یک نشریه انگلیسی در گزارشی از طرح دولت ترامپ برای دور زدن مقررات با استفاده از واکسن تولیدی در انگلیس تا قبل از انتخابات نوامبر (آبان) پرده برداشت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نشریه انگلیسی «فایننشال تایمز» روز سه‌شنبه در گزارشی با اشاره به تلاش دولت دونالد ترامپ برای دور زدن مقررات مربوط به مقدمات استفاده از واکسن کرونا، فاش کرد که کاخ سفید عجولانه به دنبال آزمایش سریع واکسن کرونا تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2020 برای بهره‌برداری انتخاباتی از آن است.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، یکی از گزینه‌ها تحت بررسی، صدور مجوز استفاده فوری مانند مورد اعلام شده در روز یکشنبه درباره پلاسما درمانی برای واکسنی است که در دانشگاه آکسفورد و شرکت دارویی «استرازنکا» تولید شده است. چنین مجوزی در صورت موفقیت، روند عادی برای تصویب واکسن را کوتاه می‌کند.

مقام‌های ارشد دولت ترامپ ماه گذشته به اعضای ارشد کنگره آمریکا گفتند ممکن است مجوز استفاده از واکسن را پیش از فاز 3 مرحله بالینی آن در ایالات متحده صادر کنند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز پیش‌تر گزارش داده بود که در جلسه 30 ژوئیه، استیو منوچین وزیر خزانه‌داری و مارک میدو رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید طرح خود را برای رهبران کنگره از جمله نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و سناتور چاک شومر رونمایی کرده‌اند.

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داده است که در این جلسه مقام‌های دولت ترامپ گفتند که واکسن شرکت داروسازی استرازنکا که با همکاری دانشگاه آکسفورد در حال تولید است یکی از گزینه احتمالی محسوب می‌شود. گفته می‌شود پلوسی هشدار داده در روند تصویب واکسن نباید سمبل‌کاری شود.

ترامپ روز یکشنبه در توئیتی سازمان غذا و داروی آمریکا را در روند کند ساخت واکسن در کشورش مقصر شناخت و نوشت: «دولت عمیق» روند توسعه درمان‌ها و ساخت واکسن کرونا را کُند کرده تا به او در انتخابات آینده ریاست جمهوری آسیب بزند.

فایننشال تایمز نوشت: این توئیت نشان داد که دولت چگونه بر سازمان‌های علمی دولتی برای دستیابی به نتیجه‌ای سریع در ساخت واکسن فشار وارد می‌کند. میدو در دفاع از توئیت ترامپ که مورد انتقاد دموکرات‌ها قرار گرفت گفت: ترامپ می‌خواهد مقام‌های دست‌اندرکار سازمان غذا و دارو احساس کنند که تا چه اندازه این موضوع جدی است.

این رسانه افزود: مجوز سریع استفاده از واکسن ممکن است به استعفای برخی از مقامات در سازمان غذا و داروی آمریکا منجر شود.

تاکنون بالغ بر 5.9 میلیون نفر در آمریکا به بیماری کووید-19 مبتلا شده‌اند که بیش از 181 هزار نفر از آنها بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.