یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: سیاست خروج بی منطق از برجام و زیر پا گذاشته شدن قطعنامه ۲۲۳۱ ، سپس برقراری فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی دولت دونالد ترامپ علیه ایران نتوانست به اهداف خود نائل گردد، بلکه به پایان راه خود نیز رسیده است.

«دیپلماسی فعال ایران و تصویر شفاف شکست دولت آمریکا»
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سعید محمدی، کارشناس روابط بین‌الملل در یادداشتی با عنوان «دیپلماسی فعال ایران و تصویر شفاف شکست دولت آمریکا» نوشت:  

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در اظهارات اخیر خود ضمن تشریح روند رو به توسعه تعاملات دستگاه سیاست خارجی ایران با جامعه بین المللی به نکات مهمی اشاره و تصریح نمود: «در روزهای گذشته شاهد مرحله تازه و رو به پیشرفتی در مسیر توسعه تعاملات بین‌المللی سازنده و موثر بودیم که در سفرهای اخیر مقامات بلندپایه آژانس و همین طور حضور هیئت اروپایی در ایران بازتاب داشت. این تحرکات دیپلماتیک نشانه دیگری از ناکامی ایالات متحده در پیش بردن طرح‌های ویرانگری است که نه تنها نابودی برجام، بلکه فراتر از آن تهاجم همه جانبه به چندجانبه‌گرایی و قانونمندی های بین المللی را در نظر داشت. این مسیر به عنوان خط مشی ثابت جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ها و ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. اطمینان داریم که بیش از این هم، شاهد خبرها و نشانه های امیدبخش دیگری در برابر اردوی تحریم، شرارت و نفرت پراکنی جهانی آمریکا خواهیم بود». 

در مورد تایید اظهارات سخنگوی دولت  ایران به صورت مصداقی می‌توان به موضوعاتی چون:

- برگزاری ششمین نشست شورای همکاری‌های راهبردی میان ایران و ترکیه در مسیر سیاست اصولی تعامل فعال دولت ایران با همسایگان، 

- سفر وزیر امور خارجه هند به ایران، -سفر مقامات بلندپایه آژانس و تجدید توافق همکاری میان ایران و آژانس و دیگر تحولات مثبت مرتبط با این حوزه اشاره نمود که حکایت از روندی پویا در حوزه سیاست خارجی ایران دارد.  

در هر صورت با رو به زوال قرار گرفتن دوره چهار ساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ و عدم اقبال ملت آمریکا نسبت به ادامه سیاست‌های فاشیستی و رفتار نژادپرستانه این دولت (بر اساس نظر سنجی های مراکز معتبر آمریکایی)، خیزش نوینی هم در عرصه بین‌المللی در مسیر ایستادگی و مقاومت در قبال زیاده‌خواهی‌های فراقانونی مقامات جنگ سالار و نژاد پرست آمریکا ایجاد گردیده است.  

بنا بر همین مقدمات، بازسازی و تنظیم ارتباطات پویا میان ایران و جامعه جهانی به عنوان بخشی از این تحولات قابل تفسیر است. روندی که ایران را قادر نموده با استفاده از ظرفیت های داخلی، برنامه اصولی سیاست خارجی‌اش را در پیوند با طیف وسیعی از کشورهای مستقل عضو جامعه جهانی پیگیری نموده و در مقابل یاغی‌گری کم سابقه آمریکا ایستادگی نماید. برگزاری نشست شورای عالی هماهنگی های راهبردی میان ایران و ترکیه نیز بخشی از  این تحولات است.  

به طور خاص  ششمین نشست شورای عالی همکاری های راهبردی میان ایران و ترکیه که در موعد مقرر خود در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ از طریق ویدئو کنفرانس «علیرغم پاندمی کووید ۱۹» به میزبانی ایران برگزار شد و زمینه های تفاهم و اشتراک نظر فی مابین دو کشور همسایه در حوزه روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی را باز تعریف نمود . مواردی چون:  

توافق روسای جمهور در راستای همکاری های مشترک و دو جانبه: در این حوزه می توان به موضوع ضرورت پیش برد برنامه همکاری های مشترک در راستای تحقق چشم انداز سی میلیارد یورویی اشاره نمود که ریشه در منافع و اراده دو کشور دارد. «توسعه مبادلات انرژیک، حمل و نقل، گردشگری، توسعه امور مالی و بانکی به ویژه با استفاده از پول رایج  (ریال و لیر) ، تهاتر کالا به کالا، افزایش گسترده تجارت ترجیحی و ...». در این نشست در مورد برگزاری کمیسیون اقتصادی مشترک موافقت گردید که با هدف سیاست گذاری برای پیشبرد برنامه های اجرایی حوزه اقتصادی این نشست در اولین فرصت برگزار گردد. توافق برای توسعه روابط و همکاری میان بخش های بهداشتی و درمانی در راستای پیش گیری و مبارزه تنگاتنگ با بیماری مهلک کرونا نیز میان ایران و ترکیه حائز اهمیت بود. 

حوزه منطقه ای و چند جانبه: طرفین با لحن مشترک روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات را خیانت به جهان اسلام و فلسطین ارزیابی و بشدت آن را محکوم نمودند. در مورد تحولات سوریه،  ایران و ترکیه، ضرورت ادامه گفت‌وگو ها در چارچوب مذاکرات آستانه، به منظور حل و فصل مسائل این کشور درگیر با تروریسم را مورد تاکید قرار دادند. حمایت از گفتگوهای صلح در افغانستان، پشتیبانی از تمامیت ارضی و حاکمیت عراق، مبارزه با باندهای تبهکار و تروریستی منطقه ای و ...، هم از جمله دیگر توافقات  میان دو کشور بود. 

بیانیه پایانی: علاوه بر توافقات فوق، انتشار بیانیه پایانی نیز به عنوان سند نهایی توافقات میان ایران و ترکیه در خاتمه ششمین نشست شورای عالی همکاری های راهبردی نشان از هماهنگی و عزم دو طرف برای گسترش و پیشبرد روابط راهبردی در کلیه سطوح مورد علاقه دو کشور دارد. 

با عنایت به آنچه مورد اشاره واقع شد می توان گفت:

- سیاست خروج بی منطق از برجام و زیر پا گذاشته شدن قطعنامه ۲۲۳۱ ، سپس برقراری فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی دولت دونالد ترامپ علیه ایران نتوانست به اهداف خود نائل گردد، بلکه به پایان راه خود نیز رسیده است. سیاستی که از تمامی ابزارهای خشونت، جنایت و ترور استفاده کرد و حتی پاندمی کرونا را نیز به عنوان شریک استراتژیک بکار گرفت تا فشارهای همه جانبه علیه ایرانیان را تشدید نماید. اقدامات غیر انسانی و مخربی که بر اساس تفکر خود برتربینی، یکجانبه گرایی و فاشیسم  به جز افزایش تنفر از دولت آمریکا در منطقه و جهان دستاورد دیگری برای دونالد ترامپ نداشته است. 

بنابر این می توان چنین نتیجه گرفت: تصویر شکست آمریکا، بنابه مقاومت ملت ایران و دستاوردهای دستگاه سیاست خارجی ایران شفاف گردیده است.