علاءالدین بروجردی گفت: تغییر دولت‌ها به معنی دو حزب حاکم بر این کشور تاثیری در تغییر سیاست راهبردی ایالات متحده به خصوص درباره جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت.

دولت روحانی همچنان دنبال مذاکره با دولت آمریکا؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سایت فردا: انتخابات آمریکا چند ماه دیگر انجام خواهد شد و برخی امیدوارند که دونالد ترامپ رفتنی شد. این گروه بر این گمان‌اند که بایدن می‌تواند تعامل بیشتری با ایران کرده و شرایط اجرای برجام را مهیا کند. از همین رو است که شاهدیم آقایان در دولت هر از گاهی از حجم بالای تقاضای آمریکایی‌ها برای مذاکره و عدم پذیرش خود می‌گویند و به این ترتیب دفتر مذاکره با آمریکا را باز نگاه می‌دارند. همچنین شاهدیم که برخی از رسانه‌های اصلاح طلب حسابی به بایدن دلخوش کرده و تصور می‌کنند همه مشکلات با آمدن او حل می‌شود!

این درحالی که کارشناسان و متخصصان روابط بین‌المللی با اشاره به روشن و شفاف بودن سیاست‌های کلی ایران و ایالات متحده آمریکا امکان بروز تغییر و تحول در نحوه تعاملات دو کشور با تغییر دولت‌ها را ناممکن می‌دانند.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم یکی از همین کارشناسان است. او در گفتگو با خبرنگار «فردا» گفت: «همه کسانی که حداقل شناخت را از آمریکا دارند، به خوبی می‌دانند که نظام حاکم بر آمریکا یک نظام یکپارچه‌ای است و تغییر دولت‌ها به معنی دو حزب حاکم بر این کشور تاثیری در تغییر سیاست راهبردی ایالات متحده به خصوص درباره جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت.»

وی افزود: «فکر نمی‌کنم روی کار آمدن احتمالی بایدن تاثیری بر رویکرد آمریکا در قبال ایران داشته باشد. ما هم دموکرات‌ها را آزموده‌ایم و دیدیم که بسیاری از تحریم‌ها در دوران آن‌ها علیه کشورما شکل گرفت و هم جمهوری‌خواهان را آزموده‌ایم؛ بنابراین به نظر من آزمودن مجدد آنان نوعی ساده‌اندیشی در رابطه با آمریکا است و هیچ خوشبینی نسبت به بروزتغییر اساسی در سیاست‌های آمریکا نداریم».

این کارشناس مسائل بین‌المللی خاطرنشان کرد: «سیاست‌های ما کاملا روشن و شفاف است و آمریکایی‌ها نیز دقیقا در نقطه مقابل این سیاست‌ها حرکت می‌کنند و سیاست براندازی جمهوری اسلامی ایران را بار‌ها از جمله سیاست‌های خود قرار داده و اعلام کرده‌اند. این جمله اوباما مبنی بر اینکه اگر می‌توانستیم همه پیچ و مهره‌های هسته‌ای ایران را باز کنیم، حتما می‌کردیم، اما نمی‌کردیم نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها اگر در جایی اقدامی علیه ما نمی‌کنند به خاطر آن است که نمی‌توانند نه اینکه نخواهند.»

این نماینده ادوار مجلس در واکنش به اینکه برخی با اشاره به حصول توافق در دوران اوباما گمان می‌کنند که آمدن رئیس جمهوری غیر از ترامپ می‌توان توافق دیگری صورت داد، گفت: «توافقی که در دوران اوباما حاصل شد هم برای ما کارکردی نداشت. قرار بود که آن‌ها تحریم‌ها را بردارند و شاهد گشایشی باشیم، اما این اتفاق نیفتاد؛ بنابراین ساده انگاری است که منتظر باشیم با آمدن احتمالی بایدن این اتفاق رخ دهد و شاهد گشایش باشیم.»

بروجردی در پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا، گفت: «تنها چیزی که فعلا می‌توان گفت این است که هر چه می‌گذرد شانس موفقیت ترامپ کمتر می‌شود. اینکه چه تغییرات احتمالی و پیش بینی نشده‌ای مشاهده شود هنوز معلوم نیست و برای صحبت درباره آن زود است.»

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برداشت شما از اظهارات آقای روحانی و مسئولین دولتی درباره مذاکره چیست و آیا هنوز میل به مذاکره وجود دارد یا سیاست کلی نظام مبنی بر عدم مذاکره مورد پذیرش قرار گرفته است؟ گفت: «من فکر می‌کنم که هنوز خط امید به مذاکره در درون دولت پررنگ است و اگر از ابتدا این ظرفیت عظیم ملی ما متمرکز بر اقتصاد مقاومتی، اقتصادی منهای نفت، عدم امید به غرب و نگاه پرنگ به شرق می‌شد، حتما امروز وضعیت بهتری داشتیم».