مرتضی مبلغ، فعال چپ و معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات در مصاحبه با ایلنا در خصوص احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از چهره‌هایی مانند علی لاریجانی یا علی مطهری در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: من فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان در این مقطع با تجارب گذشته و انتخابات‌های گذشته جمع‌بندی‌شان به طور نسبی این است که به هویت اصلاح‌طلبانه‌ای که به دلیل ضرورت‌های سیاسی گذشته مقداری افت کرده و از رسالت خود اندکی فاصله گرفته است، توجه بیشتری کنند و با هویت جدی‌تر وارد صحنه شده و به اصطلاح شفاف‌تر در سیاست عمل کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مشرق: او تصریح می‌کند: این جمع‌بندی اصلاح‌طلبان نکته مهمی است و تبعاً در تصمیم‌گیری‌ها و راهبردهایی که در آینده در پیش خواهند گرفت، تاثیر می‌گذارد، ولی به هر حال سیاست در جامعه ایران بسیار سیال است و نمی‌شود به طور قطع پیش‌بینی کرد که در یک سال آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.

مبلغ همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا اصلاح‌طلبان امکان حضور اثرگذار و توانمند در انتخابات ۱۴۰۰ را خواهند داشت؟ اظهار کرده است: این مساله به شرایط جامعه برمی‌گردد، باید دید که در ماه‌های آینده شرایط سیاست و مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی چه روندی را در پیش گرفته و طی خواهد کرد. یعنی اگر سیاست‌های به شدت متصلبانه که متاسفانه در بخشی از جریان‌های حاکمیت در حال اعمال شدن است، ادامه پیدا کند و گشایش‌های جدی رخ ندهد خب طبیعی است که سرخوردگی مردم هم ادامه پیدا کرده و سرمایه اجتماعی بازتولید نمی‌شود، در نتیجه فرصت سازنده‌ای برای جامعه و به تبع آن اصلاح‌طلبان هم فراهم نمی‌شود که بخواهند با یک کنش سازنده و فعال در مسائل مهم ملی حضور پیدا کنند، لذا باید منتظر روزهای آینده باشیم تا ببینیم آیا آن بخش از حاکمیت در خصوص سیاست‌های غلط و آسیب‌ساز خود تجدیدنظر خواهد کرد یا نه!؟ [۳]

*در کنار مبلغ، صادق زیباکلام نیز در بخشی از یک مصاحبه با اعتمادآنلاین پیرامون احتمال حمایت چپ‌ها از آقای لاریجانی برای انتخابات سال ۱۴۰۰ گفته است: مهمترین مشکل آقای لاریجانی برای ریاست جمهوری آن است که پایگاه اجتماعی معلوم و مشخصی ندارد. حتی اگر آقای خاتمی از آقای لاریجانی حمایت کند هیچ شانسی برای پیروزی آقای لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ به وجود نمی آید. [۴]

از مزاج صحبت‌های مبلّغ نیز اینطور بدست می‌آید که او هم مثل تعدادی دیگر از رجال جریان چپ به شیرینی تجربه رفتار "تحریم انتخابات مجلس یازدهم" از جانب اصلاح‌طلبان می‌اندیشد و برای تکرار این رفتار منافقانه که به کاهش حضور مردم در انتخابات انجامید؛ بی‌میل نیست!

پیش از مبلّغ، "علی صوفی" از وزرای دولت اصلاحات نیز گفته بود: معرفی کاندیدا در انتخابات به هر قیمتی دیگر برای جریان اصلاحات نباید تکرار شود و اگر امکان حضور نامزد اصلی وجود ندارد، می‌توانند کنار مردم بمانند. –و انتخابات را تحریم کنند-[۵]

عبدا... ناصری، دیگر رجل جریان چپ، پای خود را از این هم فراتر گذاشته و پیشنهاد کرده اصلاح‌طلبان محکومان فتنه ۸۸ را برای انتخابات ۱۴۰۰ معرفی کنند! [۶]

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که برخی از چهره‌های جریان چپ در بحث احتمال حمایت کسانی از اصلاح‌طلبان از دکتر لاریجانی؛ انگشت اتهام را به سمت حزب کارگزاران دراز کرده‌اند.

اصلاح‌طلبان همچنین در حالی از تحریم انتخابات سخن می‌گویند که همزمان بصورت کاملا سلیس و شفاف اعلام کرده‌اند که به سمت رادیکالیسم حرکت می‌کنند [۷]. و همچنین به نظر می‌رسد که آنها گوشه‌چشمی هم به احتمال وقوع "فتنه اقتصادی" دارند.

این آنارشیست‌زدگی صریح چپ ایرانی در سال چهل و یکم از عمر انقلاب اسلامی در کنار کارنامه مشحون از ناکارآمدی آنها؛ می‌رود تا اکنون و آینده اصلاح‌طلبان را با مشکلات بزرگی مثل طرد شدگی همیشگی از ساحت مردم و نظام اسلامی مواجه کند.

این نکته بدیهیست که جریانی که دست به منافقانه‌ترین رفتار سیاسی یعنی "تحریم انتخابات" بزند و سودای تکرار آن را داشته باشد؛ در هیچ حکومتی و به دست هیچ جامعه‌ای تحمل نخواهد شد.

*