یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: بیانیه حزب مجمع ایثارگران به نوعی همان حرف‌های بخشی از اصلاح‌طلبانی است که به جریان برانداز نزدیک شده‌اند.

اصلاح‌طلبان رادیکال تلویحا از خشونت‌های خیابانی حمایت می‌کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: بیانیه اخیر مجمع ایثارگران دارای نکاتی است که شاید برای مخاطب زاویه‌نگاه جدیدی نسبت به طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان ایجاد کند. اینکه آیا اصلا آنها اصلاح‌طلبند یا برانداز؟

بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «بیانیه حزب مجمع ایثارگران به نوعی همان حرف‌های بخشی از اصلاح‌طلبانی است که به جریان برانداز نزدیک شده‌اند. باید به واژه‌های این بیانیه دقت کرد و دید که همان واژگان براندازان است؛ هرچند در این بیانیه سعی شده است فاصله‌گذاری با اپوزیسیون شود اما روش و اصول بیانیه همانی است که در میان جریان‌های برانداز وجود دارد. در داخل افرادی مانند آقای تاجزاده این حرف‌ها را مطرح می‌کردند و حالا می‌بینیم که ادبیات امثال او در جبهه اصلاحات در حال غلبه‌یافتن است».

او ادامه داد: «اصلاح‌طلبان سال‌ها کار سیاسی کرده‌اند و رسانه داشته‌اند و حتما می‌دانند که هر کلمه بار معنایی خودش را دارد. وقتی واژگانی را استفاده می‌کنند که بار معنایی براندازانه دارد، کفایت نمی‌کند که در آخر بیانیه یک خط بیاورند و بگویند ما با براندازان مرزبندی داریم».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «نکته دیگر آنکه در این بیانیه آمده است از سال گذشته یعنی از ناآرامی‌های سال پیش تا کنون عقلانیتی از سوی حاکمیت دیده مشده است. این چه حرفی است؟ آیا همین اصلاح‌طلبان عفو و آزادی‌ها را ندیدند؟ یا در جای دیگری آورده‌اند که مجلس حداقلی یا آنکه حکومت از حل مسائل اقتصادی عاجز است. همین اصلاح‌طلبان نمی‌دانند که مشکلات اقتصادی در دولت‌های آقای خاتمی و روحانی هم وجود داشت؟ آیا فراموش کرده‌اند؟ چرا در آن دولت‌ها چنین بیانیه‌هایی را نمی‌دادند؟ من تصور می‌کنم اصلاح‌طلبان رادیکال تلویحا از خشونت‌های خیابانی حمایت می‌کنند زیرا در همین بیانیه آمده است که حکومت مسئول خشونت‌های خیابان است. جالب است در ادامه آورده‌اند که ما با هر نوع خشونتی مخالفیم. خب مشخص است که متناقض موضع می‌گیرند اما این تناقض آگاهانه است تا راه توجیه این بیانیه را برای خود باز بگذارند».

مقدم در پایان گفت: «انسان‌ها ممکن است در گذر زمان تغییر کنند. آقای مهدی نصیری در سال۷۶ نشریه صبح را در اختیار داشت. او آن زمان تندترین مطالب را علیه آقای خاتمی می‌نوشت و حالا می‌آید و برای نوشته‌هایش آن زمانش عذرخواهی می‌کند و ستایش‌های عجیب و غریبی از آقایخاتمی می‌کند. درباره آقای جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران، هم قاعده همین طور است. شاید او و امثال او روزگاری به انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) باور داشتند اما امروز بعید می‌دانم این اعتقادات را هم داشته باشند. واقعا باید از آنها بپرسیم نظرات درباره امام(ره) چیست و بعد مواضع امام(ره) را بررسی کنیم و ببینیم اینها چه قدر در آن خط حرکت می‌کنند. بنابراین اینکه در این بیانیه به ولایت فقیه هم حمله می‌شود، جای تعجب ندارد زیرا مبانی این طیف از اصلاح‌طلبان اساسا عوض شده است. خیلی از اینها اصلا از اصل انقلاب پشیمان هستند».