تروئیکای اروپایی با وجود همراهی کاملا شفاف و صادقانه جمهوری اسلامی ایران در پرونده هسته‌ای، متاسفانه راهبردی شکست خورده مبتنی بر «دیپلماسی اجبار» را در پیش گرفته‌ تا به زعم خود ایران را مجبور به پذیرش زیاده‌خواهی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

چنانچه طی دو روز گذشته رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند، تروییکای اروپایی در حال نهایی سازی قطعنامه‌ای ضد ایرانی برای تصویب در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است که با وجود مخالفت چین و روسیه احتمالا روز جمعه به رای گذاشته خواهد شد.

این قطعنامه که در چارچوب منویات آمریکا برای برهم زدن برجام تهیه و مورد توجه قرار گرفته، عملا گام جدیدی در افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود و طبیعی است که ایران نمی تواند در قبال این رفتار اروپا واکنش جدی نداشته باشد.

با توجه به واکنش‌های منفی ایران، چین و روسیه در خصوص این قطعنامه، ظرف دو روز گذشته نمایندگان تروئیکای اروپایی با روس‌ها و چینی‌ها در حال مذاکره برای ایجاد تغییراتی در این قطعنامه بودند و با وجود اینکه به جمع بندی اولیه رسیدند اما متن نهایی که به پایتخت‌ها ارسال شد، مورد تایید واقع نشده است.

بر اساس گزارشهای دریافت شده تاکنون تلاشهای روسیه و چین برای متوجه کردن تروییکای اروپایی به پیامدهای سوء و خسارت بار این اقدان و متقاعد کردن انها به اصلاح رفتارشان سودی نداشته و تاثیری در رفتار اروپایی‌ها بدنبال نداشته است

اروپاییها با ادعای ایجادتعدیل در قطعنامه تمام تلاش خود را بکار بسته‌اند تا امروز پنج‌شنبه در جلسه ویدیو کنفرانسی بتوانند آن را با اجماع به تصویب برسانند، اما به نظر نمی رسد که امکان اجماع در تصویب قطعنامه وجود داشته باشد.

از این رو پیش بینی می‌شود در جلسه حضوری روز جمعه، این قطعنامه بتواند دو سوم رای لازم را با وجود رای منفی چین و روسیه کسب کند.

در صورتی که اروپا به هشدارهای روسیه و چین توجه نموده و قطعنامه را پس بگیرد و دیدگاههای خود را در مورد روابط فعلی ایران و آژانس در قالب بیانیه منعکس نماید می توان امیدوار بود که پیچیدگی شرایط فعلی کاهش یابد

در این قطعنامه، اروپایی‌ها ایران را به اجابت خواسته‌های مدیرکل آژانس و صدور اجازه دسترسی‌های جدید فراخوانده‌اند. این در حالی است که به اذعان بسیاری از کارشناسان حقوقی بین المللی، گزارش اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس و خواسته‌‌های او از ایران کاملا سیاسی و غیر فنی ـ حقوقی بوده و هیچ دلیلی برای اجابت ایران وجود ندارد.

به بیان دقیق‌تر؛ این قطعنامه با علم به اینکه ایران زیر بار خواسته‌های غیر حقوقی و زورگویانه نخواهد رفت در پی آن است که مسیر همکاری ایران و آژانس را تخریب نموده و ضمن ایجاد فضای تقابلی در مناسبات ایران و آژانس،زمینه فشار بیشتر به جمهوری اسلامی را فراهم نماید.

اروپا با پیگیری تصویب این قطعنامه در صدد است موضوع ایران در دستور کار شورای حکام نگه داشته ومدیرکل را موظف به ارائه گزارش در جلسات نوبه‌ای شورای حکام کند.

این رفتار اروپایی‌ها البته کاملا غیر متعارف، غیر حرفه‌ای و غیر عادلانه است و تائیدی است بر آنچه ایران آن را ناتوانی اروپا از اتخاذ موضع مستقل از آمریکا در برجام عنوان می‌کرد، چرا که اصولا در شرایطی که رابطه ایران با آژانس در موضوع مورد مناقشه قطع نشده و همچنان فعال است، مسئله نباید تبدیل به گزارش آژانس شده و از سوی شورای حکام به آژانس برود و شورای حکام هم نباید حکم صادر کند.

مجموعه این اتفاقات و باز کردن پرونده‌های قدیمی مختومه شده از یک سو و عدم وجود هیچگونه انحرافی در فعالیت‌های ایران از سوی دیگر، به روشنی بیانگر آن است که این اقدام، کاملا سیاسی بوده و برای تکمیل فشارهای آمریکا و اذنابش بر ایران صورت گرفته است، چرا که شرایط کنونی ما با آژانس مشابه بسیاری از کشورهای دیگر است.

یکی از روشن ترین دلایل سیاسی بودن رفتار اخیر آژانس این است که در حال حاضر وضعیت بسیاری از کشورها که موضوعاتی به مراتب جدی‌تر با آژانس دارند حتی به گزارش آژانس هم تبدیل نمی‌شود.

بر این اساس؛ به نظرمی‌رسد تروئیکای اروپایی با وجود همراهی کاملا شفاف و صادقانه جمهوری اسلامی ایران در پرونده هسته‌ای، متاسفانه راهبردی شکست خورده مبتنی بر «دیپلماسی اجبار» را در پیش گرفته‌ تا به زعم خود ایران را مجبور به پذیرش زیاده‌خواهی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی کند.

این اقدام مخرب و غیرسازنده اروپایی‌ها که بیش از پیش حقارت آنان را در برابر آمریکا و اسرائیل به اثبات می‌رساند، با وجود ادعای فریبکارانه حفظ برجام به نوعی اعلام غیرمستقیم خروج از برجام است و طبیعتا شرایط را پیچیده‌تر و بدتر خواهد کرد.

از سویی؛ این رفتار اروپا نشان می‌دهد که آنها عالما عامدا و به شکلی کاملا هماهنگ نقش موثری در «گروکشی سیاسی» آمریکا از کشورمان ایفا می‌کنند و البته چنانچه «وال استریت ژورنال» در گزارش سفارشی روز چهارشنبه خود در این خصوص آورده، نام این «خباثت سیاسی» را تلاش برای مصالحه بین ایران و آمریکا برای حفظ برجام نامیده‌اند.

این در حالی است که ایران تاکنون در برابر هیچ قطعنامه‌ای «اقدام تنازلی» نداشته و تنها دیپلماسی توانسته به حل و فصل موضوعات منجر شود. لذا به طور قطع رفتارهایی از این دست نمی‌تواند موجب عدول ایران از حقوق قانونی خود شده و باید منتظر واکنش‌های متقابل ایران بود.

اروپا باید بداند که «جمهوری اسلامی ایران عمیقا به موثر بودن راهبرد «مقاومت فعال» در جنگل بی‌قانون و بی‌اخلاق جهانی که آنها ادعای سروری‌اش را دارند، اعتقاد دارد و چنانچه قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس یازدهم در توئیت خود از فعال کردن پنج گام کاهش تعهدات ایران خبر داده، مجلس جدید هم قصد دارد برای افزایش بیشتر این اثرگذاری به دولت کمک کند.

اروپا و آمریکا باید برای همیشه به این نکته پی ببرند که در جهان انسان‌ها بر خلاف جهان حیوانات، «توافق» یعنی «اجرای کامل تعهدات از سوی همه طرف‌ها» و این میزان تعهد انسان‌ها به توافقات است که متمدن بودن آنها را نشان می‌دهد نه میزان زور زانویی که بر گردن یک بی‌دفاع مظلوم وارد می‌کنند.

منبع: نورنیوز