محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار تصاویری از ملاقات‌های خود در کاراکاس، نوشت: در ونزوئلا با رئیس‌جمهوری نیکولاس مادورو، معاون رئیس‌جمهوری رودریگز، وزیر خارجه آرئاسا و دیگر وزرای ونزوئلایی درخصوص گسترش روابط دوجانبه ملاقات داشتم.

تأکید ظریف بر گسترش روابط با کوبا و ونزوئلا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وی افزود: همچنین در موسسه ساموئل رابینسون در ارتباط با تاکتیک‌های ایجاد رعب آمریکا و غرب در راستای تلاش برای متوقف کردن مسیر تاریخ به سوی یک جهان پساغربی سخنرانی کردم. ظریف در نخستین مقصد سفر به سه کشور آمریکای لاتین شامل کوبا، بولیوی و ونزوئلا، چهارشنبه وارد ونزوئلا شد و مورد استقبال همتای ونزوئلایی خود قرار گرفت.

وی پنجشنبه در نشستی مشترک با «خورخه آرئاسا» وزیر خارجه ونزوئلا در کاراکاس با تمجید از مقاومت «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مقابل کارزار آمریکا برای برکناری وی، گفت که دوره «هژمونی غرب به پایان رسیده است.»

ظریف افزود: امروز، آمریکا و متحدانش نمی‌توانند آنچه را که در دنیا رخ می‌دهد، کنترل کنند. آنها کنترل را از دست داده‌اند. به نوشته ایرنا، وزیر خارجه ایران تأکید کرد که آمریکا نمی‌تواند به کشورهای دیگر نشان دهد که چگونه از حقوق شهروندانشان دفاع کنند.

نشریه ونزوئلایی اولتیماس نوتیسیاس نوشت: آرئاسا در نشست مشترک «ایران و ونزوئلا در دفاع از جهان نوین در حال شکل‌گیری» که با حضور ظریف برگزار شد، بر روابط راهبردی و همبستگی بین جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در برابر اعمال اقدامات قهری و غیرقانونی و سیاست‌های متجاوزانه دولت آمریکا تأکید کرد.

پس از این نشست، ظریف روز پنجشنبه در کاراکاس به دیدار رئیس‌جمهوری ونزوئلا رفت و مورد استقبال گرم و صمیمانه مادورو قرار گرفت. وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین مرحله از برنامه حضورش در کاراکاس در گفت‌وگو با شبکه خبری «تله سور» ونزوئلا که پوشش خبری وسیعی در این کشور دارد، شرکت کرد.

ظریف در این گفت وگوی تلویزیونی به سؤالات مختلف در مورد اهداف سفر، انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و شهادت سردار سلیمانی پاسخ گفت.