یک شبکه عربی در گزارشی به سفر رئیسی به پکن و تلاش چین برای وساطت میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان پرداخت.

آیا پکن در پی وساطت میان تهران و ریاض است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، شبکه المیادین در گزارشی نوشت که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در اولین سفر خود به چین به عنوان رئیس جمهور وارد پکن شد.

در این گزارش آمده است که این سفر در پی خشم مقامات ایرانی از بیانیه مشترک چین و کشورهای عربی خلیج فارس درمورد جزایر سه گانه انجام می شود؛ بیانیه‌ای که منجر به احضار سفیر چین در تهران شد.

این سفر همچنین درحالی انجام شده است که اخیرا اختلافات میان چین و آمریکا گسترش یافته و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بعد از بحران بالون سفر خود به پکن را به تعویق انداخته است و واشنگتن تحریم هایی علیه شرکت های ایرانی و چینی وضع کرده است.

در بخشی از این گزارش با اشاره به توافق فراگیر ایران و چین در سال ۲۰۲۱ آمده است که توافقات همکاری گسترده ای  در زمینه های مختلف در این سفر میان تهران و پکن به امضا خواهد رسید.

در ادامه این گزارش آمده است که روسای ایران و چین درخصوص مسائل منطقه ای و بین المللی نیز رایزنی خواهند کرد و چه بسا مهم ترین این مسائل ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خواهد بود به ویژه اینکه پکن تلاش می کند که نقش واسطه میان ایران و کشورهای خلیج(فارس) ایفا کند.

روزنامه الجریده کویت در خصوص این موضوع نوشته است که رئیس جمهور چین در سفر خود به ریاض در دسامبر گذشته این موضوع را مطرح کرده است و با موافقت اولیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همراه بوده است.

بر اساس این گزارش ابتکار عمل پکن دو مرحله ای است؛ در مرحله اول نشستی میان وزیران خارجه ایران و عربستان برگزار خواهد شد و در مرحله دوم از دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دعوت خواهد شد و نشستی ایرانی-خلیجی(فارس) در چین برگزار خواهد شد.

براساس این گزارش چینی ها در سفر کنونی رئیسی به پکن این پیشنهاد را مطرح خواهند کرد.

در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه چین چندین بار خواستار میانجیگری بین ایران و کشورهای عربی از جمله عربستان شده آمده است که در مارس ۲۰۱۷ و در آستانه سفر ملک سلمان، پادشاه عربستان به پکن ، وانگ یی، وزیر خارجه وقت چین مساله وساطت میان تهران و ریاض را مطرح کرد.

نویسنده آورده است که در سال ۲۰۱۹ و در جریان سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به چین بار دیگر مقامات چینی مساله میانجیگری میان تهران و ریاض را مطرح کردند و در جریان سفر وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به پکن در اوایل سال گذشته نیز این ابتکار عمل مطرح شد.

در این گزارش آمده است: به نظر می رسد که چین اکنون تلاش زیادی برای وساطت میان ایران و کشورهای عربی خلیج فارس اجام می دهد و بعد از سفر اخیر رئیس جمهور چین به ریاض ما شاهد قصد جدی ایران و عربستان برای انجام مذاکرات بودیم و وزیران خارجه ایران و عربستان در حاشیه نشست «بغداد۲» که در اردن برگزار شد باهم دیدار کردند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: ایران و کشورهای خلیج(فارس) احترام زیادی برای چین قائل هستند و به این کشور احترام می گذارند زیرا پکن در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی کند و همواره دعوت به حل اختلافات از طریق گفت وگو می کند، این کشور همچنین در کنار کشوری علیه کشور دیگر نمی ایستد و دائما تلاش می کند که در روابط خارجی اش توازن و تعادل ایجاد کند. چین روابط بسیار خوبی با تهران و ریاض دارد و عربستان بزرگ ترین صادر کننده نفت به چین است و روابط اقتصادی مستحکمی باهم دارند. چین نیز بزرگ ترین واردکننده نفت ایران است و حجم تبادلات تجاری میان تهران و پکن در سال ۲۰۲۲ به ۱۵ هزار و  ۷۹۵ میلیارد دلار رسید.

در این گزارش همچنین آمده است که تخفیف تنش ها میان ایران و کشورهای عربی خلیج(فارس) به سود چین است زیرا امنیت انرژی و موفقیت طرح«کمربند و جاده» را تضمین می کند اما این کار ساده نیست زیرا آمریکا تلاش خواهد کرد که این امر محقق نشود و حضور چین در منطقه تقویت نشود.

در پایان این گزارش آمده است که متشنج ماندن روابط ایران و عربستان به سود آمریکا است بنابراین احتمال این وجود دارد که واشنگتن از عملی شدن ابتکارعمل چین ممانعت کند. آمریکا اخیرا فشارهای خود بر پکن برای توقف خرید نفت از ایران را افزایش داده است و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در پرونده ایران اخیرا اعلام کرد که واشنگتن آماده است تا برای توقف خرید نفت ایران از سوی چین مذاکرات خود با پکن را افزایش دهد.