اقتدار شورای امنیت در خطر است/ آمریکا عمدا به غلط قطعنامه ٢٢٣١ را تفسیر می‌کند

دولتمردان آمریکا نه فهمی نسبت به "حقوق" دارند و نه از ملل متحد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با بیان اینکه آمریکا عمدا به غلط قطعنامه ٢٢٣١ را تفسیر و اعضای سازمان ملل را به خاطر ایستادگی در مقابل زورگویی تهدید می‌کند، نسبت به در خطر بودن اقتدار شورای امنیت هشدار داد.
به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک در صفحه توئیترش درباره تفسیر ایالات متحده آمریکا از روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران نوشت: «تحقیر حقوق بین‌الملل از سوی آمریکا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.» 
خت‌روانچی خاطرنشان کرد: «آمریکا ناقض برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و قطعنامه ٢٢٣١ است؛ عمدا به غلط قطعنامه ٢٢٣١ را تفسیر و اعضای سازمان ملل - از جمله نزدیک‌ترین متحدانش - را به خاطر ایستادگی در مقابل زورگویی‌ تهدید می‌کند.»
وی با ذکر این نکته که «یکجانبه‌گرایی آمریکا، سازمان ملل را تضعیف می‌کند»، اظهار داشت: «اقتدار شورای امنیت در خطر است.»

EXX6rmhtU7Td
به گزارش فارس، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا اخیرا در اظهاراتی عنوان کرد که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از نیمه شب ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) به وقت گرینویچ احیا خواهند شد.

وزیر خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر یادآوری کرده دولت کشورش پس از ناکامی در رأی‌گیری شورای امنیت برای جلوگیری از انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران، ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» را برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل فعال کرده است.

او در توئیتر نوشت: «هفته گذشته، بعد از ناکام ماندن شورای امنیت در عمل به مأموریت خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، آمریکا فرایند ۳۰ روزه‌ای را برای بازگرداندن تقریباً تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران کلید زد. این تحریم‌ها به صورت خودکار از نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ بازخواهند گشت.»

وزیر خارجه آمریکا در توئیتی دیگر تفسیر کشورش از روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را اینطور شرح داد: «چنانچه هر یک از اعضای شورای امنیت قطعنامه‌ای را برای ادامه رفع تحریم‌ها ارائه کند، آمریکا با آن مخالفت خواهد کرد. چنانچه قطعنامه‌ای ارائه نشود، تحریم‌ها علیه ایران روز ۲۰ سپتامبر بازخواهند گشت. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اینگونه عمل می‌کند.»

در همین خصوص نیز محمدجواد ظریف در توئیتی نوشت: «پس از آنکه [تلاش‌های]  ایالات متحده آمریکا سه مرتبه از سوی شورای امنیت رد شد، این کشور اکنون تهدید به "تحریم هر شخص و هر موجودیتی که بین آمریکا" و "اسنپ‌بک آن" فاصله ایجاد کند، کرده است. روشن است که آن‌ها [دولتمردان آمریکا]  نه فهمی نسبت به "حقوق" دارند و نه از ملل متحد چیزی می‌دانند.شاید این یک مثال برای آنها روشن کند: شما سال ۲۰۱۸ از برجام طلاق گرفتید. قرار داشتن نام شما در سند ازدواج بی معناست.