معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم با اشاره به اهمیت جایگاه و نقش زنان، گفت: نمی‌شود کشوری بگوید مسئله اصلی ما توسعه است اما به نقش زن و مشارکتش در توسعه نمی‌پردازد.

جهانگیری: امروز همان حرف‌هایی را راجع به برخی مسائل کشور می‌شنوید که ۲۰ سال پیش شنیده می‌شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم با اشاره به اهمیت جایگاه و نقش زنان، گفت: نمی‌شود کشوری بگوید مسئله اصلی ما توسعه است اما به نقش زن و مشارکتش در توسعه نمی‌پردازد.

اسحاق جهانگیری در مراسم نکوداشت زهرا شجاعی با بیان اینکه اصلی‌ترین و مهمترین مسئله ایران توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن است، گفت: توسعه فرصتی فراهم می‌کند که ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور ارتقاء پیدا کند و جلوی فرسایش منابع کشور گرفته شود. فرصتی ایجاد می‌کند تا سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی کشور بازاندیشی شود و به نحو مطلوب به جامعه برای استفاده معرفی شوند.

وی افزود: در اینکه چرا توسعه ایران الان برخلاف هفت دهه از شروعش به نتیجه نرسید باید در جای دیگری بحث شود اما به توسعه از منظر دیگری باید پرداخت. در شرایط فعلی که کشور دچار تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی است یک تفکری در جامعه وجود دارد که می‌گوید راهکار بقا جایگزین راهبرد توسعه شود.

معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان کرد: این حرف شاید تا حدی درست باشد چون حتماً در شرایط جنگ چه جنگ نظامی و چه جنگ اقتصادی سیاست‌هایی وضع می‌شود که با دوران قبلی متفاوت است اما باید این دوران کوتاه باشد و به سرعت به پایان برسد. زندگی مردم، مقررات کشور باید به حالت عادی برگردد و هرکسی بتوان آینده کشور را پیش‌بینی و برای زندگیش برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: حتی در دل دوران بقا حتماً باید به توسعه فکر کرد. اگر به توسعه فکر نشود حتماً امر توسعه نابود می‌شوند. مفهوم زن در توسعه و مشارکت آنان در این زمینه باید به یک امر جدی بدل شود که تجربه جدی و جهانی است.

جهانگیری با اشاره به اهمیت جایگاه و نقش زنان، خاطرنشان کرد: نمی‌شود کشوری بگوید مسئله اصلی ما توسعه است اما به نقش زن و مشارکتش در توسعه نمی‌پردازد. یکی از مشکلات ایران حداقل در دروان بعد از انقلاب، نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است که به دنبال حل مسائل کشور به صورت پایدار نیست.

وی اضافه کرد: امروز همان حرف‌هایی را راجع به برخی مسائل کشور می‌شنوید که ۲۰ سال پیش یا ۴۰ پیش شنیده می‌شد. اگر موضوعی مثل زنان از موضوعات اصلی بوده چطور بعد از پنج دهه همچنان روی میز تصمیم‌گیری است و درباره آن تصمیم جدی گرفته نشده است.

جهانگیری با اشاره به خاطره‌ای از حسن روحانی مه متعلق به دوران ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود، گفت: درباره موضوع حجاب آقای روحانی به من می‌گفت در یک جلسه شورای عالی امنیت ملی در دولت آقای هاشمی رفسنجانی این امر در دستور کار قرار گرفت و سران سه قوه سه روحانی بودند حضور داشتند، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای خاتمی هم حضور داشت، رییس سازمان تبلیغات آقای جنتی بود که حضور داشت و چند ساعت بحث شد و آخر گفتند فعلاً کاری نمی‌شود کرد و بگذاریم برود جلو، این جمله تا امروز درباره خیلی از مسائل توسعه گفته شده است. درباره آب، محیط زیست، فقر و عدالت هم همین وضعیت رخ داده است.

وی تاکید کرد: وقتی به این موارد نگاه می‌کنیم به این جمع‌بندی می‌رسیم که ساختارها و رویکردها و مدیریت‌ها قادر به حل مسائل کشور به صورت پایدار نیستند.

معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم با طرح این پرسش که حل این مسائل و فرایند باید چگونه باشد، ابراز داشت: براساس تجربیاتم می‌گویم که تنها راه‌حل و فرایند گفت‌وگو با نخبگان و ذی‌نفعان درباره مسائل اصلی جامعه باید از سوی حکومت باز شود. گفت‌وگو معجزه می‌کند. می‌شود از این طریق به دستاوردهایی رسید و جهت‌گیری آن باید افق‌گشایی و ایجاد امید درباره آینده باشد.

وی ادامه داد: وقتی مردمی هیچ اعتمادی یا امیدی به آینده نداشته باشند یا لااقل امیدشان به آینده تضعیف شده باشد دست به چه اقدامی باید بزند؟ به ویژه جامعه‌ای که جوان است و جمعیت بزرگی از این قشر جمعیتش را تشکیل می‌دهد.

جهانگیری تصریح کرد: اعتماد و امید متکی بر کارآمدی عملی است نه شعاری. ممکن است هرکدام از ما یک سری واژه حفظ کرده باشیم که ما خیزش انقلابی هستیم، ما قادریم که اصلاح کنیم اما اینها کارامدی نیست. کارآمدی یعنی مردم ببینند با مدیریت یک مدیر یکی از مشکلات کشور حل شده است تا به این مرحله نرسیم نمی‌توانیم به حل مشکلات برسیم.

وی با بیان اینکه کارآمدی امید می‌آورد و اعتماد جامعه را بالا می‌برد و انسجام ملی را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: دیشب به یک مناسبتی خاطرات سال ۸۰ را ورق می‌زدم دیدم که در اسفند سال ۸۰ که آمریکایی ها بعد از حمله به افغانستان تقریباً تهدید قطعی کرده بودند و یکی از بحث ها این بود که بعد این کشور یا به ایران حمله خواهند کرد یا عراق. در آن زمان آقای خاتمی جلسه‌ای را در دفتر رهبری با حضور رهبری و حدود ۷۰-۸۰ نفر از مسئولین درجه یک کشور در این جلسه حضور داشتند. آقای روحانی بعنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، آقای خاتمی و رهبری صحبت کردند. تقریبا بحث این بود که خطر حمله جدی است و چکار باید کرد.

جهانگیری افزود: مشترک آن جلسه و نقطه محوری این سه سخنران این بود که راه مقابله فقط انسجام داخلی است، اگر ما این پیام را به آمریکایی ها منتقل کنیم که در داخل ایران ملت منسجم است، آمریکا دست به چنین خطایی نخواهد زد. امروز هم حتماً انسجام داخلی ایران مهمترین ابزار در مقابل تهدیدات است.