فواد ایزدی استاد مطالعات جهان دانشگاه تهران درباره حمایت دولت‌های غربی از جنایات جمشید شارمهد و همراهی آنها با ضد انقلاب در محکومیت جمهوری اسلامی به خبرنگار جام‌جم گفت: در همه کشورها زمانی که گروه‌ها و افرادی دست به اقدامات تروریستی می‌زنند و امنیت و آسایش مردم را برهم می‌زنند و جان و مال آنها را در معرض آسیب قرار می‌دهند دستگاه قضایی به پرونده اتهامی این گروه‌ها رسیدگی و در صورت اثبات جرم و جنایت نسبت به صدور رای اقدام می‌کند. این روال پذیرفته شده در همه محاکم قضایی دنیا و موافق حقوق بشر است اما رویه‌ای که دولت‌های غربی در مواجهه با پرونده تروریستی به نام جمشید شارمهد در پیش گرفتند کاملا با ادعاهای آنها در خصوص حقوق بشر منافات دارد.

تروریست‌ بد و تروریست‌ خوب به روایت غربی‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تروریست‌های بد،‌ تروریست‌های خوب

وی در تحلیل چرایی این رفتار دوگانه و متناقض غرب در برخورد با پرونده‌های قضایی و تروریست‌ها خاطرنشان کرد: سیاستی در کشورهای غربی وجود دارد که سال‌هاست اجرا می‌شود. برای آنها تروریست یک واژه با دو مفهوم خوب و بد است. از نظر آمریکا و اروپا  تروریست خوب، گروه‌ها و افراد جنایتکاری هستند که در راستای منافع کشورهای غربی فعالیت می‌کنند و فرقی هم نمی‌کند که این تروریست چه اندازه جنایت می‌کند و چه تعدادی از مردم بی گناه اعم از زن و مرد و پیر و جوان و کودک را به خاک و خون می‌کشد. اساسا برای غربی‌ها اهمیتی ندارد که تروریست‌های خوب از نظر آنها با چه هدفی دست به جنایت می‌زنند بلکه همین که در راستای منافع آنها قدم برمی‌دارند کفایت می‌کند.  این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: اصولا غربی‌ها از اطلاق عنوان تروریست به چنین جنایتکارانی پرهیز می‌کنند و در رسانه‌ها و همچنین موضعگیری رسمی خود عناوینی چون معترض، مخالف، منتقد و اپوزیسیون را برای آنها به‌کار می‌برند و این‌گونه القا می‌کنند که این افراد و گروه‌ها به واسطه نارضایتی‌هایی که از ساختار حاکمیت کشورشان دارند دست به تحرکاتی از جنس اعتراض و خشونت زده‌اند و در بسیاری مواقع از این جنایتکاران حمایت می‌کنند. حمایت دولت‌های غربی از شارمهد و انتقاد از دستگاه قضایی ایران به‌خاطر صدور حکم محکومیت این شخص هم از همین جنس است. 

ایزدی تصریح کرد: تروریست بد از نگاه غربی‌ها همه افراد و گروه‌هایی هستند که با آمریکا و غرب مخالفت می‌کنند حتی اگر کار تروریستی هم انجام ندهند. چون از نظر آنها صرفا مخالفت با سیاست‌های غرب موضوعیت دارد و حتی اگر این گروه‌ها به‌واسطه تهاجم خارجی از منافع کشور و مردم‌شان دفاع کنند باز هم برچسب تروریست به آنها زده می‌شود و نام‌شان در فهرست گروه‌های تروریستی در مجامع سیاسی و قضایی کشورهای غربی گنجانده می‌شود تا بهانه‌ای برای برخورد با آنها برای همیشه وجود داشته باشد.

رفتارهای ضد و نقیض آلمان

استاد مطالعات جهان با اشاره به سخت‌گیری‌های دولت‌های غربی نسبت به گروه‌های معترض و مخالف و خرابکار در خاک اروپا و آمریکا گفت: این یک سبک حکمرانی برای کشورهای غربی است که با حساسیت بالا هر تحرکی را که با موضوع امنیت ملی آنها زاویه داشته باشد رصد و با آن برخورد می‌کند. چندی پیش آلمان که اکنون خود یکی از حامیان شارمهد و منتقد رفتار جمهوری اسلامی در برخورد قضایی با این فرد تروریست است با عده‌ای که کار تروریستی هم نکرده و صرفا متهم به تلاش برای تغییر  حکومت این کشور بودند برخورد قضایی کرد و به‌واسطه این اتهام چندین نفر را دستگیر کرد و ماه‌ها در زندان نگه داشت. با این وصف همین کشور با وجود مستندات آشکار درباره جنایات گروه‌های تروریستی در ایران نه‌تنها اقدامی در جهت محکومیت این رفتار انجام نداد بلکه نسبت به صدور حکم محکومیت یک فرد تروریست اعتراض کرد.

ایران مقابله به مثل کند

ایزدی درباره واکنش ایران به رفتار غرب و استفاده ابزاری آنها از حقوق بشر گفت: مقابله به مثل نیاز جمهوری اسلامی در قبال  کشورهای اروپایی است. به این معنا که اگر آنها شبکه ای دارند که به‌واسطه آن علیه ایران کار می‌کنند جمهوری اسلامی هم باید به شبکه‌سازی روی بیاورد و از آدم‌هایی که حرف‌شان  در بین افکار عمومی شنیده می‌شود استفاده کند تا پاسخ مناسبی را به کشورهای غربی بدهد. در یک کلام غرب باید متوجه شود رفتارهای ضد ایرانی و خصمانه حتما هزینه دارد.