ایسنا/ فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به رایزنی احمدی نژاد با شورای نگهبان برای تأییدصلاحیت شدن در انتخابات 1400 گفت: رایزنی با شورای نگهبان به معنی عدم صلاحیت است. به عبارت بهتر کسی با شورای نگهبان رایزنی می کند که می داند صلاحیت ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پرونده انتخابات مجلس بسته شد. بسیاری از صاحب نظران سیاسی معتقدند 1400 نیز اصولگرایان روی دور شانس خواهند بود و از الان گزینه آنها را باید رئیس جمهور بعد از روحانی دانست. با این وجود مصطفی هاشمی طبا از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 96 می گوید «سال مواجی را پیش رو داریم و نمی توان قضاوت قطعی و حتمی درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آینده داشت».

مشروح گفتگوی مصطفی هاشمی طبا با نامه نیوز را در ادامه بخوانید.

*****

*با توجه به برد قاطع اصولگرایان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، آیا از الان می توان گفت گزینه اصولگرایان در انتخابات پیروز قطعی است؟

عملکرد مجلس یازدهم در سال نخست خیلی مهم است. مردم این موضوع را رصد می کنند بنابراین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 1400 بستگی به خروجی سال نخست مجلس دارد. معتقدم در مدت یک سال آینده خیلی تغییر و تحولات رخ خواهد داد.

*پس شما اصلاح طلبان را از پیش بازنده نمی دانید؟

خیر هیچ جناحی از پیش بازنده نیست. همه باید فوتبال را بازی کنند، یک مرتبه شاید یک تیم ضعیف برنده شد. کسی نمی تواند از حالا نتیجه انتخابات سال آینده را پیش بینی کند.

*اصلاح طلبان باید با یک نامزد وارد صحنه انتخابات شوند یا چند نامزد؟

با یک نامزد باید به صحنه انتخابات ریاست جمهوری آینده بیایند.

*از بین آقایان اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف، محمدجواد ظریف و محسن هاشمی اصلاح طلبان کدام گزینه را بهتر است انتخاب کنند یا آنکه هر چهار نفر را کنار بگذارند سراغ یک گزینه تجربه نشده بروند؟

امکان دارد فردی غیر از این شخصیت ها را رو کنند که حرف و برنامه خوبی ارائه دهد و رأی مردم را بگیرد. همانطور که آقای محمود احمدی نژاد آمد یکسری حرف های دروغ زد و مردم به او رأی دادند، احتمال دارد یک نفر از این سمت بیاید و با اقبال عمومی مواجه شود بنابراین الزاما نباید محدود به نام آن افراد شد.

*حالا از بین آقایان اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف، محمدجواد ظریف و محسن هاشمی کدام یک شانس بیشتری دارند اگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند؟

ظریف که گفته نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی شود، بقیه را هم نمی دانم.

*نمی توان گفت که آقای جهانگیری در دولت و آقای عارف در مجلس امتحان خود را پس دادند و شانسی برای ریاست جمهوری ندارند؟

خیر معلوم نیست، همان طور که گفتم باید دید مجلس چه کار می کند. معتقدم امسال خیلی تموج داریم.

*خبرهایی آمده که آقای احمدی نژاد در حال رایزنی با شورای نگهبان است تا برای انتخابات ریاست جمهوری وارد صحنه شود، به نظر شما اگر او بتواند تأیید صلاحیت خودش را از شورای نگهبان بگیرد رقیب جدی اصولگرایان خواهد بود یا اصلاح طلبان؟

رایزنی با شورای نگهبان به معنی عدم صلاحیت است. به عبارت بهتر کسی با شورای نگهبان رایزنی می کند که می داند صلاحیت ندارد. در عوض کسی که به صلاحیت خود مطمئن است با شورای نگهبان رایزنی نمی کند چون می داند خود شورای نگهبان به این مسئله رسیدگی می کند. رایزنی یعنی پارتی بازی.