محسن میردامادی به تازگی سخن از تحریم انتخابات زده است. حالا پرسش آن است که هدف اصلاح‌طلبان از طرح زودهنگام کلیدواژه‌های «عدم مشارکت» و «نحریم انتخابات» چیست؟

اصلاح‌طلبان و زمزمه تحریم انتخابات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: به تازگی محسن میردامادی، یکی از چهره‌های مشهور اصلاح‌طلب گفته است این امکان وجود دارد که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نکنند. او در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» گفته است: «وقتی اصلاح‌طلبان به وضوح می‌بینند با شرکت در انتخابات هیچ‌کدام از برنامه‌های‌شان را نمی‌توانند محقق کنند، اگر وعده‌ای دادند یا قول و قرار‌هایی با مردم گذاشتند، نمی‌توانند آن‌ها را محقق کنند و... تنها خروجی حضورشان در انتخابات، کاهش سرمایه اجتماعی آن‌ها خواهد بود. این موضوع زمانی بحرانی‌تر می‌شود که مردم هم به این نتیجه برسند که با برگزاری یک چنین انتخاباتی گرهی از مشکلات آن‌ها باز نمی‌شود و انتظارات آن‌ها برآورده نمی‌شود. در واقع گزینه عدم شرکت در انتخابات گزینه مطلوبی برای یک حزب سیاسی نیست، اما در مواقعی تنها گزینه روی میز است و عملا گزینه دیگری وجود ندارد».

از این سخنان می‌شود متوجه شد که اصلاح‌طلبان مانند گذشته بعد از بررسی سرمایه اجتماعی خود و حصول این نتیجه که شانسی برای پیروزی ندارند، سعی می‌کنند از خود رفع مسئولیت اجتماعی کنند. آنها در این مرحله به وسیله نیروهای رادیکالشان همه را متهم می‌کنند که یا به ما اجازه ورود «حداکثری» به انتخابات نمی‌دهند یا نمی‌گذارند برنامه‌هایمان را اجرا و از این موضوعات نتیجه می‌گیرند که به این دلایل است که مخاطلبانمان پای صندوق نمی‌آیند. در نهایت هم می‌گویند ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم که در واقعیت همان تحریم انتخابات است. در واقع تحریم انتخابات برای اصلاح‌طلبان یک ابزار اعتراض هم نیست بلکه ابزاری برای فرار از واقعیت موجود است؛ واقعیتی که حکایت از نداشتن سرمایه اجتماعی از سوی اصلاح‌طلبان دارد.

اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند هر زمانی که احساس کنند می‌توانند در بخشی از جامعه به نفع خود تحرک انتخاباتی به وجود بیاورند نه تنها خودشان در انتخابات شرکت می‌کنند که دست به ائتلاف‌های متعدد هم می‌زنند تا برنده انتخابات شوند اما اگر مطمئن شوند که رأی چندانی ندارند، در دوره پیش از انتخابات سخن از تحریم انتخابات می‌زنند و بعد از انتخابات هم رأی‌نیارودن خود را نشانه بی‌تمایلی «همه» مردم به انتخابات معرفی می‌کنند. آنها فعلا مشغول ارزیابی انتخابات در جامعه هستند و احتمالا سخنان میردامادی نتیجه نهایی مجموعه اصلاح‌طلبان نیست اما می‌توان سخنان او را هم در جهت همین ارزیابی افکار عمومی قلمداد کرد.