ایرنا- یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: رقیب ترامپ، بایدن نیست بلکه کرونا است. کرونا متینگ و کمیپن نیست و اگر به صورت عاجل محو نشده و پیامدهای انتخاباتی آن بازسازی نشود، شانس ترامپ کاهش می‌یابد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«امیرعلی ابوالفتح» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره آخرین تحولات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: فضای انتخاباتی آمریکا با آنکه حدود سه ماه تا برگزاری آن باقی مانده، بسیار سرد، بدون هیجان و به شدت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در آمریکا است.

وی به دوره‌های پیشین انتخاباتی آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: همیشه به دلیل برگزاری انتخابات‌های درون‌حزبی و رقابت تنگاتنگ نامزدها با یکدیگر، یک شور و ولوله‌ای برای تعیین تکلیف نامزد نهایی احزاب شکل می‌گرفت. بعد از تعیین نامزد نهایی، کنوانسیون ملی دو حزب به شکلی هیجانی و با بازتاب گسترده برگزار می‌شد که معمولا در کانون توجهات افکارعمومی جهان بوده و چند میلیون تماشاگر تلویزیونی زنده داشته است.

 کارشناس ارشد مسائل آمریکا با اشاره به شیوع کرونا اظهار داشت: در اواخر تابستان  و با مناظره‌های انتخاباتی، کارزارهای انتخاباتی به اوج می‌رسید اما امسال، شیوع گسترده کرونا در آمریکا تمامی این اتفاقات و هیجانات را به حاشیه برده است.

آرای بایدن نسبت به ترامپ ۹ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است

ابوالفتح با بیان اینکه کرونا موجب تعطیلی متینگ‌ها و نشست‌های انتخاباتی شده است، خاطرنشان کرد: جو بایدن و حزب دموکرات از همان ابتدای شیوع کرونا، متینگ‌های انتخاباتی خود را تعطیل کردند. ترامپ دو، سه متینگ انتخاباتی برگزار کرد که با انتقادات شدید و گسترده‌ای روبه‌رو شد و این انتقادات موجب شد تا او هم متینگ‌های انتخاباتی خود را متوقف سازد.

وی ادامه داد: در برخی از ایالت‌ها انتخابات درون‌حزبی برگزار نشد. در برخی مناطق هم به شکل پستی برگزار شد. این در حالی است که وضعیت برگزاری کنوانسیون‌های ملی مشخص نیست. حزب دموکرات برگزاری کنوانسیون ملی خود را به تعویق انداخته و اگر هم این کنوانسیون‌ها برگزار شوند، به شکل محدود بوده و چشم‌گیر نخواهند بود.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با اشاره به نتایج نظرسنجی‌ها مبنی بر فاصله گرفتن آرای بایدن نسبت به ترامپ گفت: هم‌اکنون آرای بایدن نسبت به ترامپ ۹ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است. اینکه ترامپ بتواند این فاصله را جبران و از بایدن پیشی بگیرد، مشخص نیست اما بیش از سه ماه تا زمان برگزاری انتخابات باقی مانده است و هر اتفاقی ممکن است.

خطر سقوط جمهوریخواهان در انتخابات مجلس سنا هم وجود دارد

ابوالفتح با اشاره به برگزاری همزمان انتخابات تعدادی از کرسی‌های کنگره بیان کرد: وضعیت کنونی آمریکا به شکلی است که نه تنها شرایط مطلوب ترامپ نیست، بلکه خطر سقوط جمهوریخواهان در انتخابات مجلس سنا هم وجود دارد که اگر ترامپ و جمهوریخواهان سنا شکست بخورند، می‌تواند بدترین اتفاق برای حزب جمهوریخواه باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نظرسنجی‌های انجام شده قابل اعتنا هستند، یادآور شد: این نظرسنجی‌ها، نه آنکه معتبر نباشند ولی قابل استناد نیستند و نمی‌شود بر پایه آن تحلیل کرد چرا که اگر اینطور می‌شد، هیلاری کلینتون در انتخابات گذشته باید رئیس‌جمهور می‌شد. اما این را هم باید در نظر داشت که در تابستان سال ۲۰۱۶، فاصله ترامپ از کلینتون زیاد نبود و او فاصله دو درصدی را می‌توانست به راحتی جبران کند اما اکنون فاصله ۹ تا ۱۰ درصد است و جبران آن کار آسانی نیست.

 کارشناس مسائل آمریکا افزود: نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که در سال ۲۰۱۶، کرونایی وجود نداشت ولی اکنون کرونا در آمریکا شیوع یافته است. در این شرایط رقیب ترامپ، بایدن نیست بلکه کرونا است. کرونا متینگ و کمیپن نیست و اگر به صورت عاجل محو نشده و پیامدهای انتخاباتی آن بازسازی نشود، شانس ترامپ کاهش می‌یابد ولی با این حال، نباید از هم اکنون ترامپ را شکست‌خورده تلقی کرد.

تداوم بحران اعتراضات نژادی در میان مردم ترس ایجاد کرده است

ابوالفتح با بیان اینکه شکست دادن ترامپ به پارامترهای دیگری غیر از کرونا هم وابسته است، عنوان کرد: شکست رئیس‌جمهور مستقر استثنا است تا یک عرف. از سوی دیگر کاراکتر بایدن هم یک فرد هیجان‌برانگیز و بسیج‌کننده نیست و او توان مواجهه با ترامپ را در مناظره‌ها ندارد. فضا هم کرونایی است و امکان برگزاری سخنرانی و متینگ هم وجود ندارد و به همین خاطر، بایدن در دید خیلی از مردم نیست در حالی که ترامپ، مزیت رئیس‌جمهور بودن را دارد و هر کجا هم برود،  حرفهای انتخاباتی می‌زند و به همین خاطر در صدر اخبار رسانه‌ها است.

وی درباره تاثیر اعتراضات نژادی در انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: تداوم بحران اعتراضات نژادی ترسی در دل مردم آمریکا به ویژه رای‌دهندگان مردد که تعصبات حزبی هم ندارند، ایجاد کرده و آن، این است که کشور در ورطه سقوط و بحران قرار دارد و چه بسا به جنگ داخلی کشیده شده و کشورهایی مانند روسیه و چین از این شرایط سود ببرند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: در این شرایط تلاش ترامپ آن است که خود را منجی کشور و حامی نظم و قانون، ثبات و آرامش و برقراری کسب و کار معرفی کند که در مقابل آشوب مشت آهنین را به کار می‌گیرد.

اغلب آمریکاییها بوش، ریگان و بولتون را سیاستمداران ورشکسته می‌دانند

ابوالفتح با بیان اینکه تداوم وضع موجود ممکن است موجب رای دادن عده‌ای از افراد به ترامپ شود، اظهار داشت: در شرایطی که خطر بحران داخلی و بی‌ثباتی و بی‌نظمی وجود دارد، گروهی از مردم شاید کسی را بپذیرند که طرفدار برقراری امنیت است تا کسی که شائبه ایجاد آشوب نسبت به او وجود دارد چراکه جمهوریخواهان می‌گویند بایدن و حزب دموکرات این بحران‌ها را ایجاد کرده‌اند تا ترامپ را به زیر بکشند.

وی درباره اختلافات درون حزبی جمهوریخواهان هم تصریح کرد: همیشه شکاف‌هایی در احزاب بزرگ در هنگامه انتخابات شکل می‌گیرد. سال ۲۰۱۶ میان جریان ترقیخواه حزب دموکرات به رهبری سندرز با جناح محافظه‌کار و میانه‌رو به رهبری هیلاری کلینتون اختلاف نظرهایی وجود داشت. یا رهبران جمهوریخواه در همان سال تلاش زیادی کردند تا ترامپ نامزد نهایی‌شان نشود ولی موفق نشدند.

 کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه در حزب جمهوریخواه ما یک اقلیت پر سروصدا و یک اکثریت کم‌ سروصدا را داریم، خاطرنشان کرد: اقلیت پر سروصدا، شامل بزرگان حزب جمهوریخواه بوده که تعدادشان کم است مانند خانواده جرج بوش، خانواده رونالد ریگان، خانواده جان مک‌کین، میت رامنی و جان بولتون و... که منتقد ترامپ هم هستند اما اکثریت جامعه، آنها را سیاستمداران ورشکسته، رانتخوار و بی‌خاصیت می‌داند که پایگاه اجتماعی قوی‌ای ندارند.

ترامپ دغدغه‌ای نسبت به انتقادات بوش و بولتون ندارد

ابوالفتح با بیان اینکه با ظهور ترامپ، جریان جدیدی در حزب جمهوریخواه شکل گرفته است که خود را انتخابات کنگره در سال ۲۰۱۸ نشان داد، ابراز داشت: در آن انتخابات، حامیان تفکر ترامپ قوت گرفتند. ملی‌گراها و اوانجلیست‌ها از جمله این جریانات هستند که توانستند سیاستمداران قدیمی و منتقد ترامپ در حزب جمهوریخواه را به حاشیه برانند.

وی با بیان اینکه ترامپ دغدغه‌ای نسبت به انتقادات بوش و بولتون ندارد، عنوان کرد: تمامی اقدامات ترامپ متوجه پایگاه اجتماعی و رای‌اش است. اگر او وسط آشوب به یک کلیسا می‌رود تا عکس یادگاری بگیرد، اگر او معترضان را آشوبگر خطاب می‌کند، اگر او سیاست مشت آهنین را در پیش گرفته و سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی را در پیش گرفته، اگر نسبت به مهاجران مکزیکی حساس است و جنگ تجاری با چین را آغاز کرده است، همه اینها به خاطر آن است که این اقدامات رای‌آور هستند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی درباره معاون احتمالی بایدن در رقابت‌های انتخاباتی هم یادآور شد: به نظر می‌رسد زن بودن و سیاه‌پوست بودن، دو اولویت مورد نظر بایدن برای انتخاب معاونش باشد. اصولا معاونین تکمیل‌کننده روسا هستند. اگر رئیس‌جمهور مرد است، معاون زن انتخاب می‌کند. اگر رئیس‌جمهور جوان است، معاونی پیر انتخاب می‌کند و بالعکس.

ابوالفتح ادامه داد: مثلا اوباما، رئیس‌جمهور جوان و سیاه‌پوست بود، معاون قدیمی و سفیدپوست انتخاب کرد. ترامپ فرد لیبرالی در حزب جمهوریخواه است اما معاونی ایدئولوژیک، محافظه‌کار و به شدت مذهبی انتخاب کرده است.

وی درباره شانس انتخاب الیزابت وارن به عنوان معاون بایدن بیان کرد: شانس وارن برای انتخاب شدن بالاست. هم یک زن است و هم عضوی برجسته از جریان ترقیخواه حزب دموکرات است که رهبری‌اش را سندرز برعهده دارد. انتخاب او می‌تواند احتمال نزدیکی و آشتی جریان ترقیخواه را با جریان محافظه‌کار حزب دموکرات افزایش دهد اما اگر اولویت نژادی برای بایدن مهم باشد، احتمال انتخاب افرادی نظیر استیسی آبرامز یا سوزان رایس وجود دارد.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا درباره جایگاه مسائل مربوط به سیاست خارجی به ویژه ایران در رقابت‌های انتخاباتی هم گفت: سیاست خارجی اولویت نخست رای‌دهندگان آمریکایی نیست. اولویت مردم آمریکا، اقتصاد، معیشت، مهاجران، بیمه و مسائلی از این دست است مگر آنکه مسائل خارجی بر زندگی آنها اثر بگذارد که معمولا از طریق پیمان‌های تجاری و جنگ متبلور می‌شود.

ابوالفتح با بیان اینکه جنگ تجاری با چین و توافقی مانند نفتا بر زندگی مردم عادی آمریکا اثرگذار است، اظهار داشت: مهم این است که نامزدهای انتخابات چه برنامه‌ای برای مهار چین، سازمان تجارت جهانی و توافقاتی نظیر نفتا داشته باشند. بحث جنگ هم برای جوانان مهم است. مابقی مباحث، موضوعات نخبه‌گرایانه است که در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

وی افزود: مناسبات با مکزیک برای مردم آمریکا مهم است چرا که مهاجران مکزیکی بر زندگی کارگران و کشاورزان آمریکایی اثرگذارند ولی مناسبات با عربستان و ایران برای مردم آمریکا مهم نیست.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با اشاره به تلاش دموکرات‌ها مبنی بر جنگ‌طلب معرفی کردن ترامپ تصریح کرد: جامعه آمریکا بعد از جنگ عراق و افغانستان، بسیار ضد جنگ شده است. دموکرات‌ها از این حربه استفاده می‌کنند که ترامپ را جنگ‌طلب معرفی کرده تا دافعه‌ای علیه او شکل بگیرد برای همین هم سندرز و کریس مورفی علیه ترامپ توییت می‌زنند و می‌گویند ترامپ به دنبال جنگ با ایران بوده و ترور سردار سلیمانی چه سودی برای آمریکا داشت.

ابوالفتح اضافه کرد: در مقابل این حربه، ترامپ مدام می‌گوید من ضد جنگ هستم، قصدی برای آغاز جنگ ندارم و به دنبال گفت‌وگو با ایران هستم. او جنگ نمی‌خواهد مگر آنکه چند سرباز آمریکایی کشته شوند و رئیس‌جمهور برای دفاع از خون و جان سربازان آمریکایی دستور جنگ را صادر کند.