اردوغان بعد از این بیش از گذشته با چالش‌های عمده‌ای نظیر بحران اقتصادی، بحران مقبولیت فراگیر و البته پناهدگان روبه‌رو است.

بزرگ‌ترین بحران‌های حکومت اردوغان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اردوغان که در ۲۰ سال حکومت خود ۱۱سال نخست‌وزیر و از سال ۲۰۱۴ رئیس‌جمهوری بوده‌است، در این دوره با موانع جدی و چالش‌های دشواری مواجه‌است اما آن چالش‌ها چیست؟

اقتصاد

کاهش نرخ بهره در اواخر سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) باعث بحران ارزی شد و تورم را در سال گذشته به اوج ۲۴ ساله خود یعنی ۸۵.۵۱ درصد رساند. حامیان اردوغان اما می‌گویند که او اقتصاد ترکیه را متحول و زیرساخت‌ها را ایجاد کرده و مناطقی را توسعه داده‌است.

زمین لرزه‌ها

دو زمین‌لرزه بزرگ که در ۶ فوریه (۱۷ بهمن) جنوب شرق ترکیه را لرزاند، بیش از ۵۰ هزار کشته و ویرانی گسترده برجای گذاشت. انتظار می‌رود بازسازی میلیاردها دلار هزینه داشته‌باشد. افزون بر آن، حدود ۱۴ میلیون نفر - ۱۶ درصد از جمعیت ترکیه - تحت تاثیر زلزله قرار گرفتند.

فرار مغزها

تعداد فزاینده‌ای از افراد تحصیل‌کرده و بسیار ماهر کشور ترکیه به دلیل نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی کشور را ترک کرده‌اند. بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه تنها ۲۸۶ هزار نفر ۲۰ تا ۲۹ ساله در سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ (۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰) ترکیه را ترک کرده‌اند.

دموکراسی

مخالفان اردوغان او را به معکوس کردن دستاوردهای دموکراتیک در ترکیه به ویژه پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) که دستگیری و اخراج هزاران نفر را در پی داشت، متهم می‌کنند. منتقدان همچنین می‌گویند که آزادی مطبوعات بدتر شده‌است و ۹۰ درصد از تمام رسانه‌های ترکیه زیر کنترل دولت اردوغان و تجار نزدیک به او هستند.

پناهندگان

احساسات ضدپناهجویان با افزایش گزارش‌های خشونت‌بار، سوء استفاده و جنایت بین جوامع سوریه و ترکیه در حال افزایش است. به گفته دولت، حدود ۳.۷ میلیون از مجموع ۵.۵ میلیون خارجی در ترکیه پناهندگان سوری هستند. دولت در سطح بین‌المللی به دلیل سیاست پناهجویان مورد ستایش قرار گرفته اما نامزدهای اپوزیسیون با افزایش خصومت نسبت به پناهندگان بازی می‌کنند.