افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی چه زمانی واریز می‌شود؟ این پرسش بیش از ٣ میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته تأمین اجتماعی است که به‌دلیل شیوع کرونا و به تأخیر افتادن جلسه شورای‌عالی کار هنوز میزان حقوقشان مشخص نشده است!

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
این در حالی است که نگرانی و انتظارات اغلب آن‌ها بیش از مدت زمان طی شده به درصد حقوق‌هایی برمی‌گردد که توقع دارند از حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری کمتر نباشد!

در حال حاضر ٦٥ درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی حداقل حقوق را می‌گیرند و شاید رسیدن به عدد ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان همانند بازنشستگان لشکری و کشوری دور از انتظار نباشد، چراکه خیلی از آن‌ها معتقدند با حقوقی که دریافت می‌کنند نمی‌توان از پس هزینه‌های زندگی برآمد، البته آن طور که مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی در خصوص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گفته توافق اولیه با دولت انجام شده که بخشی از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی معادل حداکثر ۵۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی داده شود که از طریق آن ظرف مدت یک ماه پرداخت افزایش صورت گیرد؛ بنابراین باید دید طی روز‌های آینده چه اتفاقاتی برای آن‌ها رقم خواهد خورد؟

«اگر افزایش حقوق‌ها طی چند روز آینده به تصویب دولت برسد، مابه‌التفاوت افزایش حقوق‌ها در خرداد ماه در قالب پرداخت‌های جداگانه‌ای واریز می‌شود.» این خبر را مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درحالی اعلام می‌کند که هم‌اکنون بیش از ٣ میلیون بازنشسته در انتظار تصویب و تصمیم دولت هستند.
 
مصطفی سالاری اگرچه از زمان دقیق برگزاری جلسه هیأت وزیران برای تصویب میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی خبری نمی‌دهد، اما ظاهراً قرار است این موضوع ظرف این هفته در هیأت وزیران مطرح شود و به تصویب برسد.
 
به‌گفته او، هم‌اکنون مستندات لازم از سوی سازمان تأمین اجتماعی آماده و ارائه شده است، اما اینکه افزایش حقوق‌ها به خردادماه می‌رسد یا نه، سؤالی است که سالاری به آن این‌طور پاسخ می‌دهد: «کار سختی است، زیرا فایل‌ها آماده و پرداخت حقوق‌ها آغاز شده است، ولی اگر میزان افزایش حقوق‌ها طی چند روز آینده به تصویب دولت برسد ما، مابه التفاوت افزایش حقوق‌ها را در خرداد ماه در قالب پرداخت‌های جداگانه‌ای انجام می‌دهیم.»


امیدواریم از حداقل حقوق سایر بازنشستگان کمتر نباشد

رئیس کانون بازنشستگان تهران در این باره می‌گوید: «ما خارج از چارچوب قانون درخواستی نداریم، فقط می‌خواهیم همان قانونی که در مجلس تصویب کرده‌اند و همه به آن اعتقاد دارند اجرا شود، ماده ٤١ قانون کار دو بند مهم دارد؛ تعیین دستمزد براساس تورم بانک مرکزی و سبد هزینه خانوار!
 
ما هم انتظار داریم با توجه به شرایط فعلی این قانون اجرا شود، بانک مرکزی نرخ تورم را ٤١.٢ اعلام کرده است، اگر نخواهیم به این درصد هم اکتفا کنیم، باید هزینه سبد خانوار را مدنظر قرار دهیم، خب اواخر سال ٩٨، هزینه سبد خانوار ٤ میلیون و ٩٤٠ هزار تومان اعلام شد که نسبت به سال ٩٧، یک میلیون و ١٨٠ هزار تومان تفاوت داشت، اگر همین سبد را به شاغلین و بازنشسته‌ها بدهیم، تازه می‌توانیم مثل سال گذشته زندگی کنیم که همین هم ٤٠ درصد هزینه‌های زندگی را پوشش نمی‌داد، خب با این حساب چطور می‌شود از پس هزینه‌های امسال برآمد؟»
 
دهقان‌کیا با بیان اینکه حداقل دستمزد در مجلس برای امسال ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان تصویب شده، می‌گوید: براساس این مصوبه، بازنشستگان کشوری و لشکری این رقم را دریافت می‌کنند و شاغلین هم در پایان سال گذشته ٥٠ درصد افزایش حقوق داشتند که امسال هم ١٥ درصد افزایش یافت، از طرفی دولت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ١٠ هزار میلیارد تومان هم اختصاص داد خب چرا برای بازنشستگان تأمین اجتماعی هیچ خبری نیست؟! این ٢٦ درصد یعنی حقوق من بازنشسته بعد از ٣٠ سال کار از یک میلیون و ٥٢٠ هزار تومان به یک میلیون و ٩١١ هزار تومان برسد، درحالی که ما می‌گوییم باید هزینه سبد خانوار به عدد ٢ میلیون و ٨٠٠ نزدیک شود، البته همه قول می‌دهند، اما در اجرا فعلاً اتفاقی نیفتاده است.

او می‌گوید: البته ٤٤.٥ درصد منابع برای سازمان ایجاد شده که می‌تواند با آن منافع ما را تأمین کند، اما مجلس ٢٦ قانون تصویب کرده که براساس آن ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر اعم از کارگر ساختمان، قالیباف و رانندگان برون و درون شهری سر سفره سازمان میهمان شده‌اند و سهم بیمه‌شان را دولت باید بپردازد که حدوداً ٣ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان تعهد جاری دولت در ماه است که به سازمان پرداخت نمی‌کند. خب سازمان هم نمی‌تواند از پس هزینه‌های سنگین برآید.

رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور هم با بیان اینکه هر سال قبل از پایان سال، شورای عالی کار دستمزد شاغلین را مشخص می‌کرد، می‌گوید براساس ماده ١١١ تأمین اجتماعی، حقوق یک بازنشسته نباید کمتر از یک کارگر ساده باشد، اما امسال شورای عالی کار با چالش‌هایی مواجه و نهایتاً نخستین جلسه ٢١ فروردین ماه امسال برگزار شد، در این جلسه نماینده کارگران مصوبه ٢١ درصد برای حداقل بگیران را قبول نکرد و باعث شد تا اعتراضاتی رخ دهد.

بیات با اشاره به جلسه هفدهم خرداد ماه نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت می‌گوید: شورای عالی کار در این جلسه ٧٥ هزار تومان از پایه سنواتی را کم کرد، اما افزایش ٢٦ درصدی برای سنوات مصوب شد، از طرفی ٢٠٠ هزار تومان به حق مسکن افزوده و در کنار ٩١ هزار و ٧٥ هزار تومان سایر سطوح، میزان حقوق مشخص شد، خب تا زمانی که این مصوبات را نداشتیم نمی‌توانستیم برای بازنشسته‌ها کاری کنیم. ما هم‌اکنون پیگیر بسته‌ای که به هیأت وزیران ارائه داده‌ایم و در دستور کار قرار دارد هستیم و امیدوارم در جلسه فردا (یکشنبه) تصویب شود، به محض تصویب، پرداخت‌ها در لیست جداگانه انجام می‌گیرد.