آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا برای بازرسان دولت آن کشور که بر تلاش‌های جنگ در افغانستان نظارت داشتند، در گزارشی اعتراف کرد که برخلاف سخنان وزیر خارجه آن کشور که ایران را تهدیدی برای ثبات منطقه و افغانستان توصیف کرده بود، ایران به هیچ وجه به‌دنبال بی‌ثبات‌سازی افغانستان نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی "نشنال اینترست" آمریکا، اگرچه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در ماه ژانویه (دی ماه ۱۳۹۸) مدعی شده بود که "ایران با قاطعیت تمام در راه تضعیف روند صلح افغانستان می کوشد"، اما دستگاه اطلاعات دفاعی آن کشور به تازگی با اعلام اینکه "ایران به دنبال بی‌ثبات کردن افغانستان نیست" این ادعای وزیر خارجه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را نقض کرد.

دستگاه اطلاعات دفاعی آمریکا درعین حال در گزارشی به سربازرس کل مدعی شد که ایران نشان نداده که «به طور جدی با توافقنامه ای صلح» که خواستار خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هستند، مخالف است.

سر بازرس کل در گزارش روز سه شنبه با خلاصه کردن بیانیه اطلاعات دفاعی آمریکا نوشت: "اهداف استراتژیک ایران در رابطه با افغانستان همچنان حفظ یک دولت مرکزی در افغانستان و امنیت پایدار در امتداد مرز شرقی خود است. "

این گزارش در ادامه بر اهداف ایران در افغانستان از جمله حمایت از جمعیت شیعه، از بین بردن [داعش در آسیای میانه]، مخالفت با حضور ایالات متحده در منطقه و تامین منافع اقتصادی ایران" اشاره کرده است. "

نشنال اینترست این گزارش را اینگونه ادامه داد: نیروهای آمریکایی در حال آماده‌ شدن برای ترک افغانستان به عنوان بخشی از توافق صلح که در ماه فوریه (بهمن – اسفند) امضا شد، هستند. زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در گفت‌وگوی آشتی افغان روز یکشنبه عازم افغانستان و قطر شد تا برای مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان اعمال فشار کند.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ۱۰ اسفند ماه اعلام کرد که اگرچه به نظر ایران دولت آمریکا "هیچ وجاهت قانونی برای امضای توافقنامه صلح یا تعیین آینده افغانستان" ندارد، اما در عین حال از خروج نیروهای آمریکایی استقبال می کند.

اطلاعات دفاعی آمریکا به بازرس کل گفت که "هیچ چیزی در اظهارات اسفند ماه ایران نشان نمی‌دهد که ایران به طور جدی با این توافقنامه مخالف است، زیرا قبلاً از خروج ایالات متحده از منطقه ابراز حمایت کرده است. "

آژانس اطلاعاتی آمریکا در عین حال ضمن اینکه مدعی شد ایران "به عنوان بخشی از استراتژی خود کمک های با طالبان کرده است، با این وجود از نظر سیاسی و اقتصادی با دولت افغانستان تعامل داشته است.

پمپئو ماه ژانویه (دی – بهمن) مدعی شد که "تلاش‌های ایران برای حمایت از گروه‌های شبه نظامی" در افغانستان بخشی از تلاش‌های این کشور برای "تضعیف روند صلح" است.