یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: هیچ تضمینی برای جناح اصولگرا برای پیروزی در انتخابات وجود ندارد ضمن اینکه اصلاح طلبان، توانایی زیادی برای بر هم زدن بازی‌های از پیش تعیین شده را دارند.

پیش‌بینی تاجرنیا از انتخابات متفاوت ۱۴۰۰
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«علی تاجرنیا»، چهره سیاسی اصلاح‌طلب، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری 1400 به برنا گفت: انتخاباتی که چند چهره مطرح در آن مشارکت کنند و به نوعی در آن، تقسیم آراء صورت بگیرد به نظر من غیر از سال 1384، عملا ما انتخابات چند قطبی دیگری نداشتیم. ممکن است چند چهره سیاسی در انتخابات بوده باشند مثل 88 اما باز هم، انتخابات دوقطبی شده است.

او افزود: بنابراین به نظر من به صورت سنتی در کشور ما انتخابات به صورت دو قطبی خواهد شد، یعنی بدون شک بین دو کاندیدا از دو جریان سیاسی، رقابت صورت خواهد گرفت. نکته دومی که می‌توانم ادعا کنم این است که غیر از انتخابات‌هایی که در زمان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شکل گرفت انتخابات‌های بعدی به هیچ عنوان این گونه نبود که جریان رسمی و حاکمیت کشور، کاندیدایی را بخواهند و آن کاندیدا به مقام ریاست جمهوری برسد. در دوران خاتمی و روحانی این امر کاملا مشخص بود. در دوره احمدی نژاد هم حتی می‌دانیم، شاید تا یک هفته تا 10 روز قبل از انتخابات بنا بر حضور احمدی نژاد و پیروزی او، نبود.

علی تاجرنیا ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود، انتخابات‌ به نفع فردی باشد که مجموعه بیشتری از جریان حاکم از آن حمایت می‌کنند اما در انتخابات‌های گذشته یعنی نه در سال 76 و نه در سال 84 و نه در سال 92 ، این اتفاق رخ نداد یعنی در همه اینها، فردی روی کار آمده که شاید تا چند ماه قبل احتمال، پیروزی‌اش وجود نداشته است.

او اضافه کرد: از این رو مدل انتخابات پیش رو هم، بسیار متفاوت از انتخابات‌های گذشته نیست. تنها مسئله‌ای که وجود دارد این است که با توجه به تجارب گذشته، این احتمال می‌رود که برای اینکه ریسکی صورت نگیرد و یک مجموعه‌ای که ممکن است مدنظر نباشند مجدد پیروز شوند، در تأیید صلاحیت کاندیداها در این دوره بخواهد سختگیری بسیار بیشتری صورت گیرد به گونه‌ای که جریانات غیراصولگرا به هیچ عنوان، گزینه‌ای نداشته باشند.

تاجرنیا با بیان اینکه پیش‌بینی‌ام این است که اصلاح‌طلبان با وجود همه این تنگناها و مشکلات، در انتخابات پیش رو مشارکت خواهند کرد، تاکید کرد: بدون شک انتخابات آینده انتخاباتی دوقطبی خواهد شد؛ برخلاف تصور همه که فکر می‌کنند باتوجه به اینکه اکثریت مجلس در اختیار جناح اصولگرا است یا احتمالا دولت آینده طبق گردش کار، حتما اصولگرا خواهد بود به نظر من، به هیچ عنوان این مسئله نمی‌تواند جدی باشد. علتش هم برمی‌گردد به اینکه در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که بخش عمده‌ای از طرفداران جناح‌های رسمی کشور، دچار ریزش شدند و اگرچه اصلاح‌طلبان ممکن است بخش عمده‌ای از پایگاهشان را از دست داده باشند، اما بدون شک اصولگرایان هم عملا نتوانستند یک اقدام جدی و اعتمادسازی ایجاد کنند.

او اضافه کرد: در واقع بخش عمده‌ای از طبقه فرودست که در انتخابات گذشته به صورت تکلیفی حتی در انتخابات شرکت می‌کردند در حال حاضر، انگیزه لازم را برای این حضور ندارند؛ بنابراین ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود، مشارکت در انتخابات پیش رو به نسبت کمتر از انتخابات گذشته باشد اما در عین حال، هیچ تضمینی برای جناح اصولگرا برای پیروزی در انتخابات وجود ندارد ضمن اینکه اصلاح طلبان، همواره نشان دادند که توانایی‌های زیادی برای بر هم زدن بازی‌هایی که معمولا از پیش تعیین شده، دارند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب عنوان کرد: در مجموع پیش بینی بنده این است که انتخابات سال آینده، دو قطبی خواهد بود و هر چند تعداد کاندیدایی که وجود داشته باشد باز هم از نظر من، اکثریت قریب به اتفاق آراء، به سبد دو کاندیدای اصلی ریخته خواهد شد که مهم این است، این دو کاندیدای اصلی چه شرایطی را داشته باشند و چقدر محدودیت ایجاد کنند.

تاجرنیا در پایان گفت: در حال حاضر هرچقدر ما به سمت زمان حال و آینده، پیش می‌رویم نقش رسانه‌ها و فضای مجازی و همچنین قابلیت فردی خود کاندیداها بسیار موثر خواهد بود. به هر روی نگرانی‌های بسیار جدی وجود دارد که انتخابات ریاست‌جمهوری که یک انتخابات کاملا ملی و با حضور حداکثری مردم بوده با توجه به این پیشنهادات جدید، تغییر قانون انتخابات به نوعی ویژگی‌های یک انتخاباتِ استاندارد را از دست دهد و در چنین شرایطی، فکر می‌کنم در آن زمان انتخاباتی وجود نخواهد داشت که ما درباره آن فضا بخواهیم، صحبت کنیم.