یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: برجام باید به نتیجه برسد اما بعید می‌دانم در مدت 13، 14 ماهی که از دولت بایدن باقی است، این مهم رخ دهد.

بیگدلی: بعید می‌دانم در مدت باقی مانده از دولت، برجام به نتیجه برسد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: برجام باید به نتیجه برسد اما بعید می‌دانم در مدت 13، 14 ماهی که از دولت بایدن باقی است، این مهم رخ دهد.

مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا و نیز آزادشدن شش میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران دو اتفاقی است که برخی آنها را بسیار مهم قلمداد می‌کنند و می‌گویند می‌تواند در مناسبات سیاسی ایران با غربی‌ها اثرگذار باشد و برخی نیز چنین تصور نمی‌کنند و می‌گویند مشکلات ایران و غربی‌ها آنقدر زیاد است که با چنین اتفاق‌هایی رفع نمی‌شود.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، گفت: «مبادله زندانی‌های سیاسی و آزادشدن شش میلیارد دلار و افزایش صادران نفت و البته کاهش غنی‌سازی در ایران همه و همه هیچ ارتباطی به موضوع برجام ندارد. رافائل گروسی به تازگی ابزار ناخوشنوی کرده است که چرا ایران به هشت کارشناس آژانس ویزا نمی‌دهد. مشکلات ما با غربی‌‌ها زیاد است و یکی از مهم‌ترینِ آنها، مشکلاتی است که با آژانس داریم. تا آژانس به طور رسمی اعلام نکند که مشکلاتش با ایران حل شده، تا وقتی به همه سایت‌های ایران سرکشی نکند و تا وقتی اف‌ای‌تی‌اف را نپذیرفته‌ایم و به نظام بانکی دنیا متصل نشده‌ایم و تا وقتی بر سر برجام یک تصمیم جامع بین طرفین گرفته نشده است نمی‌توانیم بگوییم مشکلاتمان را با غربی‌ها حل کرده‌ایم».

او ادامه داد: «برجام باید به نتیجه برسد اما بعید می‌دانم در مدت 13، 14 ماهی که از دولت بایدن باقی است، این مهم رخ دهد. به ویژه آنکه سه کشور اروپایی گفته‌اند تحریم‌های مندرج در برجام در حوزه تسلیحاتی را با آنکه موعدش تمام می‌شود اما ادامه می‌دهند و هر کشوری این تحریم‌ها را نقض کند، مورد تحریم قرار می‌گیرد. در مجموع رابطه ما با غربی‌ها دچار پیچیدگی‌هایی است که به این سادگی حل نخواهد شد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «برجام تا سال2025 قابلیت احیا دارد اما با توجه به اختلافاتی که وجود دارد فعلا نمی‌شود امیدوار به احیایش بود. آرن روزی که ترامپ در سال 2018 از برجام خارج شد مشکل فقط موضوع هسته‌ای نبود و ترامپ می‌خواست بر سر موضوعات موشکی و منطقه هم گفت‌وگو کند. حالا اگر بار دیگر جمهوری‌خواهان روی کار آیند به احتمال زیاد بار دیگر این مسائل پیش آید. البته فعلا مشخص نیست که چه جناحی در آمریکا دست بالا را در انتخابات خواهد داشت».

بیگدلی در پایان گفت: «احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران کم است زیرا ایران در منطقه‌ای حساس قرار دارد. بیش از 20درصد انرژی دنیا از این منطقه تأمین می‌شود. اکنون آمریکا گرفتاری‌های زیادی مانند چین، تایوان و جنگ اوکراین را دارد و نمی‌خواهد یک درگیری تازه برای خود ایجاد کند زیرا اگر جنگی رخ دهد فقط ایران درگیرش نمی‌شود و همه کشورهای شیخ‌نشین منطقه هم درگیر خواهند شد؛ بنابراین آمریکا تمایلی به راه‌انداختن جنگی علیه ایران ندارد».