محمدرضا عارف بر خلاف اتحاد ملت می‌خواهد اصلاح‌طلبان وارد انتخابات شوند اما برخلاف کارگزاران بدون ائتلاف با طیف روحانی.

اصلاحات و مثلث عارف، کارگزاران، اتحاد ملت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: هرچه به انتخابات مجلس دوازدهم نزدیک می‌شویم، به تدریج سازوکارهای انتخاباتی جناح‌های سیاسی بیشتر روشن می‌شود. مشخصا در جبهه اصلاحات شاهد دو رویکرد متفاوت در مواجهه با انتخابات هستیم از یک سو طیف چپ با محوریت حزب اتحاد ملت بر طبل عدم مشارکت می‌کوبد و از سوی دیگر حزب کارگزاران به عنوان نماینده طیف راست تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا در انتخابات مشارکتی فعال داشته باشد. البته به تازگی یک بازیگر تازه نیز به این جمع اضافه شده است محمدرضا عارف، معاون دولت اصلاحات و فردی که سعی کرده است در یک دهه اخیر نقش‌آفرینی ویژه‌ای در میان اصلاح‌طلبان داشته باشد از نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ تا تا سر لیستی لیست امید.

اکنون با یک سه‌ضلعی انتخاباتی در میان اصلاح‌طلبان مواجهیم که یک سر آن قائل به عدم مشارکت و یک سرش قائل به ائتلاف اصلاح طلبان با اعتدالی‌هاست و عارف در میانه این محور می‌خواهد هم اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کنند و هم ائتلافی با طیف نزدیک به روحانی در کار نباشد.

اگر به مواضع حزب اتحاد ملت که اکنون به واسطه ریاست آذر منصوری بر جبهه اصلاحات دست بالا را در این تشکیلات سیاسی دارند نگاه کنیم درمیابیم که این طیف تا این لحظه راضی به مشارکت نشده است از طرفی سید حسین مرعشی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی به صراحت از احتمال ائتلاف با حزب اعتدال و توسعه سخن گفته است چند روز پیش هم خبر آمد که عارف در حال جمع کردن لیستی انتخاباتی است اخیرا حسن رسولی چهره نزدیک به عارف نیز تایید کرده است که ممکن است بعد از ۱۵دی یعنی بعد از مشخص شدن نتایج بررسی صلاحیت‌ها عارف دباره ارائه لیست تصمیم‌گیری کند البته یک نکته مهم وجود دارد آنکه رسولی می‌گوید که عارف در پی لیست دوم نیست که نشان می‌دهد محمدرضا عارف می‌خواهد تمام اصلاح طلبان را بر سر لیست واحد البته بدون ائتلاف با اعتدالی‌ها دور هم جمع کند.

در این بین موضع سید محمد خاتمی به نظر می‌رسد رسولی می‌گوید که او وظیفه انتخابات را به مجمع عمومی جبهه اصلاحات واگذار کرده است. در واقع خاتمی می‌خواهد بار مسئولیت را از شانه خود خالی کند اما با بررسی نشانه‌ها می‌توان دریافت که خاتمی به نوعی در مقطع کنونی گرایش به مواضع طیف چپ دارد زیرا پر واضح است که جبهه اصلاحات تا حد زیادی در سیطره طیف چپ و مشخصاً حزب اتحاد ملت قرار دارد البته ممکن است بررسی صلاحیت‌ها روند را طوری پیش ببرد که خاتمی به سمت هر یک از دو ضلع دیگر این مثلث انتخاباتی گرایش پیدا کند به هر روی باید منتظر ماند و دید تا روز انتخابات سیب انتخابات مجلس برای اصلاح طلبان چگونه خواهد چرخید.