صمد مرفاوی در حاشیه آخرین تمرین تیم ملی جوانان پیش از اعزام به مسابقات آسیایی، درباره شرایط و امکانات این تیم توضیح داد.

ادعای صمد مرفاوی: همه جوانان ایران را دیدیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ورزش سه، آخرین تمرین تیم ملی جوانان پیش از اعزام به ازبکستان برای حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در حضور خبرنگاران برگزار شد و در حاشیه این تمرین، صمد مرفاوی در خصوص شرایط تیم و اردوی آماده‌سازی صحبت کرد.

* باید برای بازی مقابل بهترین تیم آسیا هم آماده باشیم

مرفاوی در ابتدا درباره رقابت با قطر، استرالیا و ویتنام در مرحله اول گفت: فکر می‌کنم تمام تیم‌هایی که صعود کرده‌اند، تیم‌های خوب و باکلاسی هستند و شرایط مقابل هر تیمی سخت است. همانطور که می‌دانید متاسفانه ما در سید چهار بودیم و با استرالیا و قطر و ویتنام هم‌گروه شدیم اما من فکر می‌کنم توانمندی بچه‌های ما بالا است و انشاالله بتوانیم بازی‌های خوبی ارائه بدهیم و برایمان تفاوتی نداشته باشد که تیم مقابل قطر است یا ژاپن یا تیم دیگری‌. ما باید آمادگی داشته باشیم که برابر بهترین تیم آسیا هم بازی کنیم و بتوانیم از حیثیت و فوتبال ایران دفاع کنیم.

* در مرحله آخر قوی عمل نکردیم

او در پاسخ به اینکه آیا حمایت لازم از تیم ملی جوانان صورت گرفته است یا خیر گفت: از زمانی که ما استعدادیابی را شروع کردیم، استعدادیاب‌ها بازیکنانی را انتخاب کرده بودند و ما دیدیم و نفراتی را انتخاب کردیم و روی آنها کار و برنامه‌ریزی کردیم و به کافا و مقدماتی قرقیزستان رفتیم و تیم کاملا به لحاظ فنی و جسمانی شرایط خوبی پیدا کرد. ما برنامه خودمان را به کمیته جوانان فدراسیون داده بودیم و طبق برنامه‌ای که ما داشتیم، مرحله به مرحله جلو می‌رفتیم. هر ماه یک اردوی ده روزه داشتیم و هیچ مشکلی نداشتیم؛ اینها اردوهای داخلی بودند که انجام می‌دادیم. به بلاروس، عمان و اردن رفتیم و بازی‌های تدارکاتی انجام دادیم که آنها دعوت کرده بودند. منتها در مرحله آخری که باید قوی‌تر کار می‌کردیم، آن برنامه‌ای که ما می‌خواستیم، انجام نشد و متاسفانه همینجا در تهران ماندیم.

* با تمام قوا در مسابقات شرکت می‌کنیم

وی افزود: ما تقاضا داشتیم که یک‌ اردوی خارج از کشور داشته باشیم که برای فدراسیون با توجه به شرایطی که داشت، مقدور نبود. ما می‌توانستیم به آنجا برویم و سه بازی خارجی هم تدارک دیده شده بود؛ پرتغال و ترکیه و یکی دو کشور بودند اما انجام نشد. ما کارمان را همینجا دنبال کردیم و با توجه به امکانات، اردو را برگزار کردیم، منتها مشکل ما بازی تدارکاتی بود که نتوانستیم تیمی را به اینجا دعوت کنیم و یا ما به خارج از ایران برویم. دو بازی تدارکاتی انجام دادیم که می‌دانید همه تیم‌های لیگ برتری درگیر هستند و مسابقات لیگ و حذفی دارند و رقابت سنگین است. ما نتوانستیم با آن تیم‌ها بازی کنیم و مجبور شدیم با تیم‌های امید بازی کنیم که تیم‌های بدی هم نبودند اما ما می‌خواستیم به لحاظ فنی، تاکتیک‌های خودمان را در زمین پیاده کنیم. نهایتا این اردو فردا تمام می‌شود و ما عازم می‌شویم. باید با تمام قوا در مسابقات شرکت کنیم تا انشالله بتوانیم نتایج خوبی را با توجه به بضاعت و امکانات به دست بیاوریم.

* هیچکس از دید ما دور نمانده است

مرفاوی در پاسخ به اینکه آیا به لیگ برتر جوانان یا لیگ‌های پایه استان تهران توجهی داشته است؟ عنوان کرد: ما نماینده‌هایمان را فرستادیم و همه را دیده‌اند؛ هم رفتیم دیدیم و هم به اینجا آمدند و هم استعدادیابی داشتیم و کسی از دید ما دور نشده است. بسیاری را دعوت کردیم و به اردوهای مختلف آوردیم و به خارج از ایران سفر کردیم‌. همه کسانی را که مدنظر بودند، آزمایش کردیم و نهایتا این ۲۳ نفر که فردا عازم می‌شوند، انتخاب کردیم.

* فدراسیون فوتبال مشکل پرواز تیم را حل کرد

او درباره جلسه با مهدی تاج و میرشاد ماجدی توضیح داد: جلسه‌ای که ما داشتیم، بنا بر درخواست کمیته جوانان، آقای ماجدی، انجام شد که با آقای تاج نشست داشتیم و درباره مسائل پروازمان بود؛ اگر می‌خواستیم عادی به ازبکستان برویم، باید ۲۶ ساعت می‌رفتیم اما با توجه به روابطی که بین فدراسیون و هواپیمای وارش بود و جا دارد از آقای حدادیان و همه همکاران‌شان تشکر کنم، یک پرواز مستقیم را برای ما فراهم کردند. ضمن اینکه به لحاظ امکانات تغذیه و مسائل پزشکی هم دستوراتی دادند که انشالله عملی شود. همچنین در مورد مسائل مالی، پاداشی بازیکنان و حقوق مربیان دستوراتی دادند که انشالله قبل از رفتن عملی می‌شود.

* نیروی انسانی خوبی داریم و باید استفاده کنیم

مرفاوی در واکنش به اینکه موفقیت تیم ملی جوانان در دستیابی به چه هدفی خواهد بود گفت: از زمانی که من برنامه‌ام را به کمیته جوانان دادم، هدف اول‌مان این بود که از مرحله مقدماتی صعود کنیم و سپس هدف‌مان جهانی است که باید رتبه جهانی را به دست بیاوریم و سپس برای مبارزه با تیم‌هایی مثل ازبکستان میزبان برویم. باید با آنها مبارزه کنیم تا بتوانیم قهرمانی را به دست بیاوریم. باید با تمام وجود کار کنیم تا بتوانیم به این برسیم. به هر حال حریفان هم کار می‌کنند و ما تنها نیستیم؛ شاید آنها بیشتر از ما هم امکانات داشته باشند اما ما هم با توکل به خدا و حضور این بچه‌هایی که به لحاظ فنی شرایط خیلی خوبی دارند، امیدوار هستیم. ما نیروی انسانی خوبی داریم و امیدوارم از آن به خوبی استفاده کنیم.

* نمی‌توانیم ذات فوتبال ایران را تغییر بدهیم

سرمربی تیم ملی جوانان در پاسخ به اینکه آیا مهاجم تمام کننده خوبی در اختیار دارد گفت: داریم اما متاسفانه فوتبال ما از این مسئله رنج می‌برد. در خط حمله با توجه به سابقه فوتبال ما، از لحاظ گلزنی و مهاجمان مهره کم داریم و ما خیلی تلاش کردیم تا بتوانیم مهاجمان سرزن و بلندقدی داشته باشیم اما متاسفانه نبود. هر چه در فوتبال ما هست، هافبک دفاعی است. هافبک‌های دفاعی آموزش می‌بینند و می‌آیند. ما دست روی هر کسی گذاشتیم، گفتند هافبک دفاعی است. مگر یک تیم چقدر هافبک دفاعی می‌خواهد؟ همه تیم‌های پایه ما ۱-۳-۲-۴ بازی می‌کنند و دو هافبک دفاعی دارند اما رقبا مثل قطر با یک هافبک دفاعی بازی می‌کنند. نهایتا ما باید ساختار فوتبال را ادامه بدهیم. ما نمی‌توانیم ساختار را تغییر بدهیم، چون فوتبال ما فیزیکی است. ما نمی‌توانیم تغییر بدهیم، چون ذات فوتبال ما همین است.

* هدف ما و فولاد یکی است

مرفاوی در خصوص عدم همکاری تیم‌های لیگ برتری با تیم ملی و شرایط امین حزباوی توضیح داد: من از تمام مربیان پایه و حتی مربیان تیم‌های لیگ برتری تشکر می‌کنم؛ چه با ما همکاری کردند و چه نکردند، ممنونم. اوایل مشکلی نداشتیم و همه می‌آمدند و کار می‌کردند و مسافرت می‌رفتند و در مسابقات هم حضور داشتند و به محض اینکه این بازیکنان شکل گرفتند، همکاری کم شد ولی امیدوارم که این همکاری ادامه داشته باشد. در حال حاضر مشکلی از این لحاظ نداریم. میلاد کر آمد و با ما تمرین می‌کند و امین حزباوی هم به این دلیل که آنها هم بازی ملی دارند، هیچ مشکلی نیست که در اختیار فولاد باشد. انشالله آنها هم الهلال را ببرند و صعود کنند و سپس به تیم ما بیایند و به تیم ملی ملی کشورشان هم کمک کنند. به هر حال هدف ما و فولاد یکی است و هر دو برای فوتبال ایران می‌جنگیم. بنابراین مشکلی نداریم.

* امیدوارانه وارد مسابقات می‌شویم

وی در پایان در پاسخ به اینکه با این شرایط تیم ملی می‌تواند به جام جهانی صعود کند؟ گفت: ما امیدوارانه وارد مسابقات می‌شویم. همه بچه‌ها از روز اول اهداف این تیم را می‌دانند و کاملا  آگاه هستند. ما با امیدواری به مسابقات می‌رویم و انشاالله نتایج خوبی کسب کنیم و فوتبال ایران را سربلند کنیم.