بودن ها، خصوصیات خاص دانشگر از جمله پا به توپ بودن، قلدر و جنگنده روی هوا، بازی درگیرانه و گلزن بودن آن هم در دربی، همه و همه سبب شد تا بسیاری از کارشناسان، سبک بازی و ویژگی های اخلاقی او را با مهدی هاشمی نسب مقایسه کنند که بی شک یکی از جنجالی ترین مدافعان تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود.

از گلزنی در دربی تا کری خوانی های همیشگی برابر رقیب دیرینه و سرانجام یک انتقال شبانه و جنجالی به تیم رقیب، باعث شده تا راه دانشگر و هاشمی نسب شبیه به هم باشد که البته چند تفاوت آشکار نیز در این زمینه وجود دارد که مهمترین آن، نحوه جدایی آنهاست. جایی که هاشمی نسب به دلیل اختلافات با پروین از پرسپولیس راهی تیم رقیب شد اما در استقلال، همه خواهان تمدید قرارداد دانشگر بودند و او شاید مسائل مالی را مهمتر از انتظار برای انتخاب جانشین فرهاد مجیدی می دانست و پیش از عقد قرارداد آجورلو با ساپینتو، راهی دیار نصف جهان شد.

حالا دانشگر پس از جدایی غیرمنتظره اش به سمت دیار زاینده رود، به مصاف تیم سابق خود می رود. او در بازی رفت و در استادیوم آزادی توانست برابر استقلال برنده از زمین خارج شود. آن دیدار بدون حضور تماشاگر برگزار شد و شاید دانشگر خوش شانس بود که در برابر سکوهای خالی مقابل تیم سابقش بازی کرد و با چیزی به نام واکنش هواداران به جدایی اش روبرو نشد اما قطعا هواداران استقلال پیوستن مدافعی که چند فصلی منتظر پخته شدنش در تیمشان بودند و چشمشان را روی اشتباهات و جنجال هایش بستند را به این راحتی ها فراموش نمی کنند. مانند اتفاقی که پس از 23 سال، هنوز دست بردار هاشمی نسب نیست و البته شاید بخش خوش شانسی دانشگر این باشد که او به جای پرسپولیس، راهی سپاهان شده و درهای بازگشت احتمالی را باز گذاشته است.

حالا همه در انتظار عملکرد دانشگر برابر استقلال در دیدار حساس فردا هستند. مدافعی که در بازی رفت بدون هیچ حاشیه خاصی به میدان رفت و اکنون باید دید او در نصف جهان چگونه مقابل آبی ها صف آرایی خواهد کرد.