سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه به بررسی شکست آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران و پیشنهاد پوتین برای تشکیل جلسه ۵+۱ با ایران پرداخت.

آمریکا دنبال بازگشت به برجام است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«رامین مهمانپرست» سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ناکامی آمریکا در تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل و آثار آن گفت: تلاش ناکام جدید آمریکا در تحریم‌های تسلیحاتی ایران نشان‌دهنده استیصال مقام‌های آمریکایی برای جلوگیری از اقتدار و تاثیرگذاری ایران در تحولات منطقه است که باعث شد مجدداً شکست بدی نصیب مقام‌های آمریکایی شود‌. دلیل اصلی این اقدام ناشیانه مقام‌های آمریکایی که باعث بی‌اعتباری آن‌ها در صحنه بین‌المللی می‌شود، شکست‌های مختلفی است که آمریکا در صحنه سیاست خارجی متحمل شده و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری که ممکن است، جمهوری خواهان نتوانند پیروز انتخابات باشند دست به اقدامات مختلفی در این جهت می‌زنند.

وی افزود: تلاش آمریکا برای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در کنار حوادث مشکوکی که در بیروت لبنان اتفاق افتاد، تحرکاتی که مقامات آمریکایی و اروپایی به ویژه فرانسوی‌ها در لبنان داشتند، طرح خائنانه تفاهم‌نامه امارات با رژیم صهیونیستی که می‌تواند سناریوی آن به وسیله برخی از دیگر کشورهای عربی نیز ادامه پیدا کند و در دنباله سیاست ترامپ که سفارت خود در رژیم صهیونیستی را تغییر داد و به دنبال تحقق شعارهای انتخاباتی خودش بود مجموعه‌ای از اقدامات مقامات آمریکایی است، برای تقویت رژیم صهیونیستی و خوار و خفیف کردن کشورهای عربی منطقه و مقابله با جبهه مقاومت از طریق محدود کردن جمهوری اسلامی ایران و یا توطئه‌هایی که در لبنان شکل می‌گیرد. 

این کارشناس مسائل سیاست خارجه ادامه داد: همچنین حمایت‌هایی که آمریکایی‌ها از صهیونیست‌ها در سوریه، عراق و مناطق دیگر از جمله خلیج فارس دارند، یکی از دلایل اصرار ناشیانه آمریکایی‌ها برای تحریم تسلیحاتی ایران که خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، به دنبال خروج از برجام است. آنها اگر این وضعیت را در نقض تعهد چندجانبه و مصوبه شورای امنیت، به وجود آوردند به دلیل ترس آمریکایی‌ها از شکست سیاست‌هایشان در خاورمیانه و خلیج فارس است که با آن روبرو می‌شوند و نتیجه قطعی چنین رفتارهایی بی‌اعتباری بیش از گذشته سیاست‌های آمریکا در عرصه بین‌الملل خواهد بود.

وی تصریح کرد: در کنار آن حتماً جبهه مقاومت هوشیارتر با کمک قدرت‌های منطقه مقابل دخالت‌هایی که آمریکا و صهیونیست‌ها می‌خواهند داشته باشند، خواهد ایستاد.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل درباره ادعای آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه (اسنپ‌بک) گفت: در ادعا و رفتار آمریکایی‌ها تناقض وجود دارد از یک طرف به صورت یکجانبه از برجام خارج شد‌ه‌اند، این جزو شعارهای ترامپ بود که اگر من رئیس‌جمهور شوم برجام را پاره و از آن خارج می‌شوم و تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی را مجدداً برقرار کرد؛ وقتی آمریکا از برجام خارج می‌شود نمی‌تواند به عنوان یک عضو برجام دست به اقداماتی مانند مکانیزم ماشه بزند اما چون این کار را انجام داد و فکر می‌کرد می‌تواند از طریق شورای امنیت آن را تشدید کند، با مخالفت جامعه جهانی مواجه شد.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل مخالفت آنها این بود که علیرغم این‌که اروپایی‌ها خواسته یا ناخواسته خودشان از برخی سیاست‌های آمریکا تبعیت می‌کنند اما در موضوع برجام اعتبار و آبروی اروپایی‌ها به ادامه این مسیر و برجام گره خورده است چرا که تنها دستاوردی است که اروپایی ها فکر می‌کردند با یک هویت مستقل بتوانند در سیاست‌های عرصه بین‌المللی تاثیرگذار باشد و حل بحران‌های مختلف را به وسیله گفت‌وگو یک فرصتی برای خودشان تبدیل کنند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه مخالفت اروپایی‌ها با سیاست‌های آمریکا برای دفاع از حیثیت است گفت: بنابراین آمریکا از طریق شورای امنیت نمی‌تواند حتی اروپایی‌ها را همراه خودش نگه دارد و از این طریق به نتیجه نمی‌رسد؛ طریق مکانیزم ماشه  نیز به دلیل اینکه دیگر عضو برجام نیست، نمی‌تواند اقدامی انجام دهد. علیرغم همه این مسائل و نتایج،  آمریکایی‌ها دست از تلاش بر نمی‌دارند چون جنبه جنگ روانی و برد تبلیغاتی این مسئله برای جمهوری‌خواهان بسیار مهم است چراکه می‌خواهند از آن در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کنند.

وی درباره پیشنهاد پوتین برای تشکیل جلسه ۵+۱ یک با ایران گفت: برجام اگر بخواهد در چارچوب‌هایی که تعریف شده است، به نتیجه برسد باید مسیر برای کار اقتصادی ایران با دنیای خارج هموار شود و کشورهایی که طرف ایران در برجام بودند می بایست به تعهداتشان نسبت به این توافقنامه عمل کنند. اگر آمریکایی‌ها همچنان علاقه‌مند باشند که به برجام بازگردند که البته کاملاً دور از ذهن است و با وضعیت فعلی ممکن شدنی نیست، ابتدا می بایست تمام اقداماتی که در جهت خروج از برجام انجام داده و تمام تحریم‌هایی که علیه ایران بر برقرار کرده‌اند را لغو کرده، اظهار پشیمانی از اشتباهشان را اعلام کنند تا شاید مجدداً به عنوان یک عضو برجام پذیرفته شوند که البته این خیلی دور از ذهن است.

مهمانپرست ادامه داد: اما اگر بخواهم با ۵+۱  یک جلسه داشته باشیم ممکن است این مسئله قابل تامل باشد و به این سادگی قابل پذیرش نیست. چراکه آمریکایی‌ها از هر طریق به دنبال احیای یک عضویت ناقص در برجام هستند تا بتوانند بعداً ادعای اقدام و راه‌اندازی مکانیزم ماشه را داشته باشند. اما اگر بدون حضور آمریکایی‌ها و تاثیرگذاری آنها اجلاس برجام در سطح بالای آن شکل بگیرد هر چه که باشد باید برجام از بلاتکلیفی خودش خارج شود چرا که کشور ما تصمیم خودش را گرفته و در مسیر خودش را ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر برجام می‌خواهد دستاوردی داشته باشد باید موانع آن را برطرف کنند به ویژه نقش اروپایی‌ها در این زمینه بسیار مهم است آنها برای اینکه از اقدامات، حیثیت و هویت مستقل خودشان دفاع کنند زمینه‌ای را فراهم کنند که برجام صورت عملی برای جمهوری اسلامی پیدا کند و قاطعانه جلوی برخوردهای غیرقانونی آمریکا بایستند. اما مجموعه شرایط نشان می‌دهد که انتظار زیادی نباید داشته باشیم که اتفاق خاصی بیفتد و آمریکایی‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ممکن است حرف‌های زیادی بزنند اما هیچ پشتوانه نداشته و صرفاً جنبه انتخاباتی داشته باشد. اروپایی‌ها در یک وضعیت عاجزانه و مبهمی به سر می‌برند و در مقابل آمریکا ضعف زیادی از خود نشان داده‌ند و تکلیف آنها نیز با برجام و کشور ما روشن است بنابراین نباید انتظار اتفاق خاصی را داشته باشیم هر چند که کشورهای عضو برجام برای رفع موانعی که سر راه است می توانند از نشست‌های مختلفی بهره بگیرند.