از مجلس فعلی مصوبه‌ای نداشتیم/انتقاد و پیشنهاد می‌پذیریم/از قرارداد ایران و چین حمایت کنیم

هیچ گونه رایزنی با شورای نگهبان برای انتخابات 1400 نشده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی شورای نگهبان گفت: هنوز از مجلس یازدهم مصوبه‌ای دریافت نکردیم و همه مصوبات امروز مربوط به مجلس دهم است.
در این نشست خبری که به دلیل شرایط کرونا و تمهیدات بهداشتی همزمان به صورت آنلاین و حضوری برگزار شده است، عباسعلی کدخدایی ضمن اعلام آخرین نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات دولت و مجلس، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

 ۴۰ سال؛ دریافت ۳۳۴۶ مصوبه از سوی مجلس

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه که صبح امروز (شنبه) 21 تیرماه در آستانه چهلمین سالروز تاسیس شورای نگهبان برگزار  شد، گفت: هنوز از مجلس یازدهم مصوبه‌ای دریافت نکردیم و همه مصوبات امروز مربوط به مجلس دهم است.

وی با اشاره به سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: ما در طول ۴۰ سال گذشته ۳۳۴۶ مصوبه را از سوی مجلس در ادوار مختلف  دریافت کردیم اما در مورد آن‌ها  ۴۸۰۰ بار اظهارنظر شده است. از  این تعداد ۲۲۱۴، لایحه بوده و ۱۱۳۲ طرح بوده است و یک دهم از مصوبات با ایراد مواجه شده است. در واقع ۲۹۸۳ مصوبه مورد تایید شورای نگهبان واقع شده است و ۳۶۳ مصوبه مغایرتش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شده است. ۵۰۲ اساسنامه از هیات وزیران ارسال شده  که ۴۵۸ اساسنامه تایید شد و به  ۳۸ اساسنامه ایراد وارد شده است.

وی افزود: ۱۰۸۱ نامه دیوان عدالت اداری برای فقها اعلام شده که از این تعداد ۱۸۱ نامه های دیوان خلاف موازین شرع شناخته شده است. همچنین  تعداد ۷۱ اصل را تفسیر کردیم که مواردی که درخواست تفسیر شده ۱۶۳ مورد بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در حوزه انتخابات نیز باید بگویم در مورد انتخابات ریاست جمهوری،  ۱۲ انتخاب سراسری داشتیم و در مجلس ۱۱ انتخابات سراسری و برای خبرگان ۵ انتخابات سراسری داشتیم اما در مجلس و خبرگان انتخابات میاندوره‌ای متعدد داشتیم که ۲۹ انتخابات سراسری هست لیکن انتخابات میان دوره ای هم به ان اضافه می شود.

گزارشگر کمیسیون حقوق بشر ترور شهید سرافراز ما را نقض قوانین بین‌الملل دانست

وی درپاسخ به سوالی درباره این‌که گزارشگر حقوق بشر در گزارشی ترور سردار سلیمانی را خلاف قوانین بین‌المللی دانست، گفت: من سخنگوی وزارت خارجه نیستم ولی تا جایی که می‌دانم پیگیری‌های حقوقی داشتند و بخشی از آن را اعلام کردند؛ اگرچه حداقلی و دیر بود اما گزارشگر کمیسیون حقوق بشر ترور شهید سرافراز ما را نقض قوانین بین‌الملل دانست و اعلام کرد که یک اقدام خلاف قوانین بین‌الملل  انجام شده و این‌که  مرجع رسمی این را اعلام می کند قابل توجه است و دوستان در وزارت خارجه پیگیر هستند.

بخشی از لایحه تجارت مغایر اصل ۷۴ قانون اساسی تشخیص داده شد

وی درباره لایحه تجارت گفت: لایحه از سوی دولت ارایه شد  و مجلس آن را به بخش‌های مختلف تقسیم کرد. بخشی از این لایحه برای ما  آمد و مغایر اصل ۷۴ قانون اساسی تشخیص داده شده است.

دوستان نادان به خود بیایند

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: نسبت به نمایندگانی که  وارد مجلس شدند و اعتبارنامه شان تصویب شده دیگر شورای نگهبان از لحاظ قانونی ورود نمی‌کند و اگر مطلبی باشد ازطریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان انجام می‌شود.

وی درباره رد اعتبارنامه تاجگردون و هجمه های وارده در این زمینه به شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان یک مرحله رسیدگی است و براساس قوانین بررسی انجام می شود و رسیدگی به اعتبارنامه مرحله دیگری است.  نمایندگان مجلس اعتبارنامه ها را در مواردی که مسایل جدید دارند بررسی می‌کنند  و فکر کنم  نزدیک ۲۰ یا ۱۹ مورد هم قبلا  داشتیم که مواردی که در شورا تایید شده ولی  مجلس به اعتبارنامه ها رای لازم نداده است.

وی افزود: هجمه ها مثل بقیه هجمه‌هاست و برخی از سر نادانی و برخی از سر کینه توزی است و امیدواریم دوستان نادان به خود بیایند. شورای نگهبان همان شورای  سال ۸۸ است و از ارای خود دفاع می‌کند.  

سخنگوی شورای نگهبان افزود: من به برخی از نمایندگان در جلسه هیات مرکزی رای منفی و مخالف دادم  ولی ساختار می گوید رای هیات مرکزی ملاک است. همه آرای شورای نگهبان مورد احترام خود من است و دوستان باید ملاحظات دیگر را  داشته باشند و از شایعات پرهیز و اخبار را بررسی کنند و ببینند چه کسی خبر را می‌دهد و بعد اعلام نظر کنند. لازم نیست فرافکنی و به شورای نگهبان  هجمه کنند.

باید در رویه‌های‌مان تغییر ذایقه‌ای داشته باشیم

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که با توجه به چهلمین سالروز تاسیس شورای نگهبان، عملکرد شورای نگهبان در این سالها را چطور ارزیابی می‌کنید و  آیا شورای نگهبان را نهادی نیازمند تغییر می‌دانید؟ گفت: عملکرد را شما باید نمره دهید. و ممکن است خود ما هرچه بگوییم خلافش  باشد.

وی افزود: اساس شورای نگهبان بعنوان نهاد لازم و ضروری و با تشخیص موسسان قانون اساسی شکل گرفته است و اگر فراز و فرودهای ۴۰ سال را در نظر بگیریم بهتر می دانیم تشخیص دهیم بودو نبود شورای نگهبان برای چه بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: هر نهادی خوب است که تحولاتی را در خود به وجود اورد و اصلاحاتی داشته باشد.  خود ما باید در رویه های‌مان تغییر ذایقه‌ای داشته باشیم و این کار در حال انجام است و  از پیشنهاد و انتقاد شما استقبال می‌کنیم و اگر پیشنهادی دارید برای ما ارسال کنید.

مجلس یازدهم عنایت بیشتری به اصلاح قانون انتخابات داشته باشد

وی افزود: با عنایت به اصل ۱۰۰ که وظیفه شوراها نظارتی است، اعضای محترم قائلند که نمی‌توانند در حوزه‌های دیگر اقداماتی انجام دهند و وظیفه دیگری برعهده ندارند.

وی تصریح کرد: امیدواریم مجلس یازدهم عنایت بیشتری به اصلاح قانون انتخابات داشته باشد.

از اصل قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین حمایت کنیم

کدخدایی افزود: همه موافقتنامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی باید در مجلس و شورای نگهبان بررسی شود و درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هم همینطور خواهد شد و بنظر من اصل قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خوب بود و باید از آن حمایت کنیم و موضع دشمنان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی راه خود را درست رفته است.

هرگونه رایزنی با شورای نگهبان برای انتخابات ریاست‌ جمهوری تکذیب می شود

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای برخی رسانه‌ها درخصوص رایزنی احمدی‌نژاد با شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت:  هیچ‌گونه رایزنی با شورای نگهبان برای انتخابات  ریاست جمهوری  بعمل نیامده است و این اخبار تکذیب می شود.  نسبت به صلاحیت افراد همانطور که در مجلس برای هر دوره اظهارنظر  می کنیم برای  انتخابات ریاست جمهوری هم در زمان خودش اظهار نظر  می‌کنیم و باید موضوع بررسی شود و امکان بررسی هم وجود دارد و نظر شورا در زمان خودش اعلام می شود.

وی افزود: تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ممنوع است و اگر جایی خطایی صورت گیرد، باید تذکر داد اما این گفت‌وگوهایی که انجام می‌شود، عرفا تبلیغ نیست.

سخنگوی شورای نگهبان گفت:  پیشاپیش درباره کاندیداتوری افراد اعلام نظر نمی‌کنیم و باید پرونده هر فرد در زمان بررسی صلاحیت همان انتخابات بررسی شود.

 

اخبار بعد از تایید درباره منتخبان را برای بررسی به مجلس دادیم

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد:  اخباری از یک یا دو نفر از منتخبان بعد از تایید صلاحیت‌ها به دست‌مان رسید ولی چون نمی‌توانستیم اقدامی انجام دهیم  گزارش‌ها را به مجلس دادیم و آن‌ها اعلام کردند که در مراحل بعدی این موارد را بررسی می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سخنان اخیر علیرضا زاکانی درباره پرونده تاجگردون گفت: من یک موضوع کلی را  گفتم و اعلام کردم که اگر اسناد جدیدی به دست مان برسد، طبیعتا براساس اسناد جدید اعلام نظر می‌کنیم.

شهریورماه؛ تعیین تکلیف کسانی که در انتخابات مرحله دوم حدنصاب لازم را کسب نکردند

وی یادآور شد: در انتخابات مرحله دوم، کسانی که حدنصاب لازم را کسب نکردند، تعیین تکلیف خواهند شد و فعلا تصمیمی که برای مرحله دوم گرفته شده، همان شهریور ماه است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد در همان شهریور ماه انتخابات مرحله دوم برگزار می‌شود اما برای کسانی که فوت می‌کنند انتخابات میان دوره ای برگزار می‌شود.

اساسنامه کمیته ملی المپیک

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی  گفت: اساسنامه کمیته ملی المپیک به دولت اعاده شده و اگر اصلاح شود، مورد تایید قرار خواهد گرفت.

هرگاه مصوبه آمد اعلام نظر می‌کنیم

کدخدایی درباره فیلتر اینستاگرام گفت: پیشاپیش نمی‌توان  قضاوت کرد و باید نسبت به همه مصوبات بعد از این‌که مصوبات بدست‌مان می رسد اظهارنطر کنیم و قطعا قانون یا مصوبه‌ای که میفرمایید اگر  در مجلس تصویب شود  بعدا می‌توان در موردش صحبت کرد.