یک تحلیلگر سوری که عضو سابق هیئت مذاکره کننده این کشور در مذاکرات ژنو هم بوده است، درباره ابعاد سفر وزیر خارجه ایران به سوریه گفت، تهران می‌تواند بین آنکارا و دمشق میانجیگری کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه (روز گذشته) پس از گذشت یک سال، به سوریه سفر و با بشار اسد و ولید معلم رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

ظریف پس از دیدار با مسئولان سوری گفت که نشست سه‌جانبه‌ای بین ایران، روسیه و ترکیه برگزار خواهد شد که هدف از آن، رایزنی بر سر کمیته قانون اساسی و وضعیت ادلب است.

خبرگزاری اسپوتنیک درباره اقدامات ایران برای سوریه با «اسامه دنوره» تحلیلگر سیاسی و راهبردی و عضو سابق هیئت مذاکره کننده دولتی سوریه در مذاکرات ژنو گفت‌وگو کرد.

دنوره با بیان اینکه «ایران به عنوان یکی از سه [کشور] ضامن فرآیند آستانه، در چندین محور نقش کلیدی دارد»، گفت: «ایران روابط اقتصادی و سیاسی محکمی با ترکیه دارد... و همپیمان راهبردی و شریک تمام عیار سوریه و روسیه در مبارزه با تروریسم است».

وی ادامه داد: «به همین دلیل، ایران در کنار مشارکت کامل در جنگ علیه تروریسم، می‌تواند نقش میانجی را ایفا کند که مورد پذیرش همه طرفها قرار دارد؛ به ویژه اینکه، به همراه سایر کشورهای منطقه، به صورت مشترک با خطرهای راهبردی مواجه است که امنیت داخلی و تمامیت آن را تهدید می‌کند».

این کارشناس سوری خاطر نشان کرد: «پیشتر، تهران بیش از چند بار و از زبان مسئولان وزارت خارجه خود به ویژه شخص ظریف، اعلام آمادگی کرد که بین سوریه و ترکیه میانجیگری کند».

دنوره با بیان اینکه نقش ایران در این مرحله «منطقی و مطلوب» است، تأکید کرد، تلاش ایران چه در زمینه «میانجیگری باشد یا غیر آن، مورد استقبال ضمنی ترکیه و سوریه قرار دارد؛ زیرا این دو کشور، از هر تلاشی برای از بین بردن رکود در عرصه سیاسی و راهبردی، استقبال می‌کند».

وی در پایان گفت، احتمال فعالیت مجدد روند کمیته قانون اساسی، یک تحول مثبت است که در راستای کاهش تنش نظامی است. کاهش تنش نیز می‌تواند تأثیر مثبتی بر وضعیت میدانی داشته باشد و به پیشروی منجر شود که نقطه آغاز توافق کشورهای ضامن آستانه به عنوان مقدمه‌ای برای حرکت به سمت راه حل بحران سوریه باشد.