یک اندیشکده آمریکایی از حضور نمایندگان آمریکا و ایران بر سر مسائل افغانستان در جریان یک نشست مجازی خبر داده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری مهر، اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک در گزارشی مدعی شده است که نمایندگان ایران و آمریکا در جریان یک نشست مجازی درباره روند صلح در افغانستان مشارکت کرده و مذاکراتی را در این ارتباط دنبال کرده‌اند.

در این گزارش گفته شده که این مذاکرات ۳ روز پیش در قالب گروه ۲+۶ درباره افغانستان در یک نشست اینترنتی برگزار شده و افرادی نیز از جمله «رُزماری دیکارلو»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی انجام این مذاکرات را تائید کرده‌اند.

به گفته این مقام سازمان ملل در جریان مذاکرات مذکور «زلمای خلیلزاد»، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با دیپلمات‌هایی از روسیه و ۶ کشور همسایه افغانستان از جمله جمهوری اسلامی ایران مذاکره کرده است.

مقام سازمان ملل همچنین با تاکید بر کاهش تنش در روابط ایران و آمریکا طی هفته‌های اخیر از جمله در جریان تحولات عراق، همچنین به کمک ایران در انجام مذاکرات طالبان در افغانستان اشاره کرده است.

در گزارش شورای آتلانتیک در ادامه به مزیت استفاده از زبان دری توسط «زلمی خلیلزاد» نماینده آمریکا در مذاکره با ایران اشاره شده و در عین حال قربانی شدن منافع کشورهای همسایه ایران از جمله عراق و افغانستان یکی از نقص‌های جدی سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه تهران عنوان شده چون به گفته نویسنده کشورهایی مانند افغانستان و عراق نیازمند تجارت و ارتباط با همسایه بزرگ خود یعنی ایران هستند، اما تحریم‌های آمریکا به همسایگان ایران صدمه وارد کرده است.