رویای مشترک ما، تصویری تاریخی در دوحه از ستاره های خندان و مسرور تیم ملی در سال آینده است.

یک جام به ما بدهکارید- و البته بیشتر به خودتان!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، فهرست تیم ملی تحت هدایت امیر قلعه نویی برای مسابقات دوستان فروردین ماه سال جدید، دیروز بالاخره اعلام شد و البته جز یکی دو مورد، خیلی طرفداران فوتبال را شگفت زده نکرد. نسل حدود هفت هشت سال اخیر تقریبا هنوز جایگاه خود را اردوی تیم ملی حفظ کرده و به نظر امیر قلعه نویی حداقل از نظر نیروی انسانی، فعلا قصد ندارد تحول گسترده ای در بدنه تیم ملی ایجاد کند. این نسل تقریبا بعد از جام جهانی 2014 و با خداحافظی تعدادی از بازیکنان باتجربه تیم ملی، در ترکیب ایران حضور دارند و در سال های اخیر نیز معمولا هر از چند گاهی یکی دو نفر اضافه و تعدادی نیز کم شده اند.

ستاره هایی مثل علیرضا بیرانوند، احسان حاج صفی، مهدی طارمی، سردار آزمون، سعید عرت اللهی، رامین رضاییان، وحید امیری و ... در سال های اخیر پای ثابت اردوهای تیم ملی بوده اند و به نظر امیر قلعه نویی همچنان به آنها اعتماد دارد. در سال 2015 بدشانس بودیم که علیرغم ارائه نمایشی خوب، برابر عراق در ضربات پنالتی مغلوب شدیم. اما این نسل زیر نظر کارلوس کی روش به رشد و پیشرفت خود ادامه داد و در سال 2018، احتمالا شاهد بهترین نمایش تاریخ ایران در جام جهانی بودیم.

با برتری مقابل مراکش و شکست در دیداری نزدیک مقابل اسپانیا، برابر پرتغال تا آستانه صعود به دور بعدی جام جهانی هم رفتیم و اگر بدشانس و بی دقت نبودیم، این هدف بزرگ بالاخره محقق می شد. اما عملکرد سزاوارانه و فراموش نشدنی تیم ملی ایران، خاطرات فوق العاده ای را برای طرفداران فوتبال رقم زد. اما چند ماه شرایط در جام ملت های آسیا در قطر چندان خوب پیش نرفت و اگرچه بعد از سه دوره دوباره به نیمه نهایی رسیدیم، اما در دیداری عجیب و با شکستی سنگین برابر ژاپن راهی خانه شده و دوباره در حسرت صعود به فینال ماندیم.

در سال های اخیر اما تغییر و تحولات عجیبی روی نیمکت تیم ملی ایران دیده شد. رویای پیشرفت با مارک ویلموتس رنگ واقعیت نگرفت و دراگان اسکوچیچ نیز هیچ وقت نتوانست رضایت همه طرفداران فوتبال را جلب کند. بازگشت کارلوس کی روش نیز ضامن رخ دادن اتفاقات شیرین گذشته نبود و در نهایت دوباره امکان صعود به دور بعد برای تیم ملی ایران فراهم نشد.

حالا و با امیر قلعه نویی، تنها چند ماه تا آغاز جام ملت های آسیا فاصله داریم و همچنان نگرانی های فراوانی در بین افکار عمومی در مورد سرنوشت این تیم وجود دارد. برخی از این ستاره های فعلی تیم ملی که در حال حاضر هر کدام بازیکنانی باتجربه و با رزومه های درخشان هستند، احتمالا آخرین تورنمنت آسیایی خود را در سال آینده تجربه می کنند و شاید حق این نسل طلایی و درخشان، حداقل فتح یک جام و کسب افتخاری بزرگ در رده ملی باشد.

برای ما که تغییرات از چهره تا سبک و محل زندگی این بازیکنان را دیده و با آنها زندگی کرده ایم، این احتمالا بزرگ ترین رویای فوتبالی سال 1402 باشد. نسلی که چندین بار تا آستانه کسب موفقیت پیش رفت و البته در نهایت شاهد اشک های تلخ آنها بعد از هر ناکامی بودیم، این بار رویای بزرگ تری در سر دارد.

ستاره هایی که البته بر اساس قاعده زندگی، دیگر مانند روزهای جوانی با هم صمیمی و نزدیک نیستند و در واقع هر کدام سودایی در سر دارند که این اتفاقی عادی در دنیای فوتبال است. اما امیدواریم زیر نظر امیر قلعه نویی، روزهای متحد و یکدل تیم ملی در گذشته تکرار شود و این نسل بالاخره تصاویری جذاب و شیرین از بالا بردن یک جام مهم را در حافظه تاریخ ثبت کند.

البته با تماشای مسابقات جام جهانی متوجه شدیم کار بسیار دشواری در پیش داریم و رقبای بزرگی در آسیا برابر تیم ملی صف آرایی خواهند کرد. اما تیم ملی ایران نیز از چند ستاره بین المللی بهره می برد و به عنوان مثال کمتر بازیکنی در آسیا در حال حاضر به آمادگی مهدی طارمی است.

همین بازیکن در جام ملت های دو دوره بعد 34 ساله خواهد شد و معلوم نیست هنوز شاهد حضور او در ترکیب تیم ملی باشیم. بسیاری از ستاره های این نسل که روزگاری تلخ و شیرینی را کنار یکدیگر تجربه کرده اند، حالا در سال های پایانی دوران ملی خود قرار دارند و چه رویایی از این شیرین تر که شاهد عکس یادگاری آنها همگام بالا بردن جام قهرمانی آسیا در زمستان سال بعد باشیم.

فراموش نکنیم که همه ما 80 میلیون، مثل مرتضی پورعلی گنجی بعد از تساوی مقابل پرتغال زانوی غم بغل گرفته و حتی توان بلند شدن از سر جای خود را نداشتیم. ما فریم به فریم با رامین بعد از باز کردن دروازه ولز گریه کردیم و مثل گوچی بعد از باز کردن دروازه عراق از سر خوشحالی به مرز دیوانگی رسیدیم. روزی که قصد نداشتیم حذف شویم و دست آخر به تلخ ترین شکل ممکت با تورنمنت وداع کردیم.

روزهای تلخ و شیرین کنار یکدیگر کم نداشتیم. حالا آن چهره جوانانه بیرانوند تبدیل به صورتی جافتاده شده، سردار دیگر مثل "علی بابا" موهای خود را درست نمی کند و به اصطلاح برای خودش مردی شده. احسان و وحید در سال های پایانی دوران ورزشی خود قرار دارند و تقریبا غیرممکن است در جام ملت های 2027 آنها را در ترکیب ببینیم. پس همین احتمالا آخرین فرصت را مغتنم بشمارید، شما یک تصویر تاریخی از خنده هایی از ته دل به ما بدهکارید و اصلا دوست نداریم وداع آخرمان مثل گذشته غمبار و با اشک های ممتد باشد.