معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به رشد تجارت ایران با افغانستان اشاره کرد و گفت: کانال جدیدی برای صادرات کالاهای ایرانی به آسیای مرکزی از راه افغانستان ایجاد شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در حاشیه یازدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال ۹۹ با اشاره به این که محور اصلی این جلسه تجارت با افغانستان بود، اظهار داشت: راه‌های توسعه روابط اقتصادی با این کشور همسایه و مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، نیز در این نشست بررسی شد.

انصاری با اشاره به اینکه از نمایندگی‌های ما در خارج از کشور و هم نمایندگان استان‌های مرزی در این جلسه حضور داشتند، افزود: تجارت ما با افغانستان، دومین حجم تجارت را در منطقه دارد و همه مرزهای ما در تجارت با افغانستان فعال هستند.

وی با اشاره به مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا و همچنین بحث تحریم بر سر راه تجارت کشورها به وجود آورده است، اظهار داشت: تجارت ما با افغانستان رشد داشته است، همین رشد باعث شده مشکلاتی در مرزها به وجود آید؛ از جمله تراکم کامیون‌ها در مرزها را داریم که چگونگی حل این مشکل در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اعلام اینکه کانال جدیدی برای دسترسی به آسیای مرکزی از راه افغانستان ایجاد شده است، تاکید کرد: این قدم مثبتی است که تجار ما می‌توانند کالای خودشان را به از مسیر افغانستان به آسیای مرکزی صادر کنند و این موضوع خیلی مورد استقبال تجار ایرانی و افغانستانی قرار گرفته است.

انصاری با بیان اینکه مسائل مربوط به روابط بانکی بین ایران و افغانستان نیز مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: بحث این بود که اتباع افغانستانی که مشتاق سرمایه گذاری در ایران هستند، بتوانند برای سرمایه گذاری به ایران بیایند و راه‌های تسهیل ورود سرمایه شأن به ایران مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه موضوع انتقال ارز در ازای اقامت پنج ساله اتباع افغان نیز در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت، افزود: مقرر شد برای نمایندگی‌ها، دستورالعمل‌هایی درباره راه‌های انتقال ارز، ارسال شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه در ادامه درباره صدور روادید برای تجار افغانستانی، گفت: شرایط خوبی را برای تجار افغانستانی قائل شدیم؛ روادید «چندبار ورود» است که با مدت‌های شش ماهه و یک ساله صورت می‌گیرد؛ علی رغم شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌هایی که برای رفت و آمدهای عادی وجود دارد، توانسته ایم در ماه‌های گذشته بیش از هشت هزار روادید تجاری صادر کنیم.

انصاری همچنین با اشاره به اینکه مسائل مربوط به مرز دوغارون در جلسه امروز بحث شد، گفت: مشکلاتی برای ترددهای فیزیکی در این مرز وجود دارد؛ امیدواریم وزارت خارجه راه حلی را با طرف مقابل مطرح کند تا بتوانیم تسهیلات بیشتری را برای تردد کامیون‌ها در مرز ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در خصوص مرزهای ۷۸ و مرز میلک هم بحث شده است، اظهار داشت: درخواست طرف ایرانی این است که تسهیلاتی ایجاد شود تا پل دوم میلک احداث شود، اما باید با طرف افغانستانی مذاکره صورت بگیرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه همچنین تاکید کرد: باید راه‌هایی برای دادن امتیازهای بیشتر به تجار افغانی برای صادرات کالایشان به ایران مورد توجه قرار گیرد؛ این موضوع به صورت جدی و مورد توافق جمع بود؛ این خودش به توسعه روابط بین ایران و افغانستان کمک می‌کند.

انصاری همچنین گفت: یکی از مشکلات بسیار جدی ما در تبادلات و تجارت با کشورهای همسایه بحث تمرکز مدیریت در مرزها است که امیدواریم این موضوع را با یک تصمیم گیری قاطع حل کنیم؛ این کار صادرات ما را با مشکل روبرو کرده است، امیدواریم بحث مدیریت واحد در مرزها هرچه زودتر اجرایی و ابلاغ شود.