مواضع ایران نسبت به آمریکا کاملا مشخص است و طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری رفتار خواهیم کرد. ما اعتقاد داریم که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد ولی با توجه به شرایط جدید شاید در رفتار آمریکا نسبت به ایران تغییراتی رخ بدهد که آن زمان نیز طبق فرامین رهبری نسبت به این تغییرات احتمالی تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی درباره سرانجام FATF و پالرمو، گفت: اگر تحریم‌ها برداشته شد و موانعی به خاطر این دو موضوع پیش روی ایران قرار دارد، مشخص شد، آن زمان ممکن است ضمن حفظ استقلال و شان کشور و با شروطی که مجلس پیشتر برای آنها گذاشت، می‌توان اصلاحاتی را در این 2 موضوع در نظر گرفت. البته همه این موارد باید در مجمع بررسی شود و اعضا بر اساس مصالح ملی تصمیم گیری کنند.
محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با «انتخاب» درپاسخ به این پرسش که آیا پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگان آمریکا می‌تواند به بازگشت این کشور به برجام و مذاکره با ایران بیانجامد، گفت: تفاوت بین بایدن و ترامپ مشخص است. آنان در کلیات اگرچه با هم مشترکاتی دارند ولی در جزییات و روش‌ها نسبت به هم متفاوت هستند. فرق بین بایدن و ترامپ در آن است که ترامپ شمشیر را از رو می‌بست ولی بایدن و دموکرات‌ها با یک پیچیدگی‌های خاص مقابل ایران رفتار می‌کنند. ایران نیز متناسب با رویکرد آمریکا همواره رفتار می‌کند.
نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران قطعا با رویکرد حساب‌شده و دقیقی نسبت به آمریکا رفتار خواهد کرد، تصریح کرد: ایران منتظر رفتار و رویکرد آمریکاست تا متناسب با آن رفتار کند. آمریکایی‌ها خودشان از برجام خارج شدند و امروز اگر بخواهند به برجام بازگردند، موضوع متفاوت خواهد بود ولی در نهایت ما نسبت به این رویکرد که آنان به برجام برمی‌گردند یا نه، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
وی افزود: مواضع ایران نسبت به آمریکا کاملا مشخص است و طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری رفتار خواهیم کرد. ما اعتقاد داریم که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد ولی با توجه به شرایط جدید شاید در رفتار آمریکا نسبت به ایران تغییراتی رخ بدهد که آن زمان نیز طبق فرامین رهبری نسبت به این تغییرات احتمالی تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه زود طرح کردن مساله مذاکره ایران و آمریکا، یک رویه انحرافی و اشتباه است، تصریح کرد: اینکه از حالا که هنوز آقای بایدن به کاخ سفید نرفته و هنوز نتایج انتخابات آمریکا تایید نشده، عده‌ای درباره مذاکرات ایران و آمریکا صحبت می‌کنند یک بحث حاشیه‌ای است.
وی در واکنش به اظهارات اخیر دولتمردان ایران نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و طرح احتمال بازگشت آمریکا به برجام، گفت: این آدرس غلط دادن به مردم است. این درست نیست که تمام مشکلات کشور را به مذاکره با آمریکا گره بزنیم و از حالا منتظر بایدنی باشیم که خودش هنوز به کاخ سفید نرفته است. ما همیشه باید مبتنی بر مصالح کشور تصمیم بگیریم.
میرتاج‌الدینی با بیان اینکه آمریکا برای مذاکره با ایران باید ابتدا به اشتباهات دولت ترامپ اذعان داشته باشد و روند سابق را ابطال کند، گفت: اینکه گفته می‌شود شاید دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام پیش شرط‌هایی را پیش روی ایران قرار بدهد، یک ترفند عجیب است. اینکه یک دولتی برجام را امضا کند، دولت بعدی از برجام خارج شود و دولت سوم بخواهد تعهدات و حقوق طرف قرارداد امضا شده را اضافه و کم کند، برای ما قابل قبول نیست. حرف ما روشن است و تاکید ما این است که آمریکا باید بدون هیچ پیش شرطی به برجام بازگردد.
این نماینده مجلس همچنین درباره فضای عمومی مجلس درباره برجام، گفت: هنوز مجلس حرفی درباره این موضوع نزده است و ما زمانش که برسد تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد و تصمیمات ما نیز مبتنی بر مصالح کشور است.
این فعال سیاسی اصولگرا همچنین درباره سرنوشت FATF و پالرمو، گفت: این مسائل از مجلس گذشته و امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و آنان بر اساس مصالح کشور تصمیم گیری خواهند کرد. اگر تحریم‌ها برداشته شد و مشخص شد که موانعی به خاطر این 2 موضوع پیش روی ایران قرار دارد، آن زمان ممکن است ضمن حفظ استقلال و شان کشور و با شروطی که مجلس پیشتر برای آنها مانند اینکه ایران دارای قوانین پولشویی است و تعریف ایران از تروریسم متفاوت از تعریف و نظر اروپا و آمریکاست، می‌توان اصلاحاتی را در این 2 موضوع در نظر گرفت. البته همه این موارد باید در مجمع بررسی شود و اعضا بر اساس مصالح ملی تصمیم گیری کنند.