پاسخ قاطع نماینده ایران به طرف عربستانی در نشست گروه ۷۷ و چین روزنامه رای الیوم به مشاجره کلامی نماینده ایران و عربستان بر سر مساله توافق هسته ای در نشست اخیر گروه ۷۷ و چین و پاسخ کوبنده نماینده ایران پرداخته است.

پاسخ قاطع نماینده ایران به طرف عربستانی در نشست گروه ۷۷
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از رای الیوم، نشست گروه ۷۷ و چین در سازمان ملل شنبه شب برگزار شد که شاهد مشاجره کلامی میان نمایندگان عربستان و ایران بود.

عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل به درج موضوع توافق هسته ای ایران در بیانیه پایانی مجموعه ۷۷ و چین اعتراض کرد و گفت: این موضوع بدون اینکه موضوعیت داشته باشد، چند سالی است که در بیانیه پایانی وزرای خارجه گروه ۷۷ و چین گنجانده می شود. این توافق شکست خورده است.

علی حاجیلاری، رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ به اظهارات نماینده سعودی گفت: من از کلام نماینده سعودی که مدعی است بند مربوط به توافق هسته ای با فشار ایران در بیانیه گنجانده شده است تعجب می کنم.

نماینده کشورمان گفت: المعلمی در نشست حضور داشت اما در ابتدا هیچ گونه اعتراضی به این مساله نداشت. ادعای اینکه بند مربوط به توافق هسته با فشار ایران افزوده شده است بیشتر شبیه یک شوخی است و اظهارات نماینده سعودی که بی اساس است، توهین به وزرای مجموعه ۷۷ به شمار می رود.

حاجیلاری خطاب به المعلمی گفت: آیا تو معتقد هستی که ۱۴۰ وزیر خارجه در درج این موضوع در بیانیه اشتباه کرده اند و تنها عربستان این اشتباه را فهمید؟

وی تاکید کرد: عربستان حقائق موجود را مشخص نمی کند و تجربه ثابت کرده است که این کشور تعریف دیگری از حقیقت دارد.

رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: حقیقت از نظر عربستان و آمریکا با نگاه جامعه بین المللی متفاوت است. مشخص کردن اوضاع توافق هسته ای برعهده اعضای آن است. یک ماه پیش دیدیم که اعضای شورای امنیت چگونه تلاش های آمریکا که اهداف شوم داشتند و به دنبال حمایت بین المللی بودند را با شکست مواجه کردند.