برخی از تحلیلگران بر این باورند که در روز‌های ۲۵ و ۲۶ اکتبر ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون از ترامپ با همین اختلاف در نظرسنجی‌ها پیش بود فلذا نظرسنجی‌ها ملاک خوبی برای قطعیت برد بایدن نیست.

پیروزی بایدن دروغ عجیب ؛ آیا ترامپ همه را غافلگیر خواهد کرد ؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برخی از تحلیلگران بر این باورند که در روزهای 25 و 26 اکتبر 2016 هیلاری کلینتون از ترامپ با همین اختلاف در نظرسنجی ها پیش بود فلذا نظرسنجی ها ملاک خوبی برای قطعیت برد بایدن نیست. با اینکه نگارنده بر عدم قطعیت نظرسنجی ها باورمند است اما لازم میدانم نکاتی را که در این نقل قولِ به ظاهر درست، ناگفته مانده را نیز اضافه کنم و به روایت آمار به بررسی کوتاهی در این باب بپردازم.

فارغ از تحلیلهای بنیادی مبنی بر تغییر هرم سنی رای دهندگان، افزایش آرائی که از پیش از سوم نوامبر (روز نهایی رای گیری) از طریق پستی یا حضوری  به صندوق ریخته شده و تاثیر پاندمی کرونا و وضعیت اقتصادی و عدم دستاورد مطلوب دولت ترامپ در عرصه سیاست خارجی و عدم تحقق وعده های پوپولیستی او و فاصله کمتر این روزها تا روز نهایی (در 2016 انتخابات در روز 8 نوامبر برگزار شد اما در 2020 انتخابات 5 روز زودتر انجام می گیرد و ترامپ فرصت زیادی برایش باقی نمانده)؛ اما بد نیست از منظر تکنیکال و افزون بر تصحیح جامعه آماری سازمان های نظرسنجی کننده از 4 سال گذشته تا به حال، به تاثیر حزب لیبرتارین بر به غلط افتادن سازمان های نظرسنجی کننده نیز بپردازیم. برای این منظور نتایج نظرسنجی در 12 ایالت مهم و تاثیرگذار را بررسی می کنیم:

1- ایالت پنسیلوانیا با 20 رای الکتورال که هیلاری کلینتون در نظرسنجی های 26 اکتبر با اختلاف 5 درصد از ترامپ پیش بود اما در نهایت این ایالت دارای 6 میلیون رای را با اختلاف زیر یک درصد (قریب تنها 45 هزار رای کمتر) واگذار کرد. در آن انتخابات لیبرتارها در نظرسنجی های همان روزها قریب 6 درصد رای داشتند و در انتخابات نهایی این میزان به زیر 3 درصد (2/4درصد) رسید و آراء آنان به سبد ترامپ ریخته شد. بایدن اکنون در فاصله 8 روز تا انتخابات توام با تصحیح جامعه آماری موسسات نظرسنجی کننده و با توجه به عدم وجود وزن خاصی برای حزب سوم (چه سبزها، چه لیبرتارها و مستقلین) 7 درصد از رقیب خود پیش است. این خود نشاندهنده این است که این ایالت دوباره آبی خواهد شد.

2- ایالت ویسکانسین با 10 رای الکتورال که کلینتون در نظرسنجی های 26 اکتبر با اختلاف 8 درصد پیش بود اما در نهایت این ایالت را با اختلاف زیر یک درصد (قریب تنها 22 هزار رای کمتر) واگذار کرد. در آن انتخابات لیبرتارها در نظرسنجی های همان روزها قریب 5 درصد رای داشتند و در انتخابات نهایی این میزان به زیر سه درصد (3/6%) رسید و آراء آنان به سبد ترامپ ریخته شد. پیشتازی بایدن بر ترامپ در این ایالت اکنون با تصحیحات فوق الذکر و بدون وزن خاصی برای دموکراتها 7 درصد است.

3- ایالت میشیگان با 16 رای الکتورال؛ کلینتون در نظرسنجی های 26 اکتبر با اختلاف 6 درصد پیشتاز بود اما در آخر این ایالت را هم با اختلاف زیر یک درصد (قریب تنها 11 هزار رای کمتر) واگذار کرد. در آن انتخابات لیبرتارها در نظرسنجی های همان روزها قریب 9 درصد رای داشتند و در انتخابات نهایی این میزان به زیر چهار درصد (3/6%) رسید و آراء لیبرتارها به سبد ترامپ ریخته شد. پیشتازی بایدن در این ایالت هم با توضیحات فوق اکنون به 9 درصد رسیده و از هم اکنون می توان به آبی بودن این ایالت اطمینان داشت.

4- ایالت نورث کارولینا با 15 رای الکتورال؛ کلینتون در نظرسنجی های 26 اکتبر با اختلاف 4 درصد پیشتاز بود اما در آخر این ایالت را هم با اختلاف زیر چهار درصد (3/66%) واگذار کرد. در آن انتخابات لیبرتارها در نظرسنجی ها 6 درصد رای داشتند و در انتخابات نهایی به زیر سه درصد (2/7%) سقوط کردند و لازم به ذکر مجدد نیست که بگوییم آراء آنان در این ایالت هم به سبد ترامپ ریخته شد. پیشتازی بایدن در این ایالت هم با ترتیبات فوق گرچه اکنون به بین 2 تا 4 درصد رسیده است ولی با ذکر موارد فوق و با توجه به عدم وجود مولفه ای همچون آراء تاثیرگذار لیبرتارها بر روند نظرسنجی ها و با توجه به اینکه ترامپ فرصت زیادی برای جبران ندارد، میتوان تا حد زیادی بر صحت آمار این نظرسنجی ها در این ایالت نیز امیدوار بود.

5- فلوریدا با 29 رای الکتورال؛ کلینتون در نظرسنجی های 26 اکتبر با اختلاف 4 درصد پیشتاز بود اما در آخر این ایالت مهم با 10 میلیون رای را با اختلاف حدود یک درصد (1/2%) واگذار کرد. در آن انتخابات لیبرتارها در نظرسنجی ها قریب 3 درصد رای داشتند و در انتخابات نهایی به حدود 2 درصد (2/3%) بیشت دست نیافتند. همچون کارولینای شمالی، پیشتازی بایدن در این ایالت هم با ترتیبات فوق گرچه اکنون به حدود 3 درصد رسیده ولی با ذکر موارد فوق و عدم وجود مولفه ای همچون آراء تاثیرگذار لیبرتارها برای به اشتباه افتادن نظرسنجی ها و با توجه به اینکه ترامپ فرصت زیادی برای جبران ندارد، میتوان تا حد زیادی بر صحت آمار این نظرسنجی ها در این ایالت نیز امیدوار بود.

6- آریزونا با 11 رای الکتورال؛ کلینتون در نظرسنجی های 26 اکتبر با اختلاف 1 درصد از ترامپ عقب بود و در آخر این ایالت را با اختلاف بیشتری نسبت به نظرسنجی ها یعنی نزدیک سه و نیم درصد (3/54%) واگذار کرد. در آن انتخابات لیبرتارها در نظرسنجی های همان روزها قریب 4 درصد رای داشتند و در انتخابات نهایی این میزان رای در همان محدوده حفظ شد. اما بایدن اکنون برخلاف 2016 در این ایالت پیشتاز است و پیشتازی او از 1 تا 3 درصد هم در نوسان است و با نکات فوق الذکر در مورد این ایالت هم میتوان تا حد زیادی بر صحت آمار این نظرسنجی ها امیدوار بود.

7- آیووا با 6 رای الکتورال که کلینتون در نظرسنجی های 26 اکتبر با اختلاف 5 درصدی از رقیب خود ترامپ عقب بود و در انتخابات نهایی نیز این ایالت را با اختلاف 9/41 % (قریب ده درصد) واگذار کرد. در آن انتخابات لیبرتارها در نظرسنجی های همان روزها 10 درصد رای داشتند و در انتخابات نهایی این میزان به زیر چهار درصد (3/8%) رسید و آراء آنان همانگونه که انتظار می رفت به سبد ترامپ ریخته شد. اختلاف مثبت بایدن با ترامپ در این ایالت اکنون با تصحیحات فوق الذکر و بدون وزن خاصی برای لیبرتارها 1 درصد است و این یعنی این ایالت سرخ رنگ شانس زیادی برای تبدیل شدن به ایالتی آبی را داراست.

8- اوهایو ایالتی با 18 رای الکتورال؛ کلینتون در نظرسنجی های 26 اکتبر با اختلاف 2 درصد از رقیب خود ترامپ عقب بود و در انتخابات نهایی نیز این ایالت را با اختلاف 8/13 % (قریب 8 درصد) واگذار کرد. در آن انتخابات لیبرتارها در نظرسنجی های همان روزها 5 درصد رای داشتند و در انتخابات نهایی این میزان به حدود سه درصد (3/2%) رسید و آراء آنان به سبد ترامپ ریخته شد. پیشتازی ترامپ در این ایالت اکنون با تمام تصحیحات فوق الذکر 1 درصد است و گرچه دموکراتها شانس قابل توجهی در این ایالت ندارند اما کم شدن فاصله جمهوریخواهان و دموکراتها در این ایالت، بر پاپیولار ووت تاثیرگذار است.

9- تکزاس ایالت سرخی با 38 رای الکتورال که به شدت با تغییر ترکیب جمعیتی و هرم سنی رای دهندگان در حال دگرگونی تاریخی است. کلینتون در نظرسنجی های 26 اکتبر 2016 با اختلاف 3 درصد از رقیب خود ترامپ عقب بود و در انتخابات نهایی نیز این ایالت را با اختلاف 9درصد واگذار کرد. در آن انتخابات لیبرتارها در نظرسنجی های همان روزها 5 درصد رای داشتند و در انتخابات نهایی این میزان به حدود سه درصد (3/2%) رسید و آراء آنان کما فی السابق به سبد ترامپ ریخته شد. پیشتازی ترامپ در این ایالت اکنون با تمام تصحیحات فوق الذکر در حال محو شدن و در آخرین نظرسنجی ها بایدن با اختلاف یک درصد نیز پیش است. با در نظر گرفتن موارد فوق در مورد این ایالت هم میتوان تا حدی بر صحت آمار این نظرسنجی ها امیدوار بود. شکست جمهوریخواهان در این ایالت حساس اگر جمهوریخواهان را به تعطیلاتی طولانی مدت نفرستد قطعا پلتفرم حزبی آنان را همچون دهه 60 و هفتاد میلادی تغییر خواهد داد.

10- نوادا ایالتی آبی رنگ با 6 رای الکتورال؛ کلینتون در نظرسنجی های 26 اکتبر با اختلاف 6 درصد از رقیب خود ترامپ پیش بود و در انتخابات نهایی اما گرچه این ایالت را برد اما اختلاف به زیر 3 درصد رسید (2/42%). در آن انتخابات لیبرتارها در نظرسنجی های همان روزها 6 درصد رای داشتند و در انتخابات نهایی این میزان به حدود سه درصد (3/3%) رسید و آراء آنان کما فی السابق به سبد ترامپ ریخته شد. اختلاف مثبت بایدن با ترامپ در این ایالت اکنون با تصحیحات فوق الذکر و بدون وزن خاصی برای دموکراتها اکنون 9 درصد است و این یعنی قطعیت برد دموکراتها در این ایالت.

11- جورجیا با 16 رای الکتورال که کلینتون در نظرسنجی های 26 اکتبر با اختلاف 3 درصد از رقیب خود ترامپ عقب بود و در انتخابات نهایی با اختلاف بیشتری یعنی حدود پنج درصد (5/13%) واگذار کرد. در آن انتخابات لیبرتارها در نظرسنجی های همان روزها 6 درصد رای داشتند و در انتخابات نهایی این میزان به 3% رسید و آراء آنان کما فی السابق به سبد ترامپ ریخته شد. رقابت در این انتخابات طبق نظرسنجی ها با ترتیبات و تصحیحات فوق اما شانه به شانه و پنجاه پنجاه است. همچون تکزاس شکست جمهوریخواهان در این ایالت سرخ برای آنان بسیار گران تمام خواهد شد و با چاشنی خوش بینی و کمی اغماض می توان به برد دموکراتها در این ایالت هم کورسوی امیدی داشت.

12- ویرجینیا ایالتی آبی با 13 رای الکتورال که کلینتون در نظرسنجی های 26 اکتبر با اختلاف 10 درصد پیشتاز بود و در آخر گرچه این ایالت را برد اما اختلاف به قریب 5 درصد رسید (5/13%). در آن انتخابات لیبرتارها در نظرسنجی های همان روزها 8 درصد در این ایالت رای داشتند و در انتخابات نهایی این میزان به 3% رسید و آراء آنان مطابق معمول به سبد ترامپ ریخته شد. پیشتازی بایدن در این ایالت هم با ترتیبات فوق و بدون عناصر مخل نتایج نظرسنجی همچون لیبرتارها، اکنون 11درصد است و همچون نوادا میتوان بر قطعیت برد دموکراتها در این ایالت امیدوار بود.

منبع : انتخاب