سفرای جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی تا روزهای آینده فعالیت خودشان را در ریاض و تهران آغاز خواهند کرد

دلیل طولانی شدن تبادل سفیر میان ایران و عربستان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سفرای جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی تا روزهای آینده فعالیت خودشان را در ریاض و تهران آغاز خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، "علیرضا عنایتی"، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض و همچنین "عبدالله العنزی"، سفیر عربستان سعودی در تهران تا روزهای آینده کار خود را در کشورهای عربستان و ایران آغاز خواهند کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران در این خصوص اعلام کرد که همزمان با سفر وی به ریاض طی روزهای آینده سفیر ایران نیز فعالیت خود را در این کشور آغاز خواهد کرد.

امیرعبداللهیان درباره طولانی شدن اعزام سفرای دو کشور اعلام کرد: طولانی شدن استقرار سفرای دو کشور فقط به موضوعات ساده ربط دارد. به‌دلیل تعطیلات طولانی‌مدت عربستان ما نمی‌توانستیم سفیر را به کشوری بفرستیم که چند ماه معطل باشد، طرف عربستانی هم سفیرش در عمان را به تهران معرفی کرده و طی روزهای آینده مستقر می‌شود.

پس از چندین دور مذاکرات اولیه، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در 19 اسفندماه 1401 پس از 4 روز مذاکرات فشرده با یکدیگر از سرگیری روابط سیاسی خود را در شهر پکن اعلام کرده و بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان»، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی»، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در نتیجه‌ی گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند که ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سرگرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ 1380.1.28 خورشیدی برابر با 2001.4.17 میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ 1377.3.6 خورشیدی برابر با 1998.5.27 میلادی توافق کردند.

سرکنسولگری عربستان در مشهد فعالیت خود را آغاز کرد

وزارت امور خارجه ایران نیز پس از این توافق در بیانیه‌ای نوشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت ابراهیم رئیسی در اجرای عملی دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و در مسیر عینیت بخشیدن به سیاست همسایگی و در تکمیل گام‌های مؤثر قبلی، یک گام مهم دیگر به پیش نهاد و در نتیجه مذاکرات فشرده و عملگرایانه، توافق پکن را به منظور قرار گرفتن روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان در مسیر طبیعی محقق نمود.

همچنین دراین بیانیه آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران با این تحرک نشان داد در مسیر تأمین منافع ملت ایران و نیز ملت‌های مسلمان، دوست و همسایه منطقه و همچنین به‌کارگیری ظرفیتهای منطقه‌ای برای تحقق و تحکیم صلح و ثبات فراگیر و تأمین منافع مشترک و جمعی دولت‌ها و ملتهای منطقه، عزم جدی داشته و گام‌های مؤثر و رو به جلو طراحی کرده است.

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی پس از توافق پکن در 17 فروردین ماه سال جاری در پکن با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در این دیدار ضمن تأکید بر از سرگیری رسمی روابط دوجانبه، گام‌های اجرایی در مسیر بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض و سرکنسولگری‌های دو کشور در مشهد و جده را مورد گفت‌وگو قرار داده و درباره برخی از موضوعات روابط دوجانبه تبادل نظر کردند. 

در این دیدار امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از بازگشت روابط دو کشور همسایه، دوست و برادر به حالت طبیعی، تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با عربستان در تمامی زمینه‌های مورد علاقه آمادگی دارد. وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اهمیت و ضرورت توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و نیز سرمایه گذاری، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه عربستان نیز در این دیدار از برگزاری این نشست و فعال شدن روابط رسمی دو کشور در ماه مبارک رمضان ابراز خرسندی کرد و آن را زمینه ساز خیر و برکت برای دو کشور و کشورهای منطقه توصیف کرد.

فیصل بن فرحان با اشاره به گشایش صفحه جدیدی در روابط دو کشور و شکل گیری افق های جدید در روابط دوستانه و برادرانه میان ایران و عربستان، بر آمادگی کشورش برای اجرایی کردن موافقتنامه‌های موجود میان دو کشور تاکید نمود و به این منظور از تبادل هیأت‌های عالی میان دو کشور استقبال کرد.

طرفین در این دیدار بر تبادل هیأت‌های مقدماتی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور، فعال سازی موافقتنامه‌های مشترک و تبادل هیأت‌های دو کشور بمنظور توسعه روابط در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری، انجام مذاکرات هیأت‌های تخصصی بمنظور از سرگیری پروازهای مستقیم، تسهیل کنند.

اعزام تیم‌های فنی دو کشور به منظور آماده سازی ساختمان‌ نمایندگی‌ها

پس از این توافق هیئت‌های فنی دو کشور ایران و عربستان به منظور آماده سازی ساختمان‌ نمایندگی‌های دو کشور به تهران و ریاض سفر کردند. 

در روز 19 فروردین ماه سال جاری یک هیت فنی از عربستان سعودی به منظور فراهم کردن شرایط بازگشایی نمایندگی این کشور در تهران و مشهد به ریاست "ناصر بن عوض آل غنوم" به ایران سفر کردند و روز 20 فروردین ماه از ساختمان سفارت این کشور در تهران بازدید کردند. همچنین این هیئت در روز 28 فروردین ماه به شهر مشهد مقدس سفر کرده و در محل نمایندگی وزارت امورخارجه در استان حضور یافته و با بهشتی منفرد ریاست نمایندگی دیدار وگفتگو نمودند. 

علاوه بر این 23 فروردین ماه تیم فنی ایران به ریاست حسن زرنگار ابرقویی به منظور بازدید از ساختمان نمایندگی‌های ایران در عربستان سعودی عازم این کشور شد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص گفت: هیئت ایرانی در دو گروه کاری در ریاض و جده اقدامات لازم را جهت راه اندازی سفارت و سرکنسولگری و نیز فعالیت نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی انجام خواهد داد و تلاش خواهد شد که نمایندگی‌های کشورمان قبل از ایام حج سال جاری بازگشایی و فعال شوند.

بازگشایی نمایندگی‌های دو کشور

پس از توافق ایران و عربستان و تاریخ حداکثر دو ماهه به منظور بازگشایی نمایندگی‌های ایران و عربستان در کشورهای یکدیگر، 16 خرداد ماه 1402 سفارت ایران در ریاض رسما پس از هفت سال با حضور علیرضا بیگدلی، معاونت کنسولی وزارت امور خارجه و حسن زرنگار ابرقویی، نماینده هیئت ایرانی در عربستان بازگشایی شد. همچنین در پی بازگشایی نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در عربستان، 17 خرداد ماه نیز سرکنسولگری ایران در جده با حضور علیرضا بیکدلی، معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه و برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران و عربستان بازگشایی شد.

علاوه بر این دفتر نمایندگی دائمی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی نیز با حضور مقامات ایران و عربستان فعالیت خود را مجدد آغاز کرد.

روز‌های گذشته نیز فعالیت رسمی سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد مقدس رسما آغاز شد. سخنگوی وزارت امور خارجه 23 مرداد ماه در نشست خبری خود اعلام کرد که در چارچوب توافق دو کشور، سفارت عربستان در تهران و سرکنسولگری این کشور در مشهد رسماً آغاز به فعالیت کرده است. وی همچنین گفت که در یادداشت رسمی طرف عربستانی، سفارت کار خودش را آغاز کرد. از روز شنبه گذشته کنسولگری عربستان در مشهد نیز آغاز به کار کرد.