والیبال ایران برای رسیدن به المپیک باید یک راه پر پیچ و خم را طی کند.

پیام المپیک به ایران: از جهنم رد شو و به من برس!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، روز گذشته به شکل رسمی قرعه‌کشی رقابت‌های انتخابی المپیک برگزار شد و تیم ملی والیبال ایران در گروه مرگ رقابت‌ها کنار تیم‌های ایتالیا، برزیل، کوبا، اوکراین و آلمان، جمهوری چک و قطر قرار گرفت.  

با توجه به این گروه بندی، شاگردان بهروز عطایی کار بسیار دشواری برای صعود از طریق رقابت‌های انتخابی پیش رو خواهند داشت. با این وجود ناکامی در این مسابقات نیز نمی‌تواند یک کابوس برای والیبال ایران باشد چراکه بعد از آن نیز این فرصت برای رسیدن به المپیک پاریس وجود دارد.

*جدال با پر افتخارترین تیم دنیا 

یکی از سرسخت ترین حریفان ایران در این گروه بندی برزیل است. پر افتخار ترین تیم دنیای والیبال که همواره در هر مسابقاتی که شرکت کرده یک مدعی قهرمانی بوده است. برزیل که در المپیک قبلی از رسیدن به مدال بازماند با برنامه‌ریزی دقیق به دنبال جبران در پاریس است. برزیل رنک چهار FIVB است و همواره ایران مقابل آنها کار سختی داشته است.

*قهرمان جهان منتظر ماست 

شاید ایتالیا دشوار ترین حریف ایران در این مرحله از رقابت‌های انتخابی المپیک باشد. آنها چند ماه پیش موفق شدند با اقتدار مقام قهرمانی جهان را کسب کنند. ایتالیا با دی‌جورجی پوست اندازی قابل توجهی انجام داده و آنها امیدوار هستند که بالاخره با این سرمربی طلسمشان در المپیک را بشکنند و مدال طلا کسب کنند. ایتالیا رنک دو دنیاست و شانس اول صعود از گروه ایران.

*نبرد با چند حریف هم سطح 

به جز ایتالیا و برزیل می‌توان گفته دیگر تیم های این گروه از مسابقات انتخابی المپیک تقریباً در یک سطح قرار دارند. کوبا که اخیراً به دوران اوج خود بازگشته و می‌خواهد موفقیت‌های را با صعود به المپیک تکمیل کند. همچنین تیم‌های اروپایی آلمان، اوکراین و جمهوری چک نیز در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته اند و قطعا حریفان سرسختی خواهند بود. کوبا، آلمان اوکراین و جمهوری چک به ترتیب در رنک دوازده، هفده، شانزدهم و بیست و دوم قرار دارند.

*فقط روی یک برد حساب کنیم 

همانطور که خود بهروز عطایی هم تاکید کرد ایران در این گروه فقط می‌تواند روی پیروزی مقابل قطر حساب باز کند. تیمی که اگر چه در سال های اخیر خیلی پیشرفت کرده و خود را به رنک بیست و پنج دنیا رسانده اما نمی‌تواند خیلی حریف سرسختی برای ملی‌پوشان ایران باشد.

*ناکامی در این مسابقات پایان دنیا نیست

بعد از پایان مسابقات انتخابی تیم های اول و دوم هر گروه به شکل مستقیم راهی المپیک 2024 پاریس خواهند شد. 

پنج سهمیه دیگر هر گروه المپیک پس از پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها 2024 مشخص می‌شود که بر اساس دو اولویت انتخاب خواهند شد؛ اول این که همه قاره‌ها نماینده در المپیک پاریس داشته باشند و دوم هم این که تیم‌های برتر هر قاره که تا پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها 2024 به المپیک صعود نکرده باشند، راهی این مسابقات شود.

*معادله سرگیجه آور صعود

از اینجا به بعد داستان کمی پیچیده می‌شود. اگر هر سه تیم ایران، ژاپن و چین در این مسابقات انتخابی ناکام بمانند آنگاه سال 2024 تعیین کننده خواهد بود، به این معنی که بعد از دور مقدماتی لیگ ملت‌های 2024 بهترین تیم آسیایی رنکینگ راهی المپیک خواهد شد. اما در صورت صعود مثلاً ژاپن ازطریق انتخابی باز هم رنکینگ اهمیت خیلی زیادی دارد. در این صورت ژاپن که صعود کرده و تمام. حالا به این نگاه می‌شود که کدام قاره در المپیک تیم ندارد. بهترین تیم قاره بدون تیم در رنکینگ(بعد از لیگ ملت‌های 2024) به المپیک می رود.

شش تیم که از طریق انتخابی به المپیک می‌روند و به فرانسه میزبان می‌پیوندند. قاره های بدون تیم هم که بعد از دور مقدماتی لیگ ملت‌ها به این تیم ها اضافه می‌شوند. مثلاً اگر آسیا و آفریقا بعد از انتخابی بدون تیم باشند بهترین های رنکینگ آن ها به هفت تیم قبلی می‌پیوندند و می شود 9 تیم. اما سوال اینجاست 12 تیم راهی المپیک می شوند پس بقیه سهمیه ها چگونه تقسیم می شود. بعد از این که همه قاره‌ها تیم دار شدند، دوباره به رنکینگ نگاه می‌شود. به جز تیم های از قبل صعود کرده بهترین های رنکینگ FIVB بعد از دور مقدماتی لیگ ملت های 2024 راهی المپیک خواهند شد. پس می توان گفت حفظ جایگاه فعلی ایران در رنکینگ بعد از مقدماتی 2024 تا حدود زیادی تضمین کننده صعود به المپیک برای ما خواهد بود. در این راه ایران می‌تواند مثلاً از قهرمانی آسیا که در تهران برگزار می‌شود نیز با قهرمانی 30 امتیاز کسب کند. چیزی که مثلاً تیم هایی نظیر هلند یا اسلوونی از آن احتمالا محروم هستند چرا که آن ها شانس چندانی برای قهرمانی در قاره خود ندارند.