حمله به سیاست‌های جدید دولت انگلیس، تبعات فراوانی برای گری لینه‌کر داشته است.

آن‌چه بر سر مشهورترین مجری فوتبال آمد!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، گری لینه‌کر، مجری مشهور تلویزیونی و ستاره سابق تیم ملی انگلیس، به دلیل مقایسه سیاست‌های جدید پناهندگی دولت بریتانیا در مورد پناهندگان با آلمان نازی در دهه 1930، فعلا شغل خود را از دست داده است. اسکای نیوز در گزارشی مدعی شد که گری لینه‌کر به دلیل عدم عذرخواهی بابت اظهارنظرهایش در شبکه‌های اجتماعی، توسط کمپانی بی‌بی‌سی فعلا برکنار شده و قادر به حضور در برنامه مشهور Match of the day نیست.

بی‌بی‌سی شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این مجری از میزبانی این برنامه هفتگی مهم فوتبال کناره‌گیری خواهد کرد. علی‌رغم تلاش مدیران این شبکه، گری لینه‌کر از مواضع خود کوتاه نیامده و حاضر به عذرخواهی نشده است.

گری لینه‌کر روز پنجشنبه در لندن به خبرنگاران گفت که بر سر مواضع انتقادی خود از دولت ایستاده و نگران تعلیق شدن از کارش نیست. او ابتدا زبان و ادبیاتی که برای اعلام سیاست‌های دولت استفاده می‌شود را با آلمان دهه 1930 مقایسه کرد. جنجال اصلی سر این است که آیا او قوانین بی‌طرفی بی‌بی‌سی را زیر پا گذاشته است یا خیر. اما منتقدان این تصمیم معتقدند از آنجایی که گری لینه‌کر کارمند دائمی نیست و مسئولیتی در قبال اخبار یا محتوای سیاسی ندارد، ملزم به رعایت مقررات مشابه در مورد بی‌طرفی نیست.

اما اظهارات گری لینه‌کر انتقاد سیاستمداران حزب محافظه‌کار را برانگیخته و سوئلا براورمن، وزیر کشور، به بی‌بی‌سی گفت که مقایسه انگلیس با آلمان قبل از جنگ جهانی دوم، توهین‌آمیز و غیرضروری بوده است.

قانون جدید پیشنهاد شده توسط دولت مؤید آن است است که پناهندگانی که با قایق‌های کوچک به بریتانیا می‌رسند، ظرف چند هفته بازداشت و اخراج می‌شوند. آن‌ها یا به کشور خودشان برمی‌گردند یا راهی کشور ثالث خواهند شد.

بی‌بی‌سی مدعی شد که تا زمانی که توافقی با گری لینه‌کر در مورد اظهارنظر در رسانه‌های اجتماعی حاصل نشود، او در این برنامه شرکت نخواهد کرد. در این بیانیه آمده: |ما به گری لینه‌کر گفته‌ایم که فعالیت اخیر او در شبکه‌های اجتماعی، نقض دستورالعمل‌های ما بوده است. تا زمانی که ما موضعی موافق و روشن در مورد اظهارنظر در رسانه‌های اجتماعی نداشته باشیم، او از مجری‌گری برنامه Match of the Day کناره‌گیری خواهد کرد.

وقتی حرف از مجری‌گری و پوشش اتفاقات فوتبالی و ورزشی باشد، گری لینه‌کر رقیب ندارد. ما هرگز نگفته‌ایم که او نمی‌تواند در مورد مسائل مهم نظر داشته باشد. اما ما تاکید داریم که این مجری باید از جانب‌داری در مورد مسائل سیاسی حزبی یا جنجال‌های سیاسی خودداری کند."

بکتو، اتحادیه‌ای که نماینده احقاق حقوق هزاران کارمند بی‌بی‌سی است، تصمیم این شرکت را "عمیقا نگران کننده" توصیف کرده است. فیلیپا چایلدز، رئیس این اتحادیه، در این مورد گفت: "این چنین به نظر می‌رسد که بی‌بی‌سی در برابر فشارهای سیاسی وزرا برای حذف این شخص به دلیل مخالفت با سیاست‌های دولت فعلی، تسلیم شده است."

این تصمیم پس از آن صورت می‌گیرد که مجری 62 ساله روز پنجشنبه و پس از چندین روز انتقادات شدید از دولت در مورد پست‌های توییتری، مدعی شد که مطابق معمول روز شنبه برنامه خود را اجرا خواهد کرد. او روز پنجشنبه در صفحه خود نوشت: "خب، چند روز جالب داشتیم. خوشحالم که این داستان مضحک به نظر رو به اتمام است و بسیار مشتاقانه منتظر اجرای برنامه روز شنبه هستیم. باز هم از همه حمایت باورنکردنی شما متشکرم و این فوق‌العاده بود."

اما تیم دیوی، مدیر کل بی‌بی‌سی، در رابطه با تصمیم این کمپانی گفت: "من فکر می‌کنم ما همیشه به دنبال انجام اقدامات متناسب هستیم و این کاری است که همیشه انجام داده‌ایم. به‌عنوان سردبیر بی‌بی‌سی، فکر می‌کنم یکی از اصول پایه‌گذاری ما، بحث بی‌طرفی است و این چیزی است که ما انجام داده‌ایم. همچنین من تصمیم آلن شیرر و یان رایت برای کناره‌گیری از شرکت در برنامه احترام می‌گذارم."

در همین حال، حزب کارگر نیز "تصمیم بزدلانه" بی‌بی‌سی برای کنار گذاشتن گری لینه‌‎کر از اجرای برنامه MOTD را محکوم کرده و گفت: "تصمیم بزدلانه بی‌بی‌سی برای حذف گری لینه، ناقض آزادی بیان در مواجهه با فشارهای سیاسی است. سیاستمداران محافظه‌کار که برای کنار گذاشتن مردم از شغلشان به دلیل مخالفت با سیاست‌های دولت لابی می‌کنند، باید مورد تمسخر قرار گیرند. آن‌ها باید در تصمیم خود تجدید نظر کند."

به هر ترتیب فعلا خبری از گری لینه‌کر در این شبکه مشهور و پرطرفدار نخواهد دید و باید دید در نهایت کدام یک از طرفین حاضر می‌شوند در این رابطه از سر مواضع خود کوتاه بیایند.