مطهری: لاریجانی اجازه استیضاح وزیر کشور را نداد/ تکلیف نماینده تفرش باید در مجلس روشن شود نه شورای نگهبان

علی مطهری: آقای لاریجانی داماد ما هستند اما از او انتقاد می‌کنم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نماینده مردم تهران با اشاره به تلاش عده‌ای از نمایندگان برای استیضاح وزیر کشور گفت: هر چند آقای لاریجانی داماد ما هستند اما از او انتقاد می‌کنم چرا که اجازه نداد استیضاح وزیر کشور دنبال شود وبه بهانه انتخابات و کرونا این موضوع در دستورکار قرار نگرفت.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 16 اردیبهشت) در جلسه علنی و در نطق‌ میان دستور خود اظهار داشت: عملکرد شورای نگهبان در انتخابات اخیر دچار نقصان‌های زیادی بود؛ اعتراض نمایندگان و رفتار شورای نگهبان جنبه شخصی ندارد و این اعتراض به دلیل رد صلاحیت خودشان نبوده است، بلکه آنها نگران آینده انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی هستند که می‌تواند منجر به اختناق، خفقان و کاهش سرمایه اجتماعی شود. 
وی با اشاره به اصلاح قانون انتخابات در مجلس دهم افزود: در این کار اصولگرا و اصلاح‌طلب و رد صلاحیت شده و رد صلاحیت نشده تلاش زیادی کردند تا این موضوع به سرانجام برسد. 
مطهری تصریح کرد: رد صلاحیت در این دوره از انتخابات به دلیل اظهارنظر نمایندگان چیز جدیدی بود، در حالی که چنین چیزی در قانون اساسی وجود ندارد و اصلاً این موضوع به هیچ‌کسی ربطی ندارد که به نماینده بگویند که این حرف را نباید می‌گفتی و این حرف را باید می‌گفتی.
وی گفت: مجلس یازدهم مجلس مطیعی نخواهد بود و قطعا افراد حر و آزاده به رفتار خیلی از شماها اعتراض خواهند کرد. 
نماینده مردم تهران با اشاره به انتقاداتی که به مجلس دهم می‌شود گفت: مجلس دهم ضعیف‌تر از مجلس نهم و هشتم نبوده و در برخی مواقع از آنها قوی‌تر هم بوده است. این موضوع را من که در سه مجلس بوده‌ام می‌گویم ولی نقش عوامل خارج از مجلس را در این قضیه نباید نادیده گرفت. 
مطهری گفت: ما در مجلس دهم استفساریه قانون انتخابات مجلس در مورد رد صلاحیت منتخبان را داشتیم و مصوب کردیم که شورای نگهبان حق ندارد بعد از رد صلاحیت منتخبین مردم ورود کند و بر نظر خود اصرار کردیم و این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت رفت ولی آنها این موضوع را رسیدگی نکرده و اخیرا بعد از آنکه این موضوع را پیگیری کردند، اعلام کردند چون یک سال از این موضوع گذشته است نظر شورای نگهبان تأمین می‌شود.
وی درباره اظهار نظر شورای نگهبان درباره منتخب مردم تفرش گفت: تعیین تکلیف منتخب مردم تفرش باید در مجلس مشخص شود  آن هم در زمان اعتبارنامه‌هاست و فقط مجلس می‌تواند ورود کند نه اینکه شورای نگهبان رأسا ورود کند. 
وی با انتقاد از مجمع تشخیص درباره اعلام نظر در خصوص انطباق مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی نظام گفت:‌ این موضوع تهدیدی برای مجلس محسوب می‌شود و نباید نهادی غیر از شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی کند، چرا که این موضوع خلاف قانون اساسی است، لذا تشخیص انطباق مصوبات با خود مجلس است. 

وی با انتقاد از هیأت رئیسه مجلس درباره استیضاح‌ها و مصلحت‌سنجی‌ها گفت: وزیر کشور مقصر اصلی در حوادث آبان‌ماه بود که منجر به کشته شدن تعدادی از هم‌وطنان‌مان شد، اما من و تعدادی از نمایندگان مجلس درخواست استیضاح وزیر کشور را داشتیم و این موضوع را هم تا آخر پیگیری کردیم، حتی این موضوع از حدنصاب هم نیفتاد. 

وی گفت: من از لاریجانی انتقاد می‌کنم هر چند که داماد ما است، ولی لاریجانی اجازه نداد استیضاح وزیر کشور دنبال شود و درنهایت هم به ما گفتند که هم‌اکنون شرایط مناسب نیست و بعد از انتخابات این استیضاح را دنبال کنید؛ الان هم می‌گویند موضوع کروناست؛ هنوز هم دیر نیست و می‌توان هفته دیگر این استیضاح در دستورکار بیاید. 

وی توصیه‌ای نیز به نمایندگان مجلس یازدهم کرد و افزود: شماها باید به مسئله آزادی بیان و حقوق ملت اهمیت بدهید، در حالی که شما نماینده هستید نه نماینده نظام، لذا نباید به بهانه حفظ نظام، حقوق ملت نادیده انگاشته شود. 

وی در پایان گفت: آمریکا و اسرائیل و عربستان از برجام بی‌جان هم می‌ترسند و در حال تلاش هستند تا بتوانند بر لغو تحریم تسلیحاتی ایران تأثیر بگذارند.