5 کشوری که اتباع آنها در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی جان خود را از دست دادند خواستار دریافت غرامت از ایران شدند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از نورث ورست آرکانزاس، دولت‌های 5 کشوری که اتباع آنها جان خود را در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی از دست داده بودند خواستار دریافت غرامت از ایران شدند.

وزرای امور خارجه کانادا، انگلیس، افغانستان، سوئد و اوکراین در بیانیه‌‌ای مشترک پس از دیدار در انگلیس اعلام کردند که از ایران می‌خواهند به خانواده قربانیان این حادثه غرامت پرداخت کنند.

57 نفر از قربانیان هواپیمای اوکراینی تابعیت کانادایی داشته که البته تعداد زیادی از آنها ایرانیان مقیم کانادا بودند.

17 نفر از قربانیان شهروند سوئد و 11 نفر نیز از اوکراین بودند.

از سوی دیگر افغانستان و انگلیس نیز هر کدام 4 نفر از اتباع خود را در این حادثه از دست دادند.

هفته گذشته موشک‌های پدافند ایران به اشتباه هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی اوکراین را موشک کروز تشخیص داده و آن را هدف قرار دادند.

در این حادثه 176 نفر جان خود را از دست دادند.

وزرای این کشورها اعلام کردند قبول مسئولیت این اشتباه از سوی ایران قدم خوبی است. وزیر امور خارجه کانادا می‌گوید: ایران باید پرداخت غرامت به خانواده قربانیان به عنوان بخشی از روند جبران این حادثه را بپذیرد.

این هواپیما اگرچه ساخت شرکت بوئینگ آمریکا بود اما موتور آن از سوی یک شرکت آمریکایی فرانسوی به بوئینگ تحویل داده شده بود.

وزیر امور خارجه کانادا در این باره گفت: کانادا و 4 کشور دیگر به همراه هلند که 200 نفر از اتباع خود را در حادثه شلیک پدافند به هواپیمای مالزیایی در آسمان اوکراین را از دست داده آماده‌اند تا تجربیات خود را در این باره به اشتراک بگذارند.