با این تفاسیر چه با پیروزی مجدد ترامپ یا چه با پیروزی جو بایدن، انتخابات 1400 تحت‌الشعاع این مساله قرار خواهد گرفت و در آرایش کاندیداهای 1400 تاثیرگذار است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آرمان ملی: نتایج حاصل از نظرسنجی «رویترز / آیپس» از پیشتازی «جو بایدن» در برابر «دونالد ترامپ» در انتخابات پیش‌روی ایالات‌متحده در نزد افکار عمومی این کشور خبر می‌دهد. بر اساس نتایج این نظرسنجی، نزدیک به نیمی از رأی‌دهندگان از معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا حمایت کرده‌اند. این خبر درحالی از آمریکا مخابره می‌شود، که گمانه‌زنی‌ها فراوانی در خصوص کاندیداهای نهایی انتخابات 1400 از سوی برخی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی در داخل کشور بر سر زبان‌ها افتاده است. موردی که در این بین بیشتر به چشم می‌خورد، این است که در حال حاضر فضای انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان تحت تاثیر انتخابات ماه نوامبر «آبان ماه» آمریکا قرار گرفته است. از سمتی اصولگرایان به دلیل پیروزی در انتخابات 98 به خود می‌بالند، که جریان رقیب دستش از حضور در این انتخابات کوتاه بود. این جریان از هم‌اکنون در رویای تصاحب پاستور بوده و خود را پیروز قطعی این انتخابات می‌داند. از طرفی هم جریان اصلاحات در درون خود دست به تغییرات اساسی زده و گمانه‌زنی‌ها از این حکایت دارد که این تغییر و تحولات در راستای انتخابات ریاست‌جمهوری و حضور این جریان در سال 1400 قلمداد می‌شود. اما نکته قابل توجه در این بین آن است که به ظاهر این دو جریان جدا از مواضع غیر‌رسمی برخی چهره‌ها که خبر از حضور خود در این عرصه می‌دهند، جهت معرفی کاندیداهای نهایی خود چشم به شخص پیروز کاخ سفید بسته‌اند.

نگاهی به ساختار انتخاباتی ایران و آمریکا

کمتر از یک سال از عمر دولت تدبیر و امید مانده و همچنین شمارش معکوس برای مشخص شدن سکاندار آینده پاستور آغاز شده است. از سویی در آمریکا شاهد بر‌پایی کمپین‌ها یا همان ستاد انتخاباتی خودمان برای رسیدن به کاخ سفید هستیم. اما تفاوت عمده‌ای بین ساختار انتخاباتی آمریکا و ایران وجود دارد. چنانچه در کشورمان هر فردی که توسط شورای نگهبان تایید شود، می‌تواند در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کند. این در حالی است که در آمریکا اکنون «جو بایدن» به عنوان گزینه دموکرات‌ها، به رقیب سرسختی برای ترامپ تبدیل شده است. نکته مهم در این میان‌، نوع نگاه این دو به سیاست خارجی است. امری که در جذب آرای مردم آمریکا مهم به حساب می‌آید. جو بایدن در رویکردهای مختلف در برخورد با موضوعات مختلف بر‌خلاف رئیس‌جمهور فعلی آمریکا فکر می‌کند. یکی از مباحثی که‌ جو بایدن در کمپین انتخاباتی خود بر زبان جاری کرده این است که دیدگاه متفاوتی نسبت به تهران دارد. شخص جو بایدن و به طور کلی حزب دموکرات ایالات‌متحده پیش‌نویس سند انتخاباتی 80 صفحه‌ای خود را تدوین کرده‌اند. سند فوق ذکر از احیای برجام به عنوان دستاورد مهم دولت اوباما که به نوعی دستاورد دموکرات‌ها به حساب می‌آید حمایت کرده‌‌ و بازگشت به این توافق را یک ضرورت به شمار آورده‌اند. ما شاهد بودیم که در دوران ریاست بارک اوباما بر کاخ سفید بعد از مدت‌ها اولین تماس تلفنی با سکاندار پاستور حسن روحانی برقرار شد.

پیروزی جو بایدن مساوی با احیای برجام

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم درباره تاثیرگذاری انتخابات پیش‌روی آمریکا بر انتخابات 1400 در ایران و چالش‌های رئیس‌جمهور جدید کشور برای تعیین‌تکلیف برجام اظهار داشت: بدون‌شک انتخابات آمریکا و ایران در سرنوشت سیاسی هم تاثیر‌گذارند، به خصوص که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قبل از انتخابات 1400 برگزار شده و چهره ریاست‌جمهوری این کشور مشخص می‌شود. هادی شوشتری به «آرمان ملی» در خصوص احتمال انتخاب جو‌ بایدن به عنوان رقیب انتخاباتی ترامپ در انتخابات نوامبر 2020 گفت: آنچه از سخنان جو بایدن استنباط می‌شود این است که با پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ایالات‌متحده به احیای توافق‌های بین‌المللی دست خواهند زد و یکی از این توافق‌ها مربوط به برجام است که آن را به مدار قبلی مجدد قرار خواهد داد. کارشناس ارشد وزارت امور خارجه تصریح کرد: طبیعی است که برگشت آمریکا به توافق برجام تاثیر مهمی در ترکیب آرایش نفرات خواهد داشت. اما در صورت پیروزی مجدد ترامپ بنا بر دیدگاه او باز شاهد این رویکرد در جریان‌های سیاسی خواهیم بود. با این تفاسیر چه با پیروزی مجدد ترامپ یا چه با پیروزی جو بایدن، انتخابات 1400 تحت‌الشعاع این مساله قرار خواهد گرفت و در آرایش کاندیداهای 1400 تاثیرگذار است.