وزیر امور خارجه ضمن انتقاد از سیاست‌های برجامی اروپا، گفت: چنانچه طرف‌های اروپایی به تعهداتشان عمل کنند نجات برجام ممکن است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اهم اظهارات محمد جواد ظریف، در جلسه نشست مجازی گفت‌وگوی مدیترانه‌ای ISPI را بخوانید:

چنانچه طرف‌های اروپایی اجرای آنچه توافق کرده‌اند را آغاز کنند نجات برجام ممکن است.
بودجه دفاعی ایران سالانه ۱۶ میلیارد دلار است در حالی که آمریکا سه برابر این رقم را هر سال به عربستان سعودی سلاح می‌فروشد.
اقدام ما در کاستن از تعهدات برجامی بر خلاف برجام نبوده بلکه در چارچوب این توافق انجام شده است.
امروز ما با دو ویروس مواجه هستیم. یکی ویروس کرونا و دیگری یکجانبه‌گرایی.
دیدیدم که مردم ونزوئلا و ایران هم از همه گیری ویروس کرونا و هم از جانب آمریکا تحت فشار قرار دارند، چراکه آمریکایی ها اجازه نمی دهند آنها غذا و دارو تهیه کنند.
آمریکا، فرانسه و انگلیس سلاح در اختیار عربستان قرار می دهند و 25 درصد اسلحه صادراتی جهان وارد منطقه خلیج فارس می شود.
عربستان اگر خواهان منطقه امن و روابط حسن همجواری است، ایران را شریک مناسبی خواهد دید.
همه ما تصمیم گرفتیم که توجه‌مان را به توافق هسته‌ای معطوف کنیم. پنج سال پیش ایران به توافق پایبند بود، بااینکه دولت اوباما به تمام تعهدات خود عمل نکرد.
اولین نامه من به فدریکا موگرینی – که به زودی منتشرش خواهم کرد- در دوم سپتامبر 2016 ارسال شد؛ چراکه 7 ماه زمان برد تا آمریکا در خصوص درخواست فروش هواپیمای ایرباس به ایران تصمیم‌گیری کند. من طی نامه در این خصوص شکایت کردم.

به 7 مورد عدم پایبندی توسط آمریکا در این نامه اشاره شده است و اولین مرتبه که فرایند حل اختلافات را تحت بند 36 فعال کردم، هفته گذشته نبود، بلکه در نوامبر 2016 بوده که کنگره آمریکا با تحریم‌های ایران موافقت کرد و آن را ده سال تمدید کرد. رئیس‌جمهور از قدرت خود برای جلوگیری از این قضیه استفاده نکرد.

پس از به روی کار آمدن ترامپ و خروج آمریکا از برجام، ما بار دیگر درنامه‌ای به فدریکا موگرینی مکانیسم حل اختلافات را در 10 مه 2018 فعال کردیم.

ما زمینه قضایی اتخاذ این مکانیسم را فراهم کردیم.


ما برجام را با چشمان باز عقد کرده بودیم، مکانیسم حل اختلافات را در آن نهادیم. برخی از کشورهای اروپایی باور دارند که این مکانیسم تنها برای خودشان است، اما اینطور نیست. اگر ایران باور داشته باشد که دیگر طرفین به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، می‌تواند این مکانیسم را فعال کند.

اگر دیگر کشورها نتوانند به وظایف خود عمل کنند، ایران گزینه کاهش تعهدات را دارد. ایران بر خلاف برجام عمل نکرده، بلکه تمام کارهایمان در چارچوب برجام بوده است.
اروپایی‌ها تعهداتی ذیل برجام دارند که آن‌ها را اجرا نمی‌کنند. ما تاثیرات برداشته شدن تحریم‌ها را نمی‌بینیم. تمام کشورهای اروپایی ایران را ترک کرده‌اند.

اتحادیه اروپا حتی شرکت‌هایی که ایران را ترک کرده‌اند، را به پای میز محاکمه نکشانده است.
پس اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در انجام تعهدات خود ناکام بوده‌اند.
اگر آن‌ها به اجرای تعهداتشان در سه نشست سطح وزیران بپزدارند، ایران حاضر است تا به اجرای کامل تعهداتش بازگردد.

پایبندی به این تعهدات به اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی بستگی دارد.

اگر آمریکا می‌تواند سیاست خارجی سه کشور اروپایی را تعیین کند و اگر آمریکا می‌تواند کاری کند که برجام جزئی از امنیت ملی این کشور محسوب نمی‌شود، اروپا دچار مشکل می‌شود.

تحریم‌های ترامپ غیرانسانی‌ترین تحریم‌های تاریخ جهان هستند. آن‌ها مدعی هستند که تحریم‌ها شامل غذا و دارو نمی‌شود، اما هیچ بانکی حاضر به انتقال پول برای خرید غذا و دارو نیست.
پول ما در برخی کشورها بلوکه شده است. ما نمی‌توانیم با پول خود غذا و دارو خریداری کنیم. ایالات متحده فکر می‌کند با عدم تحریم غذا و دارو به ایران کمک کرده است. ما کمک آن‌ها را نمی‌خواهیم.
ترامپ همان کارهایی را انجام می‌دهد که دولت‌های قبلی آمریکا پشت پرده انجام می‌دادند.