دونالد ترامپ در حالی طی پیام توئیتری خود نیروی دریایی سپاه را تهدید کرده است که تاریخچه تهدیدات وی نشان می دهد باز هم دستان او برای تحقق این تهدیدات خالی است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز در گزارشی با محور قرار دادن  توئیت تهدید‌آمیز دونالد ترامپ در خصوص دستور حمله به قایق‌های ایرانی به بررسی تهدیدهای پیشین ترامپ علیه ایران پرداخته است که مهمترین بخش های آن در ادامه از نظرتان می گذرد. 

با گذشت بیش از یک هفته از رویارویی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ناوگان آمریکایی حاضر در خلیج‌فارس، روز گذشته دونالد ترامپ با انتشار توئیتی تهدید‌آمیز نوشت: «به نیروی دریایی آمریکا دستور داده‌ام به سمت قایق‌های تندروی ایرانی که کشتی‌های ما را آزار می‌دهند، تیراندازی کرده و آنها را نابود کنند». توئیت ترامپ و تهدید آشکار او نسبت به نیروی دریایی سپاه پاسداران در حالی است که هفته گذشته نیروی دریایی آمریکا مدعی نزدیکی و ایجاد مزاحمت 11 قایق تندروی ایرانی برای 6 ناو جنگی آمریکایی شده بود. با این حال پس از انتشار روایت آمریکایی‌ها از رویارویی قایق‌های ایرانی و ناوهای آمریکایی، نیروی دریایی سپاه پاسداران در 31 فروردین با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن جعلی و هالیوودی خواندن روایت تروریست‌های آمریکایی از ماجرای ۱۵ آوریل در خلیج‌فارس، تاکید کرد: مستندات خلاف ادعای آمریکایی‌هاست و هرگونه خطای محاسباتی را قاطعانه پاسخ می‌دهیم. 

 تهدید آشکار ترامپ را می‌توان در گام اول فراری رو به جلو نسبت به اقدامات ماجراجویانه و تلاش نیروی دریایی آمریکا برای نقض حریم و حقوق کشورمان و در گام دوم تلاش برای ایجاد ارعاب نسبت به صیانت جمهوری اسلامی از مرزهای خود دانست.

 

* داستان تهدیدهای تکراری

تهدید جدید ترامپ هرچند معطوف به رویارویی نیروهای دریایی جمهوری اسلامی و آمریکا است اما امری جدید در دوره ریاست‌جمهوری او به شمار نمی‌رود. ترامپ که در اواسط دوران ریاست‌جمهوری خود با طرح این ادعا که در دوره او نیروی دریایی آمریکا برخلاف دوره دولت قبل آمریکا با برخوردی از جانب نیروهای ایرانی روبه‌رو نشده است، پس از واکنش قاطع جمهوری اسلامی به ورود پهپاد «گلوبال هاوک» ابتدا تلاش کرد آن را ناشی از یک اشتباه تفسیر کند. در همین زمینه خرداد سال گذشته ترامپ در حاشیه دیدار با نخست‌وزیر کانادا و در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره سقوط این پهپاد پرسیده بود، گفت: «احساس من این است که یک نفر اشتباه کرده است. نمی‌گویم آن کشور [ایران] اشتباه کرده است، بلکه یکی از افراد تحت فرماندهی مرتکب اشتباه شده است. برای من سخت است که باور کنم کسی عمدا این کار را انجام داده باشد»، واکنش ترامپ اما به این نیز محدود نماند و او روز بعد به قدردانی از ایران بابت محدود ماندن واکنشش نسبت به پهپاد آمریکایی رو آورد و گفت: «ایران بسیار هوشمند بود که هواپیمای سرنشین‌دار ما را سرنگون نکرد، ما از این اقدام آنها قدردانی می‌کنیم».

اما اوج نزاع مستقیم نظامی در سال‌های اخیر به ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در دی‌ماه سال گذشته برمی‌گردد. پس از اقدام تروریستی ارتش آمریکا در ترور این فرمانده نظامی و در شرایطی که فشارهای داخلی عواقب این اقدام آمریکا به بالاترین سطح خود رسیده بود، ترامپ باز هم توئیتر را مناسب‌ترین مکان برای تهدید مستقیم ایران و ایجاد رعب عمومی دانست و در توئیتی تهدیدآمیز نوشت: «در صورتی که ایران به هر آمریکایی یا منافع آمریکا حمله کند، آمریکا به 52 سایت در داخل ایران حمله خواهد کرد که برخی از آنها بسیار سطح عالی و مهم برای ایران و فرهنگ ایران است و این اهداف و خود ایران بسیار سریع و خیلی سخت مورد هدف قرار خواهند گرفت. آمریکا تهدید بیشتری نمی‌خواهد». اما این پایان ماجرا نبود و زمانی که تنها 4 روز بعد از تهدید مستقیم ترامپ، سپاه پاسداران در واکنش به ترور سردار سلیمانی اقدام به موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد در عراق کرد، ترامپ در واکنشی بشدت منفعلانه نه‌تنها از رد هرگونه واکنش نظامی مستقیم خبر داد که بیان کرد «آمریکا برای کسانی که صلح بخواهند آماده صلح است» و به ایران پیشنهاد همکاری در اولویت‌های مشترک از جمله مبارزه با داعش را داد! با انداختن نگاهی اختصاری به پیشینه تهدیدهای تند و واکنش منفعلانه و عقب‌نشینی او پس از مواجه شدن با اقدام کشورمان، در پیش گرفتن این ادبیات تهدید‌آمیز را می‌توان تلاشی برای ترمیم چهره اقتدارگرای او در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دانست.

***

[آمریکایی‌ها به جای قلدری برای دیگران، نیروهای‌شان را از کرونا نجات دهند]

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در واکنش به تهدید اخیر ترامپ مبنی بر اینکه در صورت نزدیکی قایق‌های ایران به ناوهای آمریکا در منطقه خلیج‌فارس، به ناوهای این کشور دستور شلیک داده است، تاکید کرد: آمریکایی‌ها امروز باید به جای قلدری برای دیگران، همه همت خود را به کار بگیرند تا آن دسته از نیروهای‌شان را که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، نجات دهند.

سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در واکنش به این توئیت رئیس‌جمهور آمریکا گفت: آمریکایی‌ها امروز باید به جای قلدری برای دیگران، همه همت خود را به کار بگیرند تا آن دسته از نیروهای‌شان را که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، نجات دهند. وی تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها خیلی هنر و عرضه دارند نیروهای خود را در منطقه غرب آسیا از کرونا نجات دهند و آنها را از این منطقه خارج کنند و سپس سایر نیروهای خود را مانند بسیجیان و نیروهای مسلح ایران که امروز به کمک مردم خود شتافته‌اند به آمریکا ببرند تا مردم‌شان را از از بحران عظیمی که برای این کشور ایجاد شده نجات دهند.