مدیر کل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه معتقد است هر گونه اقدام تند از سوی ایران در راستای خواست ترامپ بوده و حتی شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات را نیز افزایش خواهد داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مدیر کل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه معتقد است هر گونه اقدام تند و تیز از سوی ایران در راستای خواست ترامپ بوده و حتی شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات را نیز افزایش خواهد داد.

قاسم محبعلی کارشناس مسائل بین‌الملل و مدیر کل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه در ارزیابی خود از قطعنامه جدید شورای حکام علیه ایران به  «انتخاب» گفت: «قطعنامه کنونی آژانس تا حدودی توصیه‌ای بوده و خواهان همکاری ایران با این نهاد در زمینه‌های مورد درخواست است.در این قطعنامه اقدامات اجرایی مبنی بر ارجاع موضوع به شورای امنیت یا اعمال تحریم بر ایران مود لحاظ قرار نگرفته است اما قدر مسلم این است که در صورت تداوم وضعیت کنونی و عدم تامین خواسته‌های آژانس و تاکید بر عدم همکاری تهران در گزارش جدید، می‌تواند مقدمه‌ای بر ارجاع مساله به شورای امنیت باشد. به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی گستره فشار بر ایران را به سطح کنونی محدود کرده تا این فرصت را به تهران بدهند که با آژانس همکاری کند و خواست کشورهایی همانند آمریکا، اسرائیل و عربستان برای ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت محقق نشود.»

بیشتر بخوانید:

سخنگوی وزارت خارجه: قطعنامه شورای حکام آژانس، برای ایران غیر قابل قبول است / آلمان، انگلیس و فرانسه وارد یک بازی غیرسازنده و خطرناکی شدند / عواقب این روند متوجه کسانی است که قطعنامه را بنیان‌گذاری کردند

واکنش پومپئو به تصویب قطعنامه شورای حکام درباره ایران: عدم ایجاد دسترسی برای بازرسان آژانس این سوال‌ را مطرح می‌کند که ایران در تلاش است چه چیزی را پنهان کند؟

تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران

وی پیرامون نوع واکنش مقام‌های سیاسی کشورمان نسبت به قطعنامه جدید آژانس تصریح کرد: « واکنش محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را می‌توان در دو سطح مورد ارزیابی قرار داد. از یک سو، وی بر ادامه گفتگو  و مذاکره به عنوان تنها راه‌حل موجود برای حل اختلافات تاکید کرده بود. این جنبه را می‌توان امری منطقی و عقلانی ارزیابی کرد که تاکیدی بر این موضوع است که ایران رازی برای پنهان کردن ندارد. از سوی دیگر، اظهارات آقای ظریف را می‌توان دارای سطح تبلیغاتی نیز دانست. بدین معنی که اگر مذاکره نشود، ایران وارد فازهای بعدی خواهد شد. به نظر می‌رسد این بُعد دوم فاقد کارایی است و در این شرایط، اقدام جدید از سوی ایران، می‌تواند اوضاع را متشنج‌تر کند و حتی موجبات روی برگرداندن کشورهای مخالف با قطعنامه اخیر شورای حکام را به همراه داشته باشد.»

مدیر کل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه، پیرامون اظهارات برخی اشخاص که خواهان خروج ایران از ان پی تی در پاسخ به قطعنامه آژانس هستند، اظهار داشت: «خروج از «ان‌پی‌تی» می‌تواند ضررهای بزرگی را برای منافع ملی و حتی تمامیت ارضی کشور به همراه داشته باشد. خروج از این معاهده می‌تواند آینده کشور را با تهدیدهای مختلفی مواجه کند؛ زیرا بسیاری از کشورهای مخالف ایران همانند اسرائیل، آمریکا و عربستان مترصد آن هستند که اگر فرصتی مهیا شود، ایران را با بحران فروپاشی و تجزیه مواجه کنند. هر گونه اقدام برای خروج از «ان‌پی‌تی» را می‌توان تصمیمی نابخردانه و خلاف امنیت ملی کشور مورد ارزیابی قرار داد. لذا این راهکار به شدت غیرعقلانی و غیرمنطقی است. بنابراین همچنان باید گزینه گفتگو از سوی تهران آن‌چنان که محمد جواد ظریف تاکید دارد روی میز قرار گیرد. متاسفانه همین تصمیمات و اقدامات نابخردانه برخی افراد غیرآشنا به سیاست بین‌الملل بود که دورانی پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت کشاند.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش پایانی گفته‌های خود تصریح کرد: «در مقطع کنونی فرضیه طرح ترمپ برای نابود کردن برجام قبل از برگزاری انتخابات آمریکا تا حدودی محتمل به نظر می‌رسد اما باید توجه داشت که روند اجرایی شدن و متحقق شدن آن به کنش‌های کشورمان ارتباط دارد. تندروها داخلی در آمریکا و اسرائیل مترصد هستند که از هر فرصتی برای کشاندن پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت هستند. اگر تهران سیاستی منطقی و عقلانی را در پیش بگیرد، طرح تندروها خنثی خواهد شد. البته باید توجه داشت که در آمریکا تنها ترامپ و مشاوران‌اش تصمیم‌گیری خواهند کرد؛ بنابراین نباید این گونه خوش‌بین بود که در صورت به قدرت رسیدن بایدن نیز تغییراتی بزرگ در سیاست واشنگتن علیه تهران اتفاق بیافتد. قدر مسلم این است که هر گونه اقدام تندروانه از سوی ایران در راستای خواست ترامپ بوده و حتی شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات را نیز افزایش خواهد داد.»