نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در صورت عدم اجرای تعهدات کشورهای عضو برجام پس از مدت ۲ ماه کرد.

مصوبه مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح شد؛ فرصت دوماهه برای خروج از پروتکل الحاقی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 12 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از ملت ایران با اصلاح ماده 6 این طرح جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

در ماده 6 این طرح آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل الحاقی) را متوقف کند.

گفتنی است؛ علی نیکزاد در جلسه علنی امروز (چهارشنبه)  گفته بود: در حال حاضر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حال بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران است. این همان طرحی است که صبح و بعد از ظهر روز گذشته مجلس آن را بررسی کرده است.نمایندگان از جلسه خارج نشوند تا بتوانیم گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره رفع ایرادات شورای نگهبان را مورد بررسی قرار دهیم.

شایان ذکر است؛ طبق پیگیری‌های خبرنگار فارس، زمان یک‌ماهه طرح به دلیل مغایرت با مصوبه شورای عالی امنیت ملی، تغییر عبارت «از زمان تصویب» در مجلس به «از زمان ابلاغ» و بازگشت مجازات سنگین در بند آخر به همان صورت قبلی سه ایرادی است که شورای نگهبان به این طرح مجلس گرفته و به همین خاطر به مجلس بازخواهد گشت.

گفتنی است این طرح در کمیسیون امنیت ملی مجلس با مهلت دو ماهه و از زمان ابلاغ بوده که در صحن با پیشنهاد اصلاح و رای نمایندگان تغییر کرد.