وزیر امور خارجه چین با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اقدام این کشور برای فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها در این توافق و درخواست برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را غیرمعقول دانست.

انتقاد چین از درخواست غیرمنطقی آمریکا درباره ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش شبکه سی.جی.تی.ان چین وانگ یی، وزیر امور خارجه این کشور روز جمعه گفت که درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم ها علیه ایران "کاملا غیرمنطقی بود".

وانگ یی با اشاره به اینکه دولت آمریکا از جانب این کشور توافق هسته ای را امضا کرده بود، گفت که تصمیم عقلانی برای واشنگتن این است که مسئولیت توافق را فارغ از عوض شدن دولت‌ها بر عهده بگیرد.

او در ادامه اظهار کرد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با مخالفت گسترده جامعه بین‌المللی مواجه شده است.

وزیر خارجه چین بیان کرد: آمریکا تنها منافع خودش را در نظر گرفته است. اگر  قوانین بین‌المللی در راستای منافع این کشور باشند آن را اجرا می‌کند و اگر نباشند آن را رد می‌کند.

وانگ با گفتن این که برخی کشورها نظرشان این بوده است توافق هسته‌ای تمرکز کمی بر وضعیت امنیت منطقه دارد، مطرح کرد که چین در این باره پیشنهاد سازنده ای مبنی بر این مطرح کرده است که عرصه چندجانبه دیگری ایجاد شود تا در آن تمام کشورها بتوانند نگرانی‌هایشان درباره حفاظت از اختیار و اعتبار توافق هسته ای را مطرح کنند.

بر اساس این گزارش، اظهارات وزیر امور خارجه چین در پی این مطرح می شود که دولت آمریکا با عدم تصویب پیش نویس قعنامه ای که برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده بود، روز جمعه اعلام کرد با فعال سازی مکانیسم بازگردانی تحریم ها  توافق هسته ای خواستار بازگردانی تحریم های بین المللی علیه ایران شده است.

این اقدام تا کنون با مخالفت گسترده اعضای دائمی و غیردائمی شورای امنیت مواجه شده اند.

آمریکا در حالی مدعی حقش برای به کار گیری این مکانیسم موجود در توافق هسته ای است که دو سال پیش از این توافق خارج شد.