در دیدار رئیس جمهور بلاروس با قالیباف بر توسعه همکاری‌های کشاورزی، بانکی و حمل‌ونقل و تسهیل روابط دوجانبه برای تجار تأکید شد.

جزئیات دیدار قالیباف با رئیس جمهور بلاروس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در دیدار رئیس جمهور بلاروس با قالیباف بر توسعه همکاری‌های کشاورزی، بانکی و حمل‌ونقل و تسهیل روابط دوجانبه برای تجار تأکید شد.

قالیباف در ابتدای این دیدار با ابراز امیدواری از اینکه این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط میان ایران و بلاروس باشد، گفت: شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای برای توسعه روابط دو کشور آماده است و بدون شک این توسعه به چگونگی اراده میان دو کشور بستگی دارد. ما این اطمینان را داریم که دولت و مجلس ایران و بلاروس رویکردهایی دارند که این سفر می‌تواند حقیقت آن را کامل کند تا توسعه روابط در حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی ادامه یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای برای توسعه روابط فراهم است، عنوان کرد: این موضوع از این جهت به اقدامات دوجانبه بستگی دارد چرا که امروز همه ما نقش آمریکا را در اتفاقات جهانی می‌بینیم که چگونه تلاش دارد روند یکجانبه‌گرایی خود را توسعه دهد.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که آمریکایی‌ها دست از زیاده خواهی خود برنمی‌دارند و این موضوع را تاریخ نشان داده است، اظهار کرد: آنها در هر کجا و از هر طریقی بتوانند، حتی با آغاز جنگ‌های سخت مصمم به ادامه مسیر خود هستند.

قالیباف همچنین با بیان اینکه امروز ناتو و غرب در مقابل کشورهایی که قصد دارند مستقل زندگی کنند ایستاده‌اند، ابراز داشت: لازمه حل این مسأله این است که همکاری‌های بسیار نزدیکی با هم داشته باشیم و این موضوع را برای خود یک فرصت بدانیم تا یک تهدید.

وی افزود: سالیان سال است که تحت فشار آمریکایی‌ها و تحریم آنها بوده‌ایم و در دهه اخیر با بهانه‌های مختلفِ آمریکایی‌ها و غربی‌ها به خصوص در حوزه هسته‌ای، تحریم‌های شکننده‌ای به ما تحمیل شده است.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به خروج آمریکا از برجام به عنوان یک تعهد بین‌المللی، یادآور شد: آنها بعد از این اقدام فشار حداکثری به ما وارد کردند که سختی‌های زیادی کشیدیم اما ملت ما بسیار مقاومت کرد و مسئولان کشور بسیار تلاش کردند و امروز آمریکایی‌ها و غرب و همه دنیا به این موضوع پی برده‌اند که ایران تحریم‌های حداکثری را پشت سر گذاشته و آن را بی اثر کرده است.

وی ادامه داد: امروز بیش از هر زمان دیگر توانسته‌ایم در حوزه توسعه علمی و دانش‌بنیان به فناوری‌های جدید دست پیدا کرده و تحولات جدیدی را رقم بزنیم. دشمنان ما این موضوع را بهتر از خود ما می‌دانند و من تصور می‌کنم کشورهایی همچون بلاروس که در مقابل آمریکا ایستادند همچنین کشورهایی که مورد تحریم ظالمانه آمریکا هستند باید انسجام و همکاری زیادی با هم داشته باشند.

قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه نباید ملاحظات گذشته را داشته باشیم به این معنا که نباید نگران برخورد آمریکا در قبال همکاری با یکدیگر باشیم، بیان داشت: آمریکا هرکاری توانسته علیه کشورهای ما انجام داده و این روند را ادامه خواهد داد اما با این وجود کشور ما در دور زدن تحریم‌های اقتصادی و همچنین در پیشرفت‌های علمی تجربیات گران قیمتی داشته است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به رویکرد و اراده دولت و مجلس ایران برای توسعه روابط با کشورها به ویژه بلاروس، عنوان کرد: ما باید روابط اقتصادی، پولی و مالی و روابط حوزه حمل و نقل به ویژه در ارتباط با اوراسیا و همچنین همکاری‌های ترجیحی در بخش مبادلات و تسهیل روابط میان تجار و حمل‌ونقل و برقراری روابط میان اندیشمندان در حوزه‌های مختلف را آنقدر توسعه دهیم که سرمایه‌گذاری صد میلیون دلاری خود را به چند میلیارد دلار برسانیم و این ظرفیت در هر دو کشور وجود دارد.

وی در ادامه توسعه روابط میان پارلمان‌های دو کشور را ضروری دانست و افزود: گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و بلاروس رفت و آمد خود را داشته‌اند لذا باید همکاری‌های خود را افزایش دهیم، قوانینی برای توسعه روابط وضع کنیم و در کنار آن نظارت و پیگیری برای اجرای توافقات داشته باشیم.

قالیباف همچنین با تأکید بر اینکه روابط میان دو کشور در شانگهای و در اوراسیا می‌تواند کمک جدی و اساسی به حوزه اقتصادی دو کشور داشته باشد، گفت: توسعه اقتصادی نیازمند این است که ما در حوزه های پولی و مالی، ارتباط بانک‌های مرکزی و بانک‌های عامل را به سرعت برقرار کنیم.

وی گفت: کارهای جدی و اساسی در حوزه کشاورزی و حمل‌ونقل می‌توانیم داشته باشیم و تصور می‌کنم هرچقدر روابط دوجانبه را برای تجار تسهیل کرده و برای آن از ظرفیت بخش فرهنگ و مردم استفاده کنیم می‌توانیم بستر مهمی را برای توسعه روابط دو کشور فراهم کنیم.

قالیباف در ادامه ضمن دعوت از رئیس مجلس بلاروس برای سفر رسمی به ایران، گفت: حضور رئیس مجلس بلاروس در ایران می‌تواند به تحقق اهداف و راهبردهای ما کمک کند.

لوکاشنکو: برای ایران هیچ دری بسته نیست

الکساندر لوکاشنکو نیز در این دیدار گفت: این سفر و هر آنچه امروز به توافق رسیدیم، صفحه جدیدی در کتاب توسعه همه جانبه روابط میان دو کشور است.

رئیس جمهور بلاروس با اشاره به تاریخ روابط میان دو کشور و اینکه توسعه روابط اقتصادی نیازمند اقدامات به موقع است عنوان کرد: تأخیرهایی درگذشته در روند توسعه روابط داشتیم که باید با اراده طرفین جبران شود.

لوکاشنکو در این دیدار با بیان اینکه امروز به این ضرورت رسیده‌ایم که باید به توافقاتی برسیم که قابلیت اجرا داشته باشد، یادآور شد: از این رو حجم تبادلات دوجانبه امروز به 3 برابر افزایش یافته است که در این میان توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری پایه توسعه هرگونه روابط دیگر است البته حجم تبادلات صد میلیون دلاری همچون قطره‌ای در میان دریاست.

رئیس جمهور بلاروس در ادامه اذعان داشت: امروز سندی را امضا کردیم که در سطح دولتی و حکومتی قابلیت اجرا داشته باشد و این باعث خوشحالی ماست. در این نقشه راه فهرستی تدوین و پروژه‌ها مشخص شده و مسئول اجرای هر پروژه و حتی تاریخ اجرای توافقات نیز تعیین و ذکر شده است.

وی افزود: اگر موفق شویم این توافق‌ها را اجرا کنیم که قطعاً همینطور است می‌توانیم سطح روابط دو کشور را به سطح بالاتری ارتقا دهیم و سطح کنونی همکاری ما که امروز از آن به عنوان مشارکت یاد می‌شود، می‌تواند به سطح راهبردی برسد که منافع دو طرف تأمین شود.

لوکاشنکو ادامه داد: برای کشور دوست و عزیز مثل ایران هیچ دری بسته نیست و در همه مراکز تولیدی و فناوری ما برای آنها باز بوده و آماده همکاری هستیم.

رئیس جمهور بلاروس، بیان داشت: از طرف بلاروس هیچ محدودیتی برای توسعه روابط وجود ندارد. ما در طول دوران استقلال هر توافقی با هر کشوری داشتیم، اجرا کردیم لذا این اطمینان را برای اجرای توافقات با کشور شما نیز خواهم داد.

لوکاشنکو درباره تسهیل روابط بانکی عنوان کرد: مشکلاتی در حوزه مسائل بانکی وجود دارد که حل نشده لذا پس از بازگشت به مینسک دستور خواهم داد که حتماً این موضوع برطرف شده و مدل روابط بانکی شما با روسیه را به عنوان یک الگو قرار خواهیم داد.

وی در ادامه با بیان اینکه حتی اگر کسی نخواهد مشکل را برطرف کند بالاخره روزی به این ضرورت می‌رسیم که راهی جز همکاری با هم نداریم و اگر مشکلات را حل و فصل نکنیم نمی‌توانیم توسعه روابط را به خوبی داشته باشیم، اظهار داشت: نکته مهم دیگر شما درباره عبور از مسائل تحریم ضرورت اتحاد و انسجام میان کشورهای تحریم شده بود که نبود این اتحاد امروز باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

رئیس جمهور بلاروس در پایان تصریح کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که امروز آمریکا و کشورهای غربی تحریم‌های زیادی علیه برخی کشورها اعمال می‌کنند اما اگر میان کشورهای تحریم شده اتحاد ایجاد می‌شد، قطعا آمریکا نمی‌توانست از این ابزار خود استفاده کند.