ایرنا- فعال اصلاح‌طلب گفت: همچنان‌ که در این سالها آمریکایی‌ها پرچم مذاکره را در دست داشتند و با «برگ مذاکره» بازی کردند در شرایط فعلی بلیط بازی ما، ماندن در برجام است و نباید این برگ برنده را به آمریکایی‌ها دهیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«اسماعیل گرامی مقدم» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان اینکه ایران تلاش می‌کند تا وضعیت خروج آمریکا از برجام را مدیریت کند، گفت: آمریکا در تلاش است تا ایران را به خروج از برجام ترغیب کند. بنابراین مسوولان ما پیش از هر تصمیمی باید سود یا زیان خروج و یا ماندن در برجام را بررسی کنند، تا سازگاری این تصمیم با منافع ملی مشخص شود.

سخنگوی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: حداقل فایده ماندن ایران در برجام، نشان دادن کارشکنی آمریکا و پایبندی ایران به پیمان‌های بین المللی است.

گرامی مقدم یادآور شد: همچنان که آمریکایی‌ها در این سالها پرچم مذاکره را در دست داشتند و با «بلیط مذاکره» بازی کردند. در شرایط فعلی بلیط بازی ما، ماندن در برجام است و نباید این برگ برنده را به آمریکایی‌ها دهیم. مرگ برجام نباید به نام جمهوری اسلامی رقم بخورد.

خروج از برجام؛ نشانه اقتدار یا؟

گرامی مقدم، اقتدار هر کشوری را وابسته به قدرت بازیگریش در صحنه بین المللی دانست و گفت: خروج از برجام نشانه اقتدار کشور نیست و این سیاست که از سوی منتقدان دولت مطرح می‌شود نمی‌تواند نشانه قدرت و یا حفظ منافع ملی تلقی شود.

سخنگوی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: با تصویب برجام و گشایش اقتصادی، تندروها در داخل کشور از این قرارداد به‌نام «ترکمنچای» یاد کردند، اگر اینگونه بوده خروج آمریکا از برجام را به فال نیک بگیرند و اگر اینگونه نیست چرا خواهان بازگشت آمریکا به این معاهده هستند؟

گرامی مقدم تاکید کرد: تناقض‌گویی منتقدان برجام نشان می‌دهد که آنها به دنبال منافع ملی نیستند.

وی،  ماندن در برجام را به رخ کشیدن اقتدار ایران مقابل دشمنان توصیف کرد و گفت: ماندن در برجام نشانه اقتدار کشورهای عضو است و پایبندی ایران به قراردادهای بین المللی را نشان می‌دهد. خارج شدن از برجام دست آمریکا و دشمنان منطقه ای ما را در شورای امنیت بازتر می‌کند.

رنگ و بوی سیاسی در انتقادات برجامی

گرامی مقدم با اشاره به جلسه روز یکشنبه وزیر امور خارجه با نمایندگان مجلس اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با نمایندگان، خطاب به آنها فرمودند که انتقادات خود را به‌شکل منطقی و نه احساسی و جناحی دنبال کنید.  

سخنگوی حزب اعتماد ملی با توجه به انتقادات برجامی نمایندگان مجلس بیان داشت: باید توجه داشت که در شرایط فعلی خروج از برجام باعث رونق اقتصادی نمی‌شود.

گرامی‌مقدم یادآور شد: هنگام تصویب برجام  سرمایه گذاران خارجی زیادی به ایران آمدند و به مدت ۴ تا ۵ سال نرخ ارز را ثابت نگه داشتیم و تورم تک رقمی شد که این نتایج از ثمرات برجام بوده است.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: منتقدان برجام بیشتر در پی منافع جناحی و تصمیمات احساسی و آنی  هستند. خروج ایران از برجام مشکلات سیاسی، امنیتی و اجتماعی برای کشور به دنبال خواهد داشت و سودی برای منافع  ملی ندارد.

وی بیان داشت: در موضوع برجام جمهوری اسلامی باید از کارت‌های بازی خود استفاده کند و انگشت اتهام را به سوی دشمنان نشانه رود و نگذارد شرایط اقتصادی وخیم‌تر شود.

سیاست راهبردی صبر و انتظار

گرامی مقدم در ادامه به نقش موثر تحولات سیاسی و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: کسانی که مدعی هستند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیری در برجام نخواهد داشت به نظرم حرف غیرمنطقی، شعاری و احساسی می‌زنند.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: بی تردید انتخابات آمریکا و فردی که انتخاب می‌شود در  سرنوشت برجام تاثیرگذار خواهد بود. در دور گذشته انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اگر هیلاری کلینتون انتخاب می‌شد آمریکا در برجام می‌ماند، اما به قدرت رسیدن دونالد ترامپ و خروج آمریکا از برجام تبعاتی برای کشور ما به دنبال داشت.

وی افزود: اگر «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا پیروز شود، سرنوشت برجام متفاوت خواهد شد چون او اعلام کرده است که آمریکا به برجام بازخواهد گشت.

گرامی مقدم، بازگشت آمریکا به برجام را موضع سیاست خارجی ایران توصیف کرد و گفت: در شرایط کنونی درایت سیاسی اقتضا می‌کند تا برگزاری انتخابات آبان ماه ریاست جمهوری آمریکا صبر کنیم و با مشخص شدن نتایج انتخابات در آمریکا تصمیم پایبندی یا خروج از برجام را بررسی کنیم.