با گذشت چند روز از قطعی شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، اما دونالد ترامپ همچنان شکست را نمی‌پذیرد و تاکید دارد که او پیروز میدان است. این در حالی است که نتایج انتخابات پیروزی قاطع جو بایدن را نشان می‌دهند.

بازی ترامپ ؛ او دقیقا چه چیزی در سر دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

او روزانه در توئیت‌ها و اظهار نظرهایش تاکید می‌کند که پیروز انتخابات شده است. در همین راستا او روز دوشنبه نیز در پیامی توئیتری ادعای خود را تکرار کرد و نوشت: «دموکرات‌های چپ رادیکال، با همکاران خود، رسانه‌های جعلی، در تلاش برای سرقت این انتخابات هستند. ما به آن‌ها اجازه نخواهیم داد.»

البته ترامپ روز یکشنبه تلویحا شکست را پذیرفت، اما ساعتی بعد دوباره ادعای پیروزی را مطرح کرد. این رویکرد ترامپ صدای دموکرات‌ها و حتی برخی جمهوری خواهان را هم در آورده است.

جو بایدن امروز در این باره گفت: «امیدوارم ترامپ، پیش‌از آن‌که به روز سوگند یادکردن رئیس‌جمهور تازه برسیم قدری فرهیخته‌تر شود. خودداری‌اش از پذیرش نتیجه انتخابات، بیش از آن‌که مانع کار کردن من شود، آبروی آمریکا را می‌برد.»

او افزود: «در توان من نیست که درک کنم رئیس‌جمهور هنوز به گلف سرگرم است و کاری برای گسترش کرونا نمی‌کند.»

برخی جمهوری خواهان نیز از ترامپ خواسته‌اند شکست را بپذیرد و فرآیند انتقال قدرت را آغاز کند. امروز جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی امریکا و از منتقدان سرسخت ترامپ در این باره گفت: «جمهوری‌خواهان واقعیت را بگویند؛ ترامپ انتخابات را باخت.»

در این بین برخی طرفداران ترامپ همچنان امیدوار به تغییر نتیجه انتخابات هستند. این امیدواری از آنجا ناشی می‌شود که کمپین ترامپ شکایت‌های زیادی را در دادگاه‌های ایالت‌های مختلف طرح کرده است، هرچند که بسیاری از این شکایت‌ها بی‌نتیجه مانده، اما اصرار ترامپ به پیروزی فضا را کاملا به سمت تشنج و تنش سوق داده است. هواداران ترامپ در شهر‌های مختلف هر روز تجمع‌های اعتراض‌آمیز برگزار می‌کنند.

برخی رسانه‌های آمریکا معتقدند این وضعیت برای این کشور خطرناک است. نیویورک تایمز در این باره نوشته است: “عدم پذیرش شکست دونالد ترامپ در بحبوحه نا‌آرامی‌ها، سیستم یکپارچه رای‌گیری‌ها در داخل کشور را نشانه گرفته است. بیشتر از یک هفته است که جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب اعلام پیروزی کرده، اما دونالد ترامپ به بهانه جلسات اطلاعاتی، بیماری ویروس کرونا و برخی بهانه‌های دیگر، مسیر انتقال قدرت را مسدود کرده است. در حالی که جو بایدن باید خیلی سریع روی این بخش‌ها نظارت خود را آغاز کند. اینکه انگیزه ترامپ درعدم پذیرش شکست چیست هنوز روشن نیست، اما برخی می‌گویند او به دنبال فراهم آوردن زمینه‌های حضور در انتخابات چهار سال آینده برای خود است.

مهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در این باره به فرارو گفت: «ترامپ در استراتژی رفتاری خود همواره بر جهت‌گیری تهاجمی تاکید داشته است. او در زمانی که به عنوان یک تاجر و سرمایه‌دار موفق در نظام سرمایه‌داری ایالات متحده آمریکا فعالیت کرده همواره در این مسیر براساس آموزه‌هایی که اندوخته تا آخرین لحظه جهت‌گیری تهاجمی خود را در امتداد حرکت هایش در نظر داشته است. اکنون نیز در عرصه سیاست همین راه را دنبال می‌کند او تا آخرین لحطه‌ای که امکان دارد بتواند از این جهت‎گیری انباشته‌ای را گرد‌آوری کند و کورسویی از امکان تغییر مسیر را در این حرکت بازیابی نماید به هیچ وجه از منظر رفتارشناسی سیاسی شکست را نمی‌پذیرد و تا آخرین مرحله ممکن، در چهارچوب قانون اساسی ایالات متحده پیش می‌رود.»

به گفته این تحلیلگر مسائل بین‌الملل “ترامپ دو سناریو در پیش دارد. اول سناریو موفقیت و بهره برداری از داشته‌های اندکی که هم اکنون جلوی دیدگانش قرار دارد و دوم آماده ساختن شخصیتی کاریزماتیک از خود برای انتخابات ۲۰۲۴، تا بتواند با گذر از این مسیر زمینه‌های ایجاد یک جامعه قطبی شده با مرکزیت خودش برای انتخابات آن سال ایجاد کند. آنچه که ترامپ در حال انجام آن است بدون یک استراتژی معین و تهاجمی صورت نمی‌پذیرد. او سناریو‌های خود را طراحی کرده است، سناریو مرجح آن است که بتواند از داشته هایش برای باقیماندن در کاخ سفید بهره ببرد اما قراین نشان می‌دهد که داشته هایش برای ماندن در کاخ سفید بسیار محدود است، با این وجود طی کردن این روند می‌تواند پیش زمینه‌ای برای ورود به سناریو مطلوب بعدی یعنی آماده سازی برای سال ۲۰۲۴ باشد.”

مطهرنیا معتقد است: «اینکه مردم آمریکا به ترامپ و بایدن بیش از ۷۰ میلیون رای می‌دهند، نشان دهنده آن است که جامعه آمریکا کاملا در جریان حرکت اجتماعی دچار تحول شده و نیازمند تغییر در حوزه‌های گوناگون ساختاری خود در جهت حفظ قدرت ایالات متحده آمریکا در قالب دولت فدرال و حمایت از دموکراسی، به عنوان کشور پرچمدار دموکرسی است.»

این کارشناس در پاسخ به این سوال که ترامپ چقدر در مسیر حرکت به سمت انتخابات ۲۰۲۴ می‌تواند موفق باشد؟، گفت: «چهار سال زمان کمی نیست، همانگونه که از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ تغییر و تحولات فراوان و پر شتابی رخ داده، از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ هم تحولات زیادی ممکن است رخ دهد. آنچه که بیان می‌شود تحلیلی وضع موجود، خواسته‌ها و هدف‌گذاری‌های ترامپ است. اینکه تا چه اندازه این خواسته‌ها بتواند در آینده عملیاتی شود مملو از عدم قطعیت و خطا‌های تحلیلی است.»

مطهرنیا افزود: «ترامپ تاکنون توانسته است خط سیر را براساس جهت‌گیری‌های فردی و رویکرد‌های تهاجمی خود پیش ببرد و با وجود مخالفت ژنرال‌های حزب جمهوری خواه و حزب دموکرات در مسیر خود حرکت کند و اثر خود را باقی بگذارد. او یک پدیده در ایالات متحده آمریکاست.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره اینکه عده‌ای می‌گویند او به خاطرمسائلی که دارد اصرار به ادامه ریاست جمهوری خود دارد تا بتواند حاشیه امن برای خود بسازد، گفت: «ترامپ همانگونه که از نظر شخصیتی دارای چالش‌هایی گوناگون است اکنون با توجه به جهت‌گیری هایش به عنوان رییس جمهور آمریکا دشمنان سرسختی را برای خود تراشیده است. بازگشت او به اقتصاد و خروجش از کاخ سفید با وجود اینکه روسای جمهور آمریکا براساس قانون اساسی این کشور دارای مزیت‌های اقتصادی و امنیتی بالایی هستند، برای او خطرناک جلوه می‌کند. ترامپ نیم نگاهی به این وضعیت دارد به این ترتیب نمی‌توان این منطق را از نظر دور داشت که او نگاه به آینده دارد.»