نشریه فارین‌پالیسی معتقد است دست آمریکا در مقابل پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران و عبور از آن توسط روسیه و چین بسته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فارین پالیسی با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر ضرورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در برجام نوشت: دو سال پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، تهران غنی‌سازی اورانیوم را از سرگرفته، پژوهش و توسعه پیرامون سانتریفیوژهای پیشرفته را دوباره شروع کرده و با افزایش ذخایر سوخت هسته‌‌ای‌اش، زمان لازم برای تولید سوخت مورد نیاز یک بمب هسته‌ای را به ۶ ماه کاهش داده است. ریچارد نفیو که در گفت وگوهای برجام مشارکت داشت، می‌گوید: «به نظر می رسد ایران در مقایسه با دو سال گذشته بیشتر به توانایی هسته‌ای نزدیک شده است.»

گرچه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد تهران در آینده نزدیک به دنبال تولید بمب هسته‌ای باشد، اما پیشرفت‌های ایران، موفقیت کارزار «فشار حداکثری» کاخ سفید را زیر سوال برده است. این کمپین، به جای کاهش بلندپروازی هسته‌ای این کشور باعث شده که تهران فعالیت‌های هسته‌ای ممنوع شده در برجام را از سر بگیرد.

این مساله همچنین اعتبار واشنگتن را حتی در میان متحدان سنتی‌اش کاهش داده و محدودیت‌هایی در روابط دیپلماتیک آمریکا ایجاد کرده است. چنین اقدامی از سوی واشنگتن، پرسش های پیچیده سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی به همراه خواهد داشت درباره این که آیا آمریکا که از برجام خارج شده، حق قانونی یا اختیارات معنوی برای فعال کردن سازوکار ماشه را دارد.

جان بلینگر، مشاور حقوقی شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه در دولت جورج بوش می‌گوید: «آمریکا حق فعال کردن سازوکار ماشه را دارد اما این اقدام احتمالا در تحقق اهداف مورد نظر آمریکایی‌ها کارایی نخواهد داشت. این ریسک واقعی وجود دارد که در صورت عدم تمایل سایر کشورها، تحریم‌ها نتایج وارونه به همراه داشته باشد. اگر برای رهبری تلاش کنید اما هیچ کس مایل به پیروی از شما نباشد، موفق نخواهید بود و در آن صورت آمریکا در شورای امنیت شکاف ایجاد خواهد کرد.»

ریچارد نفیو می‌گوید: «من گمان نمی‌کنم شورای امنیت سرانجام بپذیرد که ما از لحاظ قانونی حق داریم سازوکار ماشه را فعال کنیم. این مبحث در شورای امنیت شکاف ایجاد خواهد کرد چرا که از یک سو فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها فریاد خواهند زد که ما این کار را با حسن نیت انجام نمی‌دهیم و از سوی دیگر، روس‌ها و چینی‌ها از این درخواست ما خشمگین خواهند شد.»

وی در ادامه می افزاید: «پیامد عملی این رویکرد این است که چینی‌ها و روس‌ها به شدت اعتراض خواهند کرد و این اقدام را غیرقانونی خواهند دانست.»

نفیو تاکید می کند، من تردید ندارم که آنها به ایران تسلیحات خواهند فروخت و این کار را خیلی فوری انجام خواهند داد. آن تانک‌هایی که پمپئو درباره‌شان تا این حد نگران است می‌تواند خیلی زود تحویل ایران شود.