وزیر امور خارجه ایران در سفر به مسقط به آمریکا یادآور شد که نمی‌تواند از مسؤولیت خود در حمایت کامل و مطلق از جنایات جنگی ترکیبی اسرائیل شانه خالی کند.

هشدار مهم ایران به آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امور خارجه ایران در سفر به مسقط به آمریکا یادآور شد که نمی‌تواند از مسؤولیت خود در حمایت کامل و مطلق از جنایات جنگی ترکیبی اسرائیل شانه خالی کند.

پیش از ظهر یکشنبه ۱۹ فروردین سفر منطقه‌ای حسین امیرعبداللهیان در رأس هیأتی سیاسی و پارلمانی و پس از ترک تهران به مقصد مسقط، نخستین مقصد این سفر، آغاز شد.

سفری برای پنجمین بار به مسقط پس از تصدی وزارت امور خارجه توسط حسین امیرعبداللهیان؛ وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، مجتبی بنی اسدزاده مشاور وزیر خارجه، محمد علی بک دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس، مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه و شمسی‌زاده مدیرکل رسانه‌های داخلی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه از جمله همراهان امیرعبداللهیان در این سفر یک روزه بودند.

گفت‌وگو و تبادل نظر درباره ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه و توسعه و گسترش این روابط بویژه اجرای توافقات امضا شده در دیدارهای سران دو کشور در تهران و مسقط و موضوعات منطقه‌ای از جمله مسئله فلسطین و تحولات غزه از جمله مباحث‌ مورد گفت‌وگو در این سفر عنوان شد.

سفر به عمان که قرار بود هفته گذشته انجام شود در پی حمله تروریستی روز دوشنبه ۱۳ فروردین رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق به تعویق افتاد. یک روز بعد (۱۴ فروردین) امیرعبداللهیان و بدر البوسعیدی همتای عمانی با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند و البوسعیدی در آن گفت‌وگو شهادت مستشاران نظامی ایران را تسلیت گفت و این اقدام را قویا محکوم کرده و نقض قوانین بین‌المللی خواند. تحولات غزه از دیگر محورهای این گفت‌وگوی تلفنی بود.

متجاوزان جنایتکار را تنبیه می‌کنیم

چهارمین سفر وزیر خارجه به عمان ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۲ انجام شد، او در مقصد دوم سفرش به چهار کشور حوزه خلیج فارس به مسقط رفت و با همتای عمانی دیدار کرد. ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰، ششم دی ماه ۱۴۰۱ و پنجم اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز امیرعبداللهیان به مسقط سفر کرد. او دوم خرداد ماه ۱۴۰۱ نیز آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سفر یک روزه به مسقط همراهی و در حاشیه این سفر با همتای عمانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان و هیأت همراه پس از ورود به مسقط راهی سفارت ایران شدند و محمد عبدالسلام سخنگو و رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن به دیدار امیرعبداللهیان آمد. وزیر امور خارجه در این دیدار حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را حمله‌ای تروریستی با استفاده از هواپیما و موشک‌های ساخت آمریکا خواند و گفت: ایران علاوه بر اقدامات قانونی و بین‌المللی به عمل آمده، با استفاده از حقوق شناخته شده خود در چارچوب حقوق بین‌الملل، متجاوزان جنایتکار را پاسخگو و تنبیه خواهد کرد.

وی ضمن حمایت ایران از روند گفت‌وگوهای صلح در یمن، حملات آمریکا و انگلیس به یمن را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و در چارچوب حمایت تمام عیار آنها از تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین برشمرد.

عبدالسلام هم در این دیدار گفت: ما در تماس‌ها و گفت‌وگوهای خود با مقامات کشورهای مختلف جهان اطمینان دادیم که کشتی‌های این کشورها در دریای سرخ از ناحیه یمن در معرض هیچ تهدیدی نیستند و در این زمینه نیز هیچ اشتباهی از جانب ما رخ نداده است. وی همچنین گفت که دولت نجات ملی یمن در مقابل حملات متجاوزانه آمریکا و انگلیس دست بسته نمانده و هشدارهای لازم را داده و ملت یمن از مواضع اصولی خود هرگز کوتاه نخواهد آمد.

پیام روشنی که به کاخ سفید ارسال شد

رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن همچنین پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: ما به هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل حرکت می‌کنند ادامه می‌دهیم تا وقتی که جنگ و حملات علیه غزه و ساکنان آن متوقف شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی پس از آن راهی وزارت خارجه عمان شد تا با بدر البوسعیدی همتای عمانی خود دیدار و گفت‌وگو کند. وی پس از آنکه مورد استقبال البوسعیدی قرار گرفت بلافاصله در نشست خبری مشترک با همتای خود حضور یافت.

وزیر خارجه سلطنت عمان ضمن خیرمقدم به همتای ایرانی این سفر را فرصت خوبی برای تداوم رایزنی‌ها درباره همکاری‌های دوجانبه خواند و به اوضاع غزه اشاره کرد و افزود: به رایزنی‌های خود برای توقف این جنگ ادامه می‌دهیم و امیدوارم به نتایج مطلوب در این خصوص برسیم.

امیرعبداللهیان هم در این نشست خبری گفت که حمله تروریستی و موشکی رژیم اسرائیل به ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق صفحه جدیدی از جنگ افروزی‌های این رژیم و تلاش برای توسعه جنگ در منطقه و کشیدن پای دیگران به درگیری و جنگ بیشتر در منطقه است.

وزیر خارجه گفت: پیام شفاف و روشنی از طریق سفارت سوئیس به کاخ سفید ارسال شد. آمریکا نمی‌تواند از مسؤولیت خود در حمایت کامل و مطلق از جنایات جنگی ترکیبی اسرائیل شانه خالی کند.

اینکه اجرایی کردن کریدور شمال - جنوب از جمله موضوعات مهم مورد توجه دو کشور است و دو طرف مصمم هستیم موافقتنامه چهارجانبه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان که در بردارنده منافع مشترک ماست هر چه سریع تر به مرحله اجرا برسد، از دیگر مواردی بود که امیرعبداللهیان در آن نشست به آن اشاره کرد.

ابتکار سلطان عمان

وی از تلاش‌ها و ابتکار سلطان عمان در کمک به لغو تحریم‌های یکجانبه و غیرعادلانه آمریکا علیه ایران قدردانی کرد و یادآور شد که ابتکار سلطان عمان همچنان به عنوان یک ابتکار مورد توجه در دستورکار گفت‌وگوهای اینجانب و همتای عمانی قرار دارد.

پس از آن رایزنی‌های دو وزیر آغاز شد و امیرعبداللهیان و هیأت همراه در ضیافت افطار همتای عمانی شرکت کردند.

امیرعبداللهیان در دیدار با همتای عمانی با ابراز خرسندی از اینکه روابط سیاسی دو کشور در عالی‌ترین سطح قرار دارد، اظهار امیدواری کرد که در مرحله جدید شاهد گسترش بیش از پیش روابط همسو با روند سیاسی در همه ابعاد مناسبات دو کشور باشیم.

ضرورت پیگیری اجرای توافقات سران ایران و عمان، اوضاع غزه و لزوم اقدام جمعی و قوی‌تر کشورهای اسلامی در توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی از دیگر مواردی بود که امیرعبداللهیان در این دیدار به آن اشاره کرد.

بدر البوسعیدی هم ابراز امیدواری کرد که با تداوم و تقویت فعالیت‌های کمیته‌های مشترک بین دو کشور، روابط دوجانبه بیش از گذشته شتاب گیرد.

وزیر خارجه عمان مجددا حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان دیپلماتیک ایران در دمشق را محکوم کرد و آن را اقدامی مغایر با همه معاهدات و مصونیت‌های دیپلماتیک و اقدامی تجاوزکارانه توصیف کرده و با دولت و ملت ایران و خانواده‌های شهدا ابراز همدردی کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در گزارشی توئیتری درباره این سفر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در جریان سفر به عمان با آقایان بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه سلطنت عمان و محمد عبدالسلام، رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن دیدار کردم.روند توسعه مناسبات دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و عمان و توافقات روسای ایران وعمان مورد بررسی قرار گرفت. در مورد تداوم ابتکار سلطان عمان در راستای لغو تحریم‌ها گفتگو شد. همچنین درباره آخرین تحولات منطقه از جمله تداوم جنایات جنگی ترکیبی صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان و ضرورت اتخاذ تصمیمات بازدارنده رایزنی شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی صبح روز دوشنبه ۲۰ فروردین ماه مسقط را به سمت دمشق مقصد دوم این سفر ترک کرد.